EEN GESLACHTE BAND REPAREREN
Het grootste nadeel van opblaasbare banden is het ongemak van lekke banden. Niemand heeft plannen voor een lekke band; daarom moet een fietser leren hoe hij een lekke band moet repareren. Op het eerste gezicht lijkt deze belangrijke vaardigheid misschien een hele klus, maar na het lezen van dit artikel zul je de kennis opdoen die nodig is om deze vaardigheid onder de knie te krijgen.
Lekke banden zijn het gevolg van schade aan de binnenbanden. Scherpe voorwerpen zoals spijkers, gebroken glas en scherpe voorwerpen zoals doornen en scherpe stenen zijn de meest voorkomende oorzaken van lekke banden. Er zijn twee soorten lekke banden bij fietsbanden: lekke banden en slangenbeet-lekke banden. Nauwkeurige lekke banden zien eruit als gaatjes in de buis. Spotbandschade wordt veroorzaakt door scherpe, puntige voorwerpen zoals spijkers, punaises, naalden of andere puntige voorwerpen. Soms is een precieze prikplaats moeilijk te herkennen omdat er geleidelijk lucht uit de slang komt.
Steken veroorzaakt door slangenbeten worden ook wel kneuzingen genoemd. Wanneer u met een te weinig opgepompte band in een kuil rijdt of over een rots rijdt, wordt de band samengedrukt, waardoor de binnenband in contact komt met de band en de velg. Wanneer de rand de buis afknijpt, scheurt de buis op de twee contactpunten, vandaar de naam snakebite-klemming. In de meeste gevallen zijn verstuikingen door slangenbeten ernstig en moeilijk te repareren. Het wordt aanbevolen dat u een nieuwe slang aanschaft ter vervanging van een prikplaats. Slangenbeten kun je voorkomen door met de juiste bandenspanning te rijden.
Gereedschap dat nodig is om een lekke band te repareren
Een goede bandenreparatieset moet de volgende items bevatten:
- Rijden
- Lapje
- Lijm
- schuurpapier
- Een fietspomp
EEN GESLACHTE BAND OP EEN BUIS REPAREREN
1. Verwijder de slang
Verwijder het lekke wiel van de vork. Als er nog steeds veel lucht in de binnenband zit, laat u de band leeglopen door het ventiel los te draaien. Gebruik twee bandenlichters om de binnenband te demonteren en bloot te leggen. Het enige wat u hoeft te doen is de band aan één kant van het wiel van de velg te halen. Trek de slang eruit, maar laat het ventiel op zijn plaats zitten.
2. Zoek de prikplaats
Om het gat in de binnenband te lokaliseren, moet u de lekke band oppompen met uw pomp. Luister naar geluiden op het oppervlak van de slang. Lekke banden komen in verschillende graden en maten voor. Kleine gaatjes maken geen geluid en het kan zijn dat u de opgeblazen slang in een bak met water moet onderdompelen om het lek te lokaliseren. Zoek naar luchtbellen. Markeer de storing met een stift of krijt.
3. Zoek de oorzaak van het lek
In stap 2 hierboven hebben we de slang niet volledig verwijderd. De reden hiervoor is dat we hierdoor de oorzaak van de storing kunnen achterhalen. Nu je weet waar het gat zit, lijn je de buis uit met de velg. Controleer het gedeelte van de band dat overeenkomt met het gat op eventuele scherpe voorwerpen die zich mogelijk nog aan de binnenkant van de band bevinden. Verwijder het scherpe voorwerp (als je er een hebt gevonden).
4. Breng lijm aan
Als je eenmaal weet waar het gat zit, is de volgende stap het afdichten ervan. Als uw slang stoffig of vuil is, moet u eerst het gebied rond het gat wassen. Water en vuil beïnvloeden de hechtende eigenschappen van de pleister; daarom moet het gemarkeerde gebied voor patchen schoon en droog zijn. Droog het gemarkeerde gebied en breng de lijm aan. Wrijf het oppervlak rond het gat met het schuurpapier. Dit zal ervoor zorgen dat de patch aan de buis blijft plakken. Hoe weet je hoeveel lijm je moet aanbrengen? Bandenpleisters zijn er in verschillende maten. Blauwe plekken vereisen grotere plekken dan lekke banden. De grootte van het lek bepaalt de grootte van de pleister. Het kleefgebied moet minimaal het gebied van de pleister bedekken, dat u voor de veiligheid over een groter gebied kunt verspreiden. Wacht, afhankelijk van de instructies op de zelfklevende verpakking, tot deze droog is. Normaal gesproken duurt het 1-5 minuten.
5. Herwerken
Haal de pleister voorzichtig uit de folieverpakking. Plaats de pleister voorzichtig over het gat. Druk de pleister stevig op de pijp met uw vinger of een stomp, hard voorwerp. Hierdoor wordt alle lucht verwijderd die mogelijk tussen de pleister en de slang zit. Geef de pleister een paar minuten de tijd om zich aan het oppervlak van de buis te hechten. Verwijder voorzichtig de plastic verpakking van de pleister. U kunt de band oppompen en de vers gepatchte binnenband door een bak met water laten lopen. Zo kun je controleren of het gips goed hecht of dat je bij het repareren van de slang nieuwe gaatjes hebt gekregen.
Leer deze vaardigheden, blijf veilig en geniet van je rit.