Skip to content

Language

Currency

Lidwoord

EEN GESLACHTE BAND REPAREREN

by shawn wick 26 Mar 2024 0 Comments

Het grootste nadeel van opblaasbare banden is het ongemak van lekke banden. Niemand heeft plannen voor een lekke band; daarom moet een fietser leren hoe hij een lekke band moet repareren. Op het eerste gezicht lijkt deze belangrijke vaardigheid misschien een hele klus, maar na het lezen van dit artikel zul je de kennis opdoen die nodig is om deze vaardigheid onder de knie te krijgen.

Lekke banden zijn het gevolg van schade aan de binnenbanden. Scherpe voorwerpen zoals spijkers, gebroken glas en scherpe voorwerpen zoals doornen en scherpe stenen zijn de meest voorkomende oorzaken van lekke banden. Er zijn twee soorten lekke banden bij fietsbanden: lekke banden en slangenbeet-lekke banden. Nauwkeurige lekke banden zien eruit als gaatjes in de buis. Spotbandschade wordt veroorzaakt door scherpe, puntige voorwerpen zoals spijkers, punaises, naalden of andere puntige voorwerpen. Soms is een precieze prikplaats moeilijk te herkennen omdat er geleidelijk lucht uit de slang komt.

Steken veroorzaakt door slangenbeten worden ook wel kneuzingen genoemd. Wanneer u met een te weinig opgepompte band in een kuil rijdt of over een rots rijdt, wordt de band samengedrukt, waardoor de binnenband in contact komt met de band en de velg. Wanneer de rand de buis afknijpt, scheurt de buis op de twee contactpunten, vandaar de naam snakebite-klemming. In de meeste gevallen zijn verstuikingen door slangenbeten ernstig en moeilijk te repareren. Het wordt aanbevolen dat u een nieuwe slang aanschaft ter vervanging van een prikplaats. Slangenbeten kun je voorkomen door met de juiste bandenspanning te rijden.

Gereedschap dat nodig is om een ​​lekke band te repareren

Een goede bandenreparatieset moet de volgende items bevatten:

  • Rijden
  • Lapje
  • Lijm
  • schuurpapier
  • Een fietspomp

EEN GESLACHTE BAND OP EEN BUIS REPAREREN

1. Verwijder de slang

Verwijder het lekke wiel van de vork. Als er nog steeds veel lucht in de binnenband zit, laat u de band leeglopen door het ventiel los te draaien. Gebruik twee bandenlichters om de binnenband te demonteren en bloot te leggen. Het enige wat u hoeft te doen is de band aan één kant van het wiel van de velg te halen. Trek de slang eruit, maar laat het ventiel op zijn plaats zitten.

2. Zoek de prikplaats

Om het gat in de binnenband te lokaliseren, moet u de lekke band oppompen met uw pomp. Luister naar geluiden op het oppervlak van de slang. Lekke banden komen in verschillende graden en maten voor. Kleine gaatjes maken geen geluid en het kan zijn dat u de opgeblazen slang in een bak met water moet onderdompelen om het lek te lokaliseren. Zoek naar luchtbellen. Markeer de storing met een stift of krijt.

3. Zoek de oorzaak van het lek

In stap 2 hierboven hebben we de slang niet volledig verwijderd. De reden hiervoor is dat we hierdoor de oorzaak van de storing kunnen achterhalen. Nu je weet waar het gat zit, lijn je de buis uit met de velg. Controleer het gedeelte van de band dat overeenkomt met het gat op eventuele scherpe voorwerpen die zich mogelijk nog aan de binnenkant van de band bevinden. Verwijder het scherpe voorwerp (als je er een hebt gevonden).

 4. Breng lijm aan

Als je eenmaal weet waar het gat zit, is de volgende stap het afdichten ervan. Als uw slang stoffig of vuil is, moet u eerst het gebied rond het gat wassen. Water en vuil beïnvloeden de hechtende eigenschappen van de pleister; daarom moet het gemarkeerde gebied voor patchen schoon en droog zijn. Droog het gemarkeerde gebied en breng de lijm aan. Wrijf het oppervlak rond het gat met het schuurpapier. Dit zal ervoor zorgen dat de patch aan de buis blijft plakken. Hoe weet je hoeveel lijm je moet aanbrengen? Bandenpleisters zijn er in verschillende maten. Blauwe plekken vereisen grotere plekken dan lekke banden. De grootte van het lek bepaalt de grootte van de pleister. Het kleefgebied moet minimaal het gebied van de pleister bedekken, dat u voor de veiligheid over een groter gebied kunt verspreiden. Wacht, afhankelijk van de instructies op de zelfklevende verpakking, tot deze droog is. Normaal gesproken duurt het 1-5 minuten.

5. Herwerken

Haal de pleister voorzichtig uit de folieverpakking.   Plaats de pleister voorzichtig over het gat. Druk de pleister stevig op de pijp met uw vinger of een stomp, hard voorwerp. Hierdoor wordt alle lucht verwijderd die mogelijk tussen de pleister en de slang zit. Geef de pleister een paar minuten de tijd om zich aan het oppervlak van de buis te hechten. Verwijder voorzichtig de plastic verpakking van de pleister. U kunt de band oppompen en de vers gepatchte binnenband door een bak met water laten lopen. Zo kun je controleren of het gips goed hecht of dat je bij het repareren van de slang nieuwe gaatjes hebt gekregen.

 

6. Monteer uw band
Laat de binnenband leeglopen en berg deze op in het wiel, over de velg en onder de band. Wanneer u de binnenband installeert, begint u met het inbrengen van het ventiel en werkt u vervolgens rond de velg. Steek de band voorzichtig in de velghelften totdat het fysiek onmogelijk is om verder te gaan. Gebruik de bandenlichters om het resterende deel van de band in de draadband te duwen.
Niemand heeft plannen voor een lekke band. Tijdens een aangename middagwandeling kunt u een lekke band krijgen. Je bent ver van huis en je gereedschap; wat doe je dan? U kunt platte schroevendraaiers of koevoeten met platte uiteinden gebruiken om bandenlichters te vervangen. Idealiter heb je altijd een paar pleisters bij je; maar wat gebeurt er als je geen pleisters bij je hebt? Je kunt een knoop rond het lekke gedeelte van de buis leggen. Dit is niet veilig, maar het geeft je wel de tijd om bij je gereedschap te komen.
Opblaasbare banden zijn goedkoper dan tubeless alternatieven. Als u echter geld bespaart, zult u ermee moeten leven dat uw banden lek kunnen raken. U bent misschien nooit immuun, maar u kunt de kans op een lekke band verkleinen door met de juiste bandenspanning te rijden, kuilen te vermijden en op een schone weg te rijden.

Leer deze vaardigheden, blijf veilig en geniet van je rit.
    Prev Post
    Next Post

    Leave a comment

    Please note, comments need to be approved before they are published.

    Thanks for subscribing!

    This email has been registered!

    Shop the look

    Choose Options

    Recently Viewed

    Edit Option
    Terug op voorraad melding
    this is just a warning
    Login
    Shopping Cart
    0 items