Hoe stel ik een tubeless raceauto in?
De productie van racefietsen, grindfietsen of cyclocrossfietsen wordt momenteel veelvuldig genoemd in de media. Het kan gemakkelijk als een trend worden gezien, maar het maakt het rijden comfortabeler en het is goud waard om geen binnenband te hoeven verwisselen in de regen.
Het andere dat bij tubeless banden hoort, is dat mensen zich zorgen maken over de instelling. Bij weg- en grindbanden hebben we ontdekt dat de montage sneller en eenvoudiger gaat dan bij mountainbikes. Het is absoluut een stuk eenvoudiger dan dikke fietsen.
Een korte opmerking over bandenversterkers: veel mensen gebruiken ze om mountainbikebanden strakker te maken, maar we hebben er nog geen nodig gehad op racefietsen. Als u de ventielkern verwijdert en een hoogwaardige baanpomp gebruikt en snel oppompt, kunt u voldoende lucht toevoegen om de tubeless band veilig te vullen.
Tubeless weginstelling
Er zijn twee manieren waarop u dit kunt doen. Je kunt een compleet nieuwe velg gebruiken of een ouder wiel dat je al hebt gebruikt en nu wilt upgraden. Als u nieuwe wielen gebruikt, kunt u wat werk doen.
Als je een oudere set wielen hebt, moet je eerst het oude velglint verwijderen.
Vervolgens moet u de velg schoonmaken. Gebruik een reiniger op alcoholbasis, aangezien deze geen resten achterlaat die de tubeless prestaties kunnen beïnvloeden.
Je zou een velg moeten hebben die in niets lijkt op de velg die hierboven is afgebeeld.
Als u nieuwe wielen gebruikt, moet deze er direct uit de doos hetzelfde uitzien. Je kunt ze ook insmeren met alcohol. Als u een velg van koolstofvezel gebruikt, mag u geen oplosmiddel gebruiken.
Nu wil je de velg omwikkelen met tubeless tape. Voor een meer kosteneffectieve oplossing kunt u ook Gorilla Tape gebruiken.
Start het lijmproces aan de kant van de velg tegenover het ventielgat. Trek de band strak en houd hem op zijn plaats. Na een paar centimeter moet de band voldoende grip hebben om zichzelf overeind te houden. Werk je een weg rond het stuur.
Het doel is om het midden van de velg zo op te bouwen dat deze vlak is; Zodra je dat hebt bereikt, stop je en knip je de tape door.
Als je klaar bent met tapen, haal je een plastic bandenlichter over de randen om er zeker van te zijn dat ze goed vastzitten. Controleer ook op scheuren of gaten. Als die er zijn, moet u de wielen opnieuw vastplakken. Probeer de banden niet te repareren, want dat mislukt als je kilometers ver weg bent.
Zorg ervoor dat het ventiel lang genoeg is om door de velg te passen. Neem een pikhouweel en prik deze ver genoeg om een klein gaatje te maken. Doe dit vanaf de buitenkant. Je kunt hiervoor ook een mes gebruiken, maar dan ontstaat er een groter gat dat moeilijker af te dichten is en waardoor lucht kan ontsnappen.
Duw het ventiel door het gat. Hierdoor krijgt het gat precies de juiste pasvorm.
Wanneer je op het ventiel drukt, vervormt de tape, en dat is precies wat je wilt bereiken.
Neem de borgring en voeg een beetje vet toe. Dit zal het leven in de toekomst gemakkelijker maken. Gebruik vervolgens de borgring en draai deze vast.
Nu komt het moeilijkste deel: het monteren van de band. Tubeless banden en velgen passen strak op elkaar, en dat kan tot momenten leiden waarop je wenste dat je niet was begonnen. Probeer handschoenen met goede grip en een goede techniek te gebruiken in plaats van bandenlichters.
Als u een set bandenlichters moet gebruiken, koop dan een plastic set. Zelfs als er geen slang is, moet u voorzichtig zijn. U kunt de tubeless band per ongeluk optillen.
Zodra de band erop zit, masseert u deze rond het wiel, zodat deze gelijkmatig op het wiel rust.
Verwijder nu de ventielkern en bewaar deze op een veilige plaats. Neem je luchtpomp en begin met pompen. U hoort een paar knallen als de band op zijn plaats komt. Deze geluiden zijn niets om je zorgen over te maken; ze zouden je zelfs blij moeten maken. Zorg ervoor dat de band helemaal rond zit.
Neem de pomp en verwijder deze van de klep. Alle lucht zal ontsnappen, maar dat is oké.
Neem nu uw kit en giet de juiste hoeveelheid in uw klep volgens de instructies van de fabrikant. Er is een gemakkelijke manier om dit te doen. Houd de klep bovenop het wiel vast en sluit de fles afdichtmiddel aan op de klep, die meestal een kleine trechter heeft.
Draai vervolgens het wiel om en de kit zal nu zo min mogelijk uitstromen.
Installeer de klepkern opnieuw. Sluit uw pomp aan en begin met pompen.
Pomp de band op en verwijder de pomp.
Draai het wiel om de band met het afdichtmiddel te bedekken. Klop hem voor de zekerheid een paar keer op de grond.
Monteer hem op je fiets en maak een korte rit. De band kan een paar keer langzaam leeglopen totdat de band en de velg zijn gecoat en afgedicht. Zet je racefiets dus niet tubeless op de dag voor een grote rit. Doe het een week voor de rit en zorg ervoor dat alles werkt voordat je je grote rit gaat maken. Deze tip werkt voor alle fietsonderdelen en niet alleen voor tubeless fietsen.
Op de weg
Het is mogelijk dat C02-patronen de kit bevriezen, wellicht heb je hierover op een forum gelezen. De reden hiervoor is dat het vrijkomen van het gas uit een bus een endotherme reactie veroorzaakt.
In gewone taal betekent dit dat de uitzetting van het gas alle lokale warmte absorbeert. Dit is de reden waarom cartridges bevriezen. Door deze reactie kan de kit bevriezen, maar er is een eenvoudige manier om dit te voorkomen. Zet uw klep op 12 uur. Geef het afdichtmiddel een minuut de tijd om de onderkant van de band te bereiken en op te pompen. Dan zou de temperatuurschok voor de kit lager moeten zijn.