Uitgebreide gids voor T47 trapasnormen: kenmerken, voordelen en framecompatibiliteit
Wat is een T47
De T47 is een nieuwe trapasstandaard die erg populair wordt onder custom framebouwers en geleidelijk wordt overgenomen door grotere framefabrikanten. Het is ontwikkeld door Chris King met de hulp van anderen om het probleem van krakende trapassen op te lossen, wat nooit een probleem had mogen zijn. In wezen is T47 een versie met schroefdraad van PF30. Pressfit trapassen hebben zo'n slechte reputatie dat iemand op de aftrekafdeling de naam "Threadfit T47" heeft bedacht om het aantrekkelijker te laten klinken.
Krediet van Hambini
Voordelen
zeker
Press-fit-systemen kunnen problemen hebben met de interface tussen het trapashuis van het frame en de trapascups. Voor metalen frames moeten de toleranties van het trapashuis nauwkeurig worden gehandhaafd met behulp van snijgereedschappen na het lassen en de fabricage. Met behulp van een ruimer en een vlakgereedschap kan een perfect rond en vlak trapashuis worden geproduceerd, wat essentieel is voor stalen en aluminium frames. Bij carbonframes is dit echter niet mogelijk, omdat de boordiameter van het trapashuis niet meer precies kan worden aangepast met behulp van een ruimer en een vlakfrees nadat de carbon is geplaatst.
Als gevolg hiervan kan een slecht afgesteld carbon trapashuis de lagercups niet goed in het frame vasthouden, waardoor deze gaan bewegen en geluid veroorzaken. Aan de andere kant bestaan schroefdraadverbindingen al meer dan 2000 jaar en zijn ze een beproefd systeem voor het veilig bevestigen van onderdelen. BSA-trapassen met schroefdraad hebben een set schroefdraad die integraal deel uitmaakt van het trapashuis, waardoor de trapashuizen rechtstreeks in het frame kunnen worden geschroefd, waardoor elke vorm van beweging wordt voorkomen. Als de lagercups niet bewegen, is er geen sprake van kraken.
Aanpasbaar
De T47 heeft het grote voordeel dat hij aanpasbaar is aan verschillende krukasdiameters en framebreedtes. Het is geschikt voor lagers die compatibel zijn met cranks met 30 mm spindel, 29 mm DUB, 22/24 mm GXP en 24 mm Shimano crankspindels. Er zijn configuraties met interne of externe lagers beschikbaar. De inperssystemen hebben zich de afgelopen jaren flink ontwikkeld, waardoor de binnendiameter van de schalen zelfs 37 mm bedraagt. Deze press-fit cups met kleine diameter zijn echter niet ideaal voor de hedendaagse cranks met grotere diameter.
Omdat elke cup onafhankelijk van de ander in het frame wordt geschroefd, kunnen T47-cups worden gebruikt op elk trapashuis van 68 mm tot 132 mm breed. De breedte van de behuizing en de lengte van de krukas zijn de doorslaggevende factoren bij het gebruik van T47 trapascups.
Stijf
De trapasverbinding, die bestaat uit de zitbuis, onderbuis en liggende achtervorken, speelt een cruciale rol in de stijfheid van een fietsframe. Trapasschalen met kleinere binnendiameters, zoals B. BB86 vereisen vaak bredere trapasschalen en dikkere buizen om hetzelfde niveau van stijfheid te bereiken als het PF30 (46 mm) basisplatform, wat kan worden bereikt met buizen met een kleinere diameter. Met een T47-schaal die begint bij een interne diameter van 46 mm en geen breedtebeperkingen kent, hebben framebouwers een groot platform om het trapasgedeelte van het frame naar eigen inzicht te ontwerpen om de prestatiedoelen van hun frame te bereiken.
Afmetingen maken herontwerp eenvoudiger
De trapasschalen van de T47 bieden niet alleen voldoende ruimte voor bolvormige koolstofbuizen, maar hebben ook dezelfde afmetingen als een PressFit 30-schaal. Dit betekent dat het voor ingenieurs gemakkelijk zou zijn om frameontwerpen te upgraden van Press-Fit 30 naar T47. T47 is een open standaard, wat betekent dat elke frame- en componentenfabrikant deze zonder beperkingen kan overnemen. Dit maakt het zeer waarschijnlijk dat T47 breed geaccepteerd zal worden.
Nadelen
Gewicht
Een van de grootste problemen voor de meeste fietsers is het gewicht van de fiets. Een typische T47-trapas weegt ongeveer 180 gram. Om de T47 te gebruiken, heeft de fiets aluminium inzetstukken of een hoes in het frame nodig, die doorgaans ongeveer 100 gram weegt. De som van deze twee componenten weegt bijna 300 g. Ter vergelijking: de BB86 weegt ongeveer 95 gram, terwijl de PF30 ongeveer 130 gram weegt.
Gereedschap maken
Andere bronnen hebben al gesproken over de gereedschappen die nodig zijn voor het monteren en demonteren van trapassen. Een bepaald type T47 heeft een schaalbreedte van 86,5 mm, vergelijkbaar met BB86, en heeft daarom dunne flenzen waar het gereedschap in kan grijpen. Het gebruik van een gereedschap van 2 mm breed is echter niet voldoende, omdat het risico op uitglijden of loslaten groot is. Trek, Felt en Factor hebben verklaard dat ze deze specifieke variant van T47 zullen gebruiken.
Krediet van Hambini
Verschil tussen T47 en BSA BB
De T47 Shimano-opstelling heeft een hoger wrijvingsverlies vergeleken met de BSA Shimano-opstelling, wat vooral te danken is aan de gebruikte lagers. De T47-opstelling gebruikt de 6806-lagers, terwijl de BSA-opstelling de 6805-lagers gebruikt. Het verschil tussen deze twee kampen is klein, maar toch meetbaar.
Naast een laag wrijvingsverlies is ook stijfheid een wenselijke eigenschap. De opstelling van BSA-Shimano is stijver omdat deze kleiner is en nauwkeurigere absolute productietoleranties heeft. Een perspassing zoals de BB86 is echter een betere optie, omdat deze een deel van de belasting rechtstreeks op het frame overbrengt.
Credit van bigforest
Wat is een T47-frame?
T47 is een standaard cup met schroefdraad van 47 mm x 1,0 mm die wordt gebruikt op Trek-, Felt- en Factor-fietsen. Het wordt ook vaak gebruikt in op maat gemaakte constructies en is verkrijgbaar in verschillende breedtes.
Het ICAN Graro-frame is een revolutionair product voor grindliefhebbers die op zoek zijn naar veelzijdigheid, duurzaamheid en hoge prestaties. Graro is uitgerust met een T47-trapas die de voordelen van grotere trapassen met schroefdraad combineert met verbeterde duurzaamheid en eenvoudig onderhoud. Dit maakt hem perfect voor de uitdagingen van grindrijden.