Een uitgebreide gids voor fietswiellagers - soorten, maten, materialen en onderhoud
invoering
Wiellagers zijn kleine precisiekogel- of rollagers die in het midden van de fietswielen worden gedrukt of afgedicht. Ze bestaan uit een binnen- en buitenloopbaan van gehard staal met daartussen veel kleine stalen kogels of cilindrische rollen. Dit lagerontwerp vermindert de wrijving tussen de stationaire buitenring en de roterende binnenring.
Het voornaamste doel van wiellagers is om de naaf en het daaraan bevestigde wiel moeiteloos rond de vaste as te laten draaien. Ze absorberen de radiale en axiale belastingen die worden veroorzaakt door trap- en remkrachten.
Vergeleken met een wrijvend oppervlak produceren lagers een zeer lage rolweerstand. Door stalen kogels of rollen en loopringen te gebruiken, maken lagers de fiets efficiënter door rotatieverliezen te minimaliseren. Ze dempen ook kleine schokken en trillingen, waardoor een soepele rit wordt gegarandeerd.
Wat is een kogellager?
Kogellagers zijn mechanische componenten die zo zijn ontworpen dat de lagerringen worden gescheiden door tolvormige rolelementen. Deze lagers gebruiken de rollende beweging van de kogels om axiale en radiale belastingen te ondersteunen. De belangrijkste componenten van een kogellager zijn onder meer een binnenring (aangeduid met A aan de linkerkant in figuur 3), een buitenring (aangeduid met A aan de rechterkant in figuur 3), kogels (aangeduid met C in figuur 3) en een kooi (aangeduid met B in Figuur 3), waardoor wordt voorkomen dat de ballen met elkaar in contact komen. Ze worden vaak gebruikt in hogesnelheidstoepassingen zoals elektromotoren en versnellingsbakken. Meer over kogellagers vindt u in ons artikel over kogellagers in één oogopslag.
Kogellagercomponenten: binnen- en buitenringen (A), kooien (B) en kogels (C). Krediet van: tameson
Wat is een rollager?
Rollagers, ook wel wentellagers genoemd, werken volgens hetzelfde principe als kogellagers door belastingen efficiënt te ondersteunen en tegelijkertijd wrijving te minimaliseren. Het verschil zit in hun vorm en constructie. Terwijl kogellagers sferische kogels gebruiken, gebruiken rollagers cilindrische rollen die kruisvormig of lineair kunnen zijn.
Deze lagers met rolelementen kunnen enkel- of dubbelrijig zijn, waarbij dubbelrijige lagers bijzonder goed radiale belastingen kunnen dragen. Ze zijn verkrijgbaar in verschillende vormen en maten en dankzij hun veelzijdigheid kunnen ze radiale en axiale belastingen overbrengen met minimale wrijving, waardoor ze een waardevol onderdeel zijn in een verscheidenheid aan toepassingen.
Rollagers zijn ontworpen met cilindrische of tonvormige rolelementen die een groter contactoppervlak met de loopbaan bieden om zware radiale belastingen te ondersteunen.
Rollagers hebben cilindrische, tonvormige rolelementen. Krediet van: tameson
Maatvoering van lagers
Als u uw kogellagers moet vervangen, is het belangrijk om te weten hoe u ze op de juiste maat moet maken. Hiervoor heeft u de kogeldiameter nodig, deze kunt u meten met een inch schuifmaat voor losse kogellagers. Gangbare maten zijn 5/32" voor headsets en pedalen, 3/16" voor voorwielnaven en 1/4" voor achterwielnaven en trapassen.
Voor cartridgelagers (afgedichte lagers) is het vooral belangrijk om drie belangrijke afmetingen te kennen: de buitendiameter, de binnendiameter (boring) en de breedte. Deze afmetingen, vaak afgedrukt op het lager zelf, zijn cruciaal voor het vinden van het juiste vervangende onderdeel. Als deze markeringen niet aanwezig zijn, kan voor het meten een nonius worden gebruikt. Een lager van 30x42x7mm moet passen op bijvoorbeeld SRAM/Truvative cranks in een BB30 trapas. Aanvullende markeringen zoals 6806 2RS kunnen ook helpen bij de maatvoering. Als u vergelijkbare cijfers tegenkomt, zou een snelle online zoekopdracht de nodige maatinformatie moeten opleveren.
Krediet van: rs-online
Voorraad materialen
De materiaalkeuze voor fietslagers is cruciaal voor hun prestaties. Verschillende materialen kunnen de levensduur van lagers, het bewegingsgemak en de corrosieweerstand beïnvloeden. Het gebruik van hoogwaardige materialen zoals keramiek of roestvrij staal kan de levensduur van de lagers verlengen en de wrijving verminderen, wat resulteert in efficiënter rijden. Bovendien kunnen geschikte lagermaterialen slijtage en schade voorkomen, waardoor de algehele levensduur van het fietssysteem wordt verlengd.
Keramische lagers
Keramische lagers zijn door hun uitzonderlijke eigenschappen erg populair geworden in de wielersport. Ze staan bekend om hun hoge sterkte, hardheid en lage wrijvingscoëfficiënt. Deze kenmerken verbeteren de snelheidsstabiliteit, verminderen het energieverlies en verhogen de efficiëntie. Keramische lagers minimaliseren trillingen en resonantie en zorgen voor een stillere en stabielere werking, vooral bij hoge snelheden. Bovendien zorgt hun corrosiebestendigheid voor langdurige prestaties, waardoor ze een uitstekende keuze zijn voor fietsers die in natte of corrosieve omgevingen rijden.
Chroomstalen lagers
Vanwege hun betrouwbare prestaties zijn chroomstalen lagers een populaire keuze voor fietsonderdelen. Ze zijn robuust en duurzaam en zijn bestand tegen de stress en krachten die optreden tijdens het fietsen. Hoewel ze een iets hogere wrijving hebben dan keramische lagers, bieden stalen lagers nog steeds een bevredigende snelheidsstabiliteit. Fietsers kiezen vanwege de kosten vaak voor stalen lagers, waardoor dit een praktische keuze is.
Hybride aandelen
Hybride lagers zijn een type lager dat zowel keramische als stalen materialen gebruikt. Ze zijn uitgerust met keramische rolelementen en stalen loopvlakken. Door keramische rolelementen te integreren, bieden hybride lagers een betere snelheidsstabiliteit in vergelijking met puur stalen lagers. De keramische componenten verminderen wrijving en warmteontwikkeling, waardoor de snelheidsstabiliteit wordt verbeterd, terwijl de stalen loopvlakken de nodige sterkte en stijfheid bieden voor een stabiele werking. Hybride lagers zijn vooral nuttig bij hogesnelheidstoepassingen waarbij een evenwicht tussen prestaties en kosten vereist is.
Onderhoud van lagers
Voordat een lager wordt verwijderd voor inspectie, is het belangrijk om de staat ervan te documenteren en foto's te maken. Nadat het resterende smeermiddel is gecontroleerd en een monster is genomen voor onderzoek, moet het reinigingsproces worden uitgevoerd.
Een vervuild lager moet op twee manieren worden gereinigd, b.v. B. met een grove reiniging en een fijne reiniging.
Het wordt aanbevolen om een net onderin de reinigingscontainer te plaatsen.Bij ruwe reiniging worden borstels gebruikt om vet en vuil te verwijderen. Er moet voorzichtig met de lagers worden omgegaan. Houd er rekening mee dat de loopvlakoppervlakken kunnen worden beschadigd door vreemde voorwerpen wanneer de lagers in schoonmaakolie worden gedraaid.
Tijdens de fijne reiniging moeten de lagers zorgvuldig worden gereinigd door ze langzaam in reinigingsolie te draaien.
Normaal gesproken worden de lagers gereinigd met een neutrale, watervrije lichte olie of kerosine. Indien nodig kan ook een warme alkalische oplossing worden gebruikt. Voordat u gaat schoonmaken, is het belangrijk om de olie te filteren, zodat deze schoon blijft. Na het reinigingsproces moeten de lagers onmiddellijk worden gesmeerd met corrosiewerende olie of roestwerend vet.
Merk aanbevelen
Shimano
Shimano is de standaardfabrikant van originele uitrusting in de branche met een breed scala aan modellen voor elk budget. Van de betaalbare Alivio tot de hoogwaardige Dura-Ace, je krijgt de legendarische kwaliteitsgarantie van Shimano. Nauwkeurige technologie zorgt voor een consistente spin – een leven lang. Als uitvinder van gangbare lagertypen zoals 6803 is bewezen dat hun specificaties eenvoudig werken.
KeramiekSnelheid
CeramicSpeed-lagers zijn ontworpen voor degenen die slechts een kleine prestatieverbetering willen of die onder veeleisende omstandigheden werken. Het vlaggenschip UltrALite maakt gebruik van een keramisch kogelontwerp dat 40% lichter is dan staal. Dit bespaart rotatiemassa voor snellere acceleratie en lagere wrijving voor een efficiëntere krachtoverdracht. De volledig afgedichte cartridge vereenvoudigt ook het reinigen en opnieuw smeren. Het is duur, maar racers waarderen de maximale efficiëntie.
Enduro
Wilt u de prestaties verbeteren zonder veel geld uit te geven? De Enduro-lagers overtuigen door hun intelligente ontwerp. De afgedichte constructie beschermt tegen waterverontreiniging zonder dat demontage nodig is. De soepel lopende, roestvrije componenten gaan lang mee en zijn toch betaalbaar. Het pakket bevat ringen en afdichtingen voor eenvoudige installatie, waardoor u extra onderdelenkosten bespaart. Enduro is een betaalbare keuze en biedt een merkbare verbetering ten opzichte van versleten OEM-lagers.