Gemiddelde kosten van een fietsafstelling en wat deze inhoudt
Een fiets is als een verzameling apparaten voor een specifiek doel. Net als andere machines kan hij door overmatig gebruik versleten raken. Om de machine als een goed geoliede machine te laten draaien, heeft hij regelmatig aanpassingen of onderhoud nodig. Zonder goed onderhoud kan een fiets, of het nu een racefiets, een mountainbike of een hybride fiets is, nooit meer dezelfde topprestaties leveren als in zijn beste dagen. Om weer in oude glorie terug te keren heeft uw favoriete fiets minimaal twee keer per jaar een onderhoudsbeurt nodig. Hoewel de gemiddelde kosten voor dit werk minder dan $ 100 bedragen, kunnen uitgebreide aanpassingen meer dan $ 150 kosten.
Gaat het alleen om prestaties?
Prestaties zijn een belangrijke factor die gewone en professionele rijders dwingt hun fietsen regelmatig te tunen. Tegelijkertijd vinden seizoensrijders het lastig om regelmatig en af en toe honderden euro’s aan de fiets uit te geven. Maar naast prestaties kan fietsonderhoud u ook een hoge medische rekening besparen als u geen verzekering heeft. Uw versleten fiets kan een reden zijn voor een ongelukkig ongeval waardoor u in grote problemen kunt komen. Tunen is dus een waardevolle investering, mits je geen doe-het-zelver bent en het liever laat doen door experts die precies weten welke instellingen er gedaan moeten worden.
Wat zit er in?
Afhankelijk van uw behoeften kan uw plaatselijke fietsenwinkel de afstellingssessie regelen. Hoewel u de onderdelen van uw fiets grondig kunt controleren, maken basisinstellingen en veiligheidscontroles ook deel uit van de standaardafstelling. De meeste tune-upsessies omvatten echter de volgende zaken: schoonmaken, bandenspanning controleren, balhoofdstel, trapas, versnellingen, schakelkabels, wielafstellingen, smering en basisveiligheidscontroles.
Basisafstelling ($ 40 tot $ 90)
Een grote onderhoudsbeurt is ideaal voor racefietsen die door seizoensrijders worden gebruikt. Natuurlijk fiets je niet zo vaak, en dankzij online doe-het-zelf-tutorials houd je hem altijd als nieuw. Een basisveiligheidscontrole en reiniging zijn echter altijd noodzakelijk. De meeste basisafstellingen omvatten verplichte reiniging, smering en technische aanpassingen. Afhankelijk van uw behoeften kan dit worden aangepast, maar kost het minder dan $ 40. Raadpleeg een deskundige en laat uw remmen, koppel, stuur, wiel en lagers controleren voor een beter resultaat.
Standaard tune-up ($100 tot $160)
Overweeg de optie Standaard afstemmen als u een stapje verder wilt gaan. De standaard afstelling bestaat uit het grondig controleren van uw fietsen na een grondige reiniging en polijstbeurt. Als je een mountainbike hebt, moet je voor deze optie kiezen, omdat een grote revisie tekortschiet als het gaat om fundamentele technische problemen die later fataal kunnen zijn. Demontage zit meestal in het standaardpakket en een deskundige kan een proefrit maken om de huidige staat van de fiets te bepalen en deze eventueel aan te passen. Natuurlijk is een standaard afstelling niet goedkoop en kost u meer dan €100,-, wat kan oplopen tot €160,-.
Premium Tune-Up ($150 tot $250)
Zoals de naam al doet vermoeden omvat een premium tune-up alle premium diensten die een lokaal servicecentrum biedt. Als u uw fiets al een tijdje niet meer heeft getuned, kunt u het eens proberen, aangezien hij indien nodig ook enkele onderdelen van uw fiets zal reviseren. De kogellagers en kabels kunnen worden aangetast door overmatig rijden en gebrek aan onderhoud.
Soms helpt een grondige reiniging en smering, maar in het ergste geval moeten de onderdelen worden vervangen. Ook de schakelkabels kunnen beschadigd raken. Met deze premium tune-up kunt u ze laten repareren door professionals. Andere belangrijke instellingen en uitlijningscontroles zijn ook inbegrepen in deze service. Een premium- of revisie-tuning zorgt voor de perfecte optimalisatie van uw motorfiets. Het helpt het om weer in vorm te komen, hoe versleten het ook is. Als u de beste service krijgt, kunt u een redelijk bedrag verwachten, aangezien de kosten van de service kunnen variëren van €150 tot €250.
Componenten die afgestemd moeten worden
Hoewel de diensten van fietsenwinkel tot fietsenwinkel kunnen verschillen, blijft de basis hetzelfde bij het onderzoeken van de volgende componenten: balhoofd, wielen, trapas, derailleur, cassette en ketting, om er maar een paar te noemen. De headset is als het hoofd van de fiets en helpt de fiets bij het navigeren of sturen. Een headset die te strak of te los zit, kan ernstig ongemak tijdens het autorijden veroorzaken en soms zelfs een ongeval veroorzaken. Vraag de professional om het belastingtarief aan te passen aan uw behoeften.
Vuil en vet kunnen de stuurreactie van je balhoofd beïnvloeden, en hetzelfde geldt voor kettingen en cassettes. De serviceprofessional kan het hele systeem uit elkaar halen om de cassette en het kettingblad te wassen en te ontvetten, ze te inspecteren op mogelijke schade en ze vervolgens weer in elkaar zetten met de juiste smering.
Uw voorderailleur en achterderailleur moeten ook worden gecontroleerd, aangezien deze de versnellingen en shifters bevatten. Ze kunnen versleten raken, vooral bij langdurig gebruik, en je weet hoe belangrijk ze zijn als je offroad rijdt.
Een ander probleem is de onjuiste installatie van de remblokken, die de velg niet raken of de velg blijven raken, zelfs als u uw handen van de remmen haalt. De experts van de fietsenwinkel stellen de remblokken op de juiste manier af en zorgen ervoor dat de remhendels en kabels goed functioneren. Vergeet ook de trapas niet, want bij een basisrevisie hoort ook een regelmatige veiligheidscontrole van de trapas van je fiets.
Een fietsrevisie is als een regelmatige gezondheidscontrole van uw fiets om er zeker van te zijn dat deze optimaal functioneert. Veel chauffeurs doen dit zelf omdat ze weten hoe ze de basiswerkzaamheden moeten uitvoeren.
Hoewel u online ook informatie kunt vinden over basisafstellingen om geld te besparen, moet een expert uw fiets minstens twee keer per jaar grondig inspecteren. Een klein scheurtje in je carbonframe of een loszittend balhoofd kan later tot een ernstig ongeval leiden. Een onderhoudsbeurt zorgt ervoor dat uw fiets weer in zijn oude glorie terugkeert en zorgt ervoor dat u veilig de weg op kunt.
ICAN-onderhoudsservice
We hebben reparatiecentra in de Verenigde Staten, Duitsland en Japan. Neem gerust contact met ons op als u vragen heeft.