Skip to content

Language

Currency

Lidwoord

Hoe u de juiste banden en wielen kiest

by Debbie Supplier 20 Dec 2023 0 Comments

Het is algemeen bekend in de wielerwereld dat smallere banden sneller zijn dan bredere banden. Een smalle band rolt sneller dan een brede band, makkelijk toch?

Jarenlang was de standaardbreedte voor een racefiets 23 mm, en veel racers gebruikten banden van 21 mm breed of zelfs smaller.

Inmiddels is de situatie veranderd, de laatste jaren merken we een sterke trend richting bredere banden en bredere racefietswielstellen. Veel chauffeurs zijn al overgestapt op banden van 25 mm of zelfs breder.

Waarom kiezen zoveel rijders nu voor bredere wielen?

Hoe moeten we de juiste banden en wielen kiezen? We ontdekken het allemaal in dit artikel!

Kies voor de bredere fietswielstellen

Bredere wielen worden een nieuwe trend voor racers. Het kiezen van een wielset met de juiste breedte zal bijdragen aan uw rijervaring. Waarom je bredere wielstellen zou moeten hebben.

Bredere banden hebben minder rolweerstand
Tijdens het trappen willen we allemaal dat onze banden zo gemakkelijk mogelijk rollen, maar er gaat altijd een bepaalde hoeveelheid energie verloren aan rolweerstand. Elke band buigt op het punt waar hij onder belasting contact maakt met de grond, en deze buiging wordt bepaald door vele factoren: luchtdruk, bandbreedte, gebruikte verbindingen, karkas van de band.

Al deze factoren zorgen samen voor uw rolweerstand.

Contact area of a wide tire

(Contactoppervlak van een brede band)

Contact area of a narrow tire

(Contactoppervlak van een smalle band)

Hoewel een brede band en een smalle band hetzelfde contactoppervlak hebben, is een brede band over de breedte afgevlakt. Bij dezelfde bandenspanning wordt een smalle band platgedrukt over een slanker maar langer contactvlak. Doordat de smalle band meer vervorming heeft, ontstaat er meer weerstand vergeleken met de brede band, die een korter contactoppervlak heeft en daardoor beter rolt.

Kies een geschikt bandentype

Nadat we over de bandbreedte hebben nagedacht, is de volgende beslissing: welk type band moet ik gebruiken?

Als het om een racefiets gaat, zijn er drie opties om uit te kiezen: tubulair, clincher en tubeless. Al deze typen banden hebben hun voor- en nadelen, maar welke band is geschikt voor u?

Buisbanden bestaan ​​uit een complete karkasbuis waarin een latex binnenband is genaaid. Ze worden beschouwd als het snelste type band van de drie en daarom zijn ze de gouden standaard voor de meeste professionele racers.

Helaas zijn er een paar nadelen. Ten eerste hebben buisbanden een buisspecifiek wielstel nodig waarop de band is vastgelijmd. Dit betekent dat je waarschijnlijk een nieuwe (dure) set wielen moet kopen.

Ten tweede is het feit dat ze gelijmd zijn behoorlijk lastig als je een lekke band hebt en deze moet vervangen.

Tenslotte is uit onderzoek gebleken dat dit type band de hoogste rolweerstand heeft.

Het belangrijkste voordeel van tubebanden is hun gewicht: ze zijn aanzienlijk lichter dan welke andere band dan ook.

Draadbanden zijn het meest voorkomende type band en worden op de meeste conventionele fietsen gebruikt. Deze banden hebben een hiel die in de velg haakt. De kraal zelf wordt door een buis in de binnenkant van de velg gedrukt.

Omdat dit de meest gebruikte bandenconfiguratie is, is dit een redelijk kosteneffectieve optie. Het is waarschijnlijk niet nodig om nog een set wielen te kopen. Als u uw configuratie wilt wijzigen, hoeft alleen de band vervangen te worden. Natuurlijk bestaat er altijd het risico op een “slangenbeet” zolang u slangen gebruikt.

Maar laten we niet vergeten dat clinchers gemakkelijk te gebruiken zijn.

Tubeless banden zijn vergelijkbaar met draadbanden, behalve dat ze geen binnenband hebben. Ze hebben een dikkere kraal en een kit aan de binnenkant die alles luchtdicht houdt. Het afdichtmiddel vult ook kleine gaatjes en maakt het mogelijk om met een lagere bandenspanning te rijden. Dit betekent weer dat u comfortabeler rijdt. Omdat er geen slang aanwezig is, is het risico op een “slangenbeet” geëlimineerd.

Het opzetten van een tubeless systeem vereist enige voorbereiding: je hebt velglint, een tubeless ventiel en natuurlijk afdichtmiddel nodig, evenals een beetje kennis van het monteren van een tubeless band.

 Aero- en laagprofielwielstellen

De afgelopen jaren hebben we een evolutie gezien in racefietswielstellen , met name carbon schijfremvelgen.

Deze worden zowel extern als intern breder om het dwarsdoorsnedeprofiel van de band optimaal te ondersteunen. Door een brede band op een smalle velg te gebruiken, ontstaat een niet-erodynamische vorm. Zet je de brede band echter op een geschikte velg, dan krijg je een wiel dat moeiteloos door de lucht snijdt.

Met laagprofielwielen kun je zelfs een beter aerodynamisch voordeel behalen. Want laten we eerlijk zijn: we willen allemaal snellere coureurs zijn en zullen alle mogelijke hulp gebruiken om dit te bereiken.

Maar hoe zit het met zijwind, vraag je? Zijn aerowielen niet gevoeliger voor zijdelingse krachten?

Natuurlijk kunnen sommige rijders meer zijwind voelen dan bij vlakkere wielen. Maar met een beetje oefening zouden de meeste recreatieve rijders gemakkelijk wielen tot 65 mm diep moeten kunnen hanteren. Een ervaren rijder zou zelfs na een paar maanden nog diepere wielen moeten kunnen hanteren.

Het wielontwerp is in de loop der jaren zodanig verbeterd dat het rijden met diepe wielen gemakkelijker is geworden, zelfs onder ongunstige omstandigheden. Er is zelfs de mogelijkheid om het hele jaar door te rijden met een wielset met diep profiel.

En als het op klimmen aankomt, zijn lichtere wielen met een lager profiel dan niet beter?

Naar mijn mening is dit zeer controversieel: Ja, een wielset met een diep profiel is iets zwaarder en iets langzamer op de beklimmingen. Maar zodra je aan de andere kant van de klim bent, merk je het verschil met deze diepere wielen...

Niet alle chauffeurs rijden onder dezelfde omstandigheden. Sommigen rijden op gemengd terrein met af en toe een klim, terwijl anderen hun tijd bergopwaarts rijden. Sommige chauffeurs rijden altijd op vlak en golvend terrein waar snelheid prioriteit heeft. Laten we niet vergeten dat niet alle bestuurders dezelfde reden hebben om te rijden. Sommigen rijden voor plezier, anderen voor snelheid en weer anderen om totaal verschillende redenen. Maar voor alle type rijders hebben we bij Icanwheels een oplossing en een wielset die perfect bij jou past.

Fazit

Wat betekent dit allemaal voor u als chauffeur? Kies wat goed voor u is! Als je houdt van het gevoel van een fiets die laag bij de grond staat, kies dan voor smallere banden en een mooie set wielen. Of als u liever op snelheid vaart, zelfs als de wegen ruw zijn, kies dan voor een bredere band. Het gaat uiteindelijk om jouw rijervaring en wat je uit je rit wilt halen.

 

Prev Post
Next Post

Leave a comment

Please note, comments need to be approved before they are published.

Thanks for subscribing!

This email has been registered!

Shop the look

Choose Options

Recently Viewed

Edit Option
Terug op voorraad melding
this is just a warning
Login
Shopping Cart
0 items