De beste klimwielset onder de 1300 gram, licht en aerodynamisch
Bij racefietsen gaat het om lichtgewicht en aerodynamische frames en wielstellen die aerodynamischer zijn op lage frames en lichter op hoge frames. De nieuwste generatie klimwielsets is niet alleen licht, maar moet ook aerodynamisch geoptimaliseerd zijn.
ICAN AERO 38 WD-schijf
De AERO 38 WD Disc zijn ICAN's meest kosteneffectieve, hoogwaardige wielen. Voortbouwend op het succes van hun vorige Fast and Light-serie, maken de aero-wielen gebruik van een geavanceerde koolstofvezellay-out en een aerodynamisch ontwerp om ongeëvenaarde prestaties te leveren.
Voor de velgen wordt een mix van hoogwaardige Toray T700- en T800-koolstofvezels gebruikt. Deze mix resulteert in een indrukwekkend lichte maar robuuste velgconstructie die 100 gram minder weegt dan de Fast- en Light-wielen. Met een buitenbreedte van 27,3 mm en een binnenbreedte van 21 mm zijn de velgen ontworpen voor minimale luchtweerstand. Hun tubeless-compatibiliteit ondersteunt zelfs de snelste banden.
Lichtgewicht en efficiënte ICAN D01 schijfremnaven zorgen voor een soepele krachtoverbrenging bij het accelereren. Toonaangevende Sapim CX-Ray-spaken combineren sterkte, duurzaamheid en aerodynamica voor een ongelooflijk responsieve rit. Veilige borgnippels en extra versteviging.
Princeton Carbonworks Alta 3532 (1094g)
Princeton Carbonworks heeft zojuist zijn lichtste klimwielset uitgebracht, de Alta 3532, met tubeless bandenversies variërend van een indrukwekkende 1094 gram tot 1202 gram. Princeton Carbonworks is vooral bekend om zijn golvende velgen (die het onderwerp waren van een patentgeschil met ZIPP), en het modelnummer van de wielset geeft intuïtief de hoogste en laagste framehoogtes aan. De framehoogte van de Alta 3532 varieert van 35 mm tot 32 mm, een daling van 5 mm tot 3 mm vergeleken met de andere wielen van PCW, en de "golf" van de velg is minder uitgesproken.
Met het nieuwe EVOLUTION velgontwerp weegt de Alta 3532 velg slechts 348 gram (met haak, ongeboord bed en tubeless band) en gebruikt de vorm van de velg om de spaakhoeken in evenwicht te brengen, waarbij de spaken met de grotere hoeken (achteraan aandrijfzijde en schijfremzijde voor) zijn dieper in de velg gemonteerd, waardoor een grotere symmetrie aan beide zijden van de spaken mogelijk is. De specificatie van de Alta 3532 velg is relatief nieuw, met een interne breedte van 21 mm en een externe breedte van 28,6 mm. De grotere interne breedte maakt het gebruik van bredere banden mogelijk en de mogelijkheid om de banden breder op te pompen, wat resulteert in een lagere rolweerstand en meer comfort.
De 1094 gram wegende Alta 3532 maakt gebruik van 215 gram Tactic Racing TR01-naven, die 50 gram lichter zijn dan de DT180 en gebruik maken van CX-Super-spaken. De Alta 3532 met DT180-naven weegt 1202 gram en is bovendien erg licht.
ENVE SES 2.3 (1197g)
De vierde generatie van de vorig jaar uitgebrachte SES-wielset krijgt een gloednieuw lid in de vorm van de 2.3, die weliswaar een klimwielset is, maar ook deel uitmaakt van de SES-serie (Smart ENVE System), wat betekent dat hij gebaseerd op het ‘Real-World Fast’-concept van het merk. Alle wielstellen uit de SES-serie hebben een framehoogte en -vorm die specifiek is afgestemd op het stromingsveld waarin ze worden gebruikt. De hoogte van het voorframe is kleiner dan de achterkant en heeft een afgerond profiel om de zijwindstabiliteit en controle te maximaliseren, terwijl de hoogte van het achterframe groter, scherper en gestroomlijnder is om de krachtoverdracht te maximaliseren en de weerstand te verminderen.
Het voorframe van de SES 2.3 is 28 mm hoog, het achterframe is 32 mm, de voor- en achtervelgen hebben een interne breedte van 21 mm en een externe breedte van 25 mm, en een opgegeven gewicht van 1197 gram (ENVE-naven, XDR-vrijloopbody) De SES 2.3 is lichter door het gebruik van haakloze velgen, waardoor de maximale bandenspanning beperkt is tot 73 psi. Door het ontbreken van liphaken en de dunne zijwanden van de velgen is de uitwendige breedte slechts 25 mm en de bandbreedte. gemakkelijk kan worden overschreden. De breedte van de band is iets groter dan de breedte van de velg, wat iets onvoldoende is. Vanwege de beperking van de maximale bandenspanning is de interne breedte van de haakloze velgen 23 mm of meer, en de interne breedte van 21 mm is erg moeilijk om de bandenspanning binnen 73 psi te regelen voor rijders die iets zwaarder zijn, dus het kan zijn zei dat dit paar wielsets is gebouwd voor klimmers.
DT Swiss PRC 1100 Dicut Mon Chasseral (1266g)
DT Swiss heeft de Mon Chasseral al lang aangeprezen als zijn lichtste wielset voor wegklimmen. De nieuwste PRC 1100 Dicut weegt 1.266 gram (schijfremwielset, compatibele tubeless banden) en maakt gebruik van alle standaard DT-componenten.
Om het gewicht te verminderen heeft de PRC 1100 Dicut een framehoogte van slechts 24 mm en een binnenvelgbreedte van slechts 18 mm, wat naar huidige maatstaven uiteraard niet breed genoeg is, aangezien klimwielen ook brede banden nodig hebben voor comfort. Om gewicht te besparen zijn de in Zwitserland gemaakte UD-carbonvelgen niet voorzien van een oppervlaktecoating, maar van een waterdichte en UV-gestabiliseerde hars.
De PRC 1100 Dicut maakt gebruik van 12 DT Aerolite en 12 DT Aero Comp straight-pull spaken (voorremzijde en achteraandrijfzijde) in een 2X-vlecht op een nieuwe 180-naaf, allemaal met unieke gesmede T-koppen voor verbeterde aerodynamische prestaties.
Roval Alpinist CLX II (1265g)
De Roval Alpinist is het ultieme lichtgewicht, met een framehoogte van 33 mm, een externe breedte van 26,3 mm, een interne breedte van 21 mm, een voor de windtunnel geoptimaliseerd velgprofiel en een gewicht van 1.250 gram per paar, 1.265 gram met True-Air - Nippels en dempers. Het enige nadeel van de vorige Alpinist CLX was dat deze geen tubeless banden ondersteunde. De nieuwe Alpinist CLX II heeft de koolstofstapel van de velg opnieuw ontworpen om de sterkte en veiligheid die nodig zijn voor een tubeless bandensysteem dat een maximale bandenspanning van 110 psi ondersteunt, dramatisch te vergroten. Dezelfde haakvelgen hebben nu een liptolerantie van 1,4 mm (een stijging ten opzichte van de vorige generatie), waardoor het verwijderen van tubeless banden eenvoudiger wordt. Als gevolg hiervan is het velggewicht toegenomen en gebruikt de Alpinist CLX II een nieuw naafontwerp dat het toegenomen velggewicht compenseert door het gewicht van het paar met 50 gram te verminderen.
De Alpinist CLX II is een toonbeeld van functioneel minimalisme, gekenmerkt door uitstekende acceleratie, fantastisch bochtenwerk en soepel rijden op hobbelige wegen.
Zipp 353 NSW (1255g)
Hoewel hij niet als klimwielset is gepositioneerd, weegt de Zipp 353 NSW slechts 1255 gram (580 gram voor en 675 gram achter), waardoor het Zipp's lichtste wielset is waarmee je steile hellingen gemakkelijk bedwingt. 353 NSW maakt gebruik van Zipp's gepatenteerde bionische Sawtooth-velgen met een framehoogtevariant die feitelijk overeenkomt met de aerodynamische prestaties van een wielset met framehoogte van 45 mm, terwijl ook het gewicht wordt verminderd, de stijfheid wordt verbeterd en de zijwindweerstand wordt verhoogd.
De haakloze velgen van de 353 NSW hebben een interne breedte van 25 mm en kunnen alleen worden gebruikt met banden van 28 mm of breder, maar de grotere interne breedte van de velgen voldoet gemakkelijk aan de bandenspanningslimiet van maximaal 73 psi. 28 mm banden op 25 mm velgen hebben een werkelijke breedte van 30,6 mm, dus de banden op de 353 NSW zijn breed genoeg om te voldoen aan de eisen van de weg naar het grind.
De Zipp-wielset is gebaseerd op het concept van Total System Efficiency, dat zich richt op het feit dat op kasseien of oneffen oppervlakken, waar trillingen de belangrijkste weerstand worden, de banden meer trillingen absorberen in plaats van ze door te geven aan de berijder, waardoor de bestuurder meer grip krijgt. bespaar 40-50 watt aan stroom. Maar verrassend genoeg bespaart op gladde wegen, perfect asfalt en lage bandenspanning nog steeds 3-5 watt.
Mavic Cosmic Ultimate 45 (1256g)
Het beste kenmerk van de Mavic Cosmic Ultimate 45 is het gebruik van Rim-to-Rim (R2R) spaakconstructie, waarbij een spaak de ene kant van de velg via de naaf met de andere kant van de velg verbindt, wat zorgt voor een grotere torsie- en laterale stijfheid dan het traditionele R2R-spaakontwerp. De Cosmic Ultimate is daarom ideaal voor klimmen, lichtgewicht en stijfheid, en heeft een op NACA-profiel gebaseerde velg die tegelijkertijd licht en aerodynamisch is.
De Cosmic Ultimate beschikt over nieuwe technologie die een R2R-spaakconstructie combineert met een U-vormige aero-velg. Met behulp van de Fore-technologie worden aluminium onderdelen op de carbonvelg gevormd, waarin vervolgens de spaken worden geschroefd. Er zijn geen zichtbare spaakkappen, de niet-geboorde velgbasis is compatibel met tubeless banden, en het geclaimde gewicht van 403 gram en de R2R-constructie van de velg verminderen het gewicht van de naaf dramatisch, wat resulteert in een realistisch gewicht van slechts 1.256 gram voor de velg. Cosmic Ultimate met een framehoogte van 45 mm. De binnenbreedte van de velg bedraagt 19,6 mm, terwijl de buitenbreedte 27,8 mm bedraagt. Het zou mooi zijn als de interne breedte zou kunnen worden vergroot tot 21 mm, zodat de band verder kan uitzetten en voor een soepelere overgang kan zorgen.
Alle bovenstaande wielstellen zijn "klimwielen" met een gewicht tot 1300 gram, en ze zijn allemaal compatibel met tubeless banden. Elk van hen heeft zijn eigen kenmerken en ze zijn meer dan alleen licht. Maar in werkelijkheid is de impact van een paar honderd gram minder gewicht bij het klimmen niet zo groot als je zou denken, en we hebben steeds meer rijders gezien die middellange of zelfs hoge framewielstellen gebruiken voor klimmen in WorldTour-races. Hieruit blijkt ook dat een wielset die net licht is niet genoeg is, maar ook aerodynamischer moet zijn. Alle bovenstaande wielstellen onder de 1300 gram zijn min of meer aerodynamisch geoptimaliseerd, welke is volgens jou sterker?