Cyclocross-fiets versus Gravel-fiets
Je hebt misschien veel fietsmedia gezien die je vertelden dat je een grindfiets nodig hebt. Misschien probeer je nu uit te vinden wat het verschil is tussen een grindfiets en een cyclocrossfiets. Gelukkig hebben wij het antwoord voor je, en je zult blij zijn om te weten dat het niet alleen maar marketing is.
Dit artikel vertelt je het verschil tussen een cyclocrossfiets en een grindfiets, zodat je de verschillen beter kunt begrijpen. Dan zal het als leidraad dienen bij de keuze tussen een cyclocrossfiets en een grindfiets.
De korte handleiding voor dit artikel:
- Snelle beschrijving
- Wat is een cyclocrossfiets?
- Wat is een grindfiets?
- Verschillen in fietsgeometrie
- Cyclocross versus grindframes
- Het verschil in banden en wielen
Een cyclocrossfiets of een grindfiets?
Cyclocrossfietsen en grindfietsen lijken op elkaar. Beide zien eruit als racefietsen, maar dan met sterkere banden. Of je een cyclocrossfiets of een grindfiets nodig hebt, hangt af van je wensen. Als je een professionele racer bent, is een cyclocrossfiets wellicht geschikter voor jou. De grindfiets heeft een breder scala aan toepassingen.
Je zult ook een vriend hebben die je vertelt dat het verschil alleen maar marketing is, maar als je dieper in beide typen fietsen kijkt, zul je veel verschillen opmerken. De belangrijkste verschillen waarmee u rekening moet houden, zijn dat een grindfiets minder agressief en stabieler is en een grotere bandenspeling heeft. Nu is het tijd om ons in de modder te wentelen terwijl we dieper duiken in de wereld van grindfietsen en cyclocrossfietsen.
Cyclocrossfiets
Ze zeggen dat Cross eraan komt, maar terwijl het druk was, is de Gravel stilletjes de fietsenwinkel binnengeslopen, waardoor sommige mensen denken dat het slechts een marketingoefening is. Cyclocross bestaat al langer dan grind, tenminste in het reguliere wielrennen, en ik weet zeker dat we mensen zullen vinden die beweren dat ik ongelijk heb.
Cyclocross, of kortweg cross, vindt zijn oorsprong in het begin van de 20e eeuw. De overtuiging is dat fietsers vroeger van stad naar stad raceten, waarbij ze soms een kortere route namen. Ze reden over velden, door bossen en sprongen over hekken. Ze deden dit in de winter en gebruikten het als een leuke manier om in vorm te blijven voor het volgende wegseizoen.
De eerste races en de Franse kampioenschappen vonden plaats in 1902. Crossfietsen hebben dus veel tijd gehad om te evolueren. Daarom zijn er nu vaste routes, maar gebruikt de UCI nu een formule. De kruisroutes zullen tussen de 2,5 en 3,5 km lang zijn. Er zullen obstakels, steile heuvels en verschillende soorten terrein zijn. Obstakels zoals hindernissen dwingen rijders om van hun fiets af te stappen en deze te dragen. De race duurt tussen de 30 minuten en 1 uur.
Cyclocrossfietsen evolueerden vervolgens naar agressieve racefietsen.
Wat zijn Gravel-Bikes?
Gravelfietsen zijn een soort racefietsen die ook op niet-technische off-road routes zoals grindpaden, kanaaloevers en vloeiende singletracks gereden kunnen worden.
Deze fietsen zijn daardoor robuuster dan racefietsen, bieden plaats aan bredere banden en zijn soms voorzien van diverse bevestigingspunten voor bijvoorbeeld backpacken of fietstochten.
Is dat niet gewoon de oude cyclocrossfiets? Nee. Cyclocrossfietsen zijn een ander type fiets dan grindfietsen, hoewel er zoals bij alles een punt van overlap is. Je maakt je misschien zorgen dat de fietsenindustrie je probeert een crossfiets te laten kopen, maar er meer voor betaalt. Lees verder en je zult ontdekken waarom cyclocross- en grindfietsen anders zijn.
Das Gravel-Bike
Gravelfietsen is een veel nieuwere toevoeging aan het fietspantheon. Het is ook vermeldenswaard dat grindfietsen veel andere namen kunnen hebben. Ze worden ook wel allroad-, avontuur- of any-roadfietsen genoemd.
Het is moeilijk precies vast te stellen wanneer iedereen besloot dat grind geweldig was; het was zeker in het afgelopen decennium. De reden hiervoor was het feit dat mensen al tientallen jaren grindpaden rijden en hun fietsen aanpassen voor grindpaden.
Gravelfietsen gebruiken elementen van toerfietsen, racefietsen en cyclocrossfietsen om de perfecte machine voor grind te creëren. De ideale grindfiets is voor iedereen anders. Sommigen willen 200 km racen. Anderen willen hun fiets opladen en een continent doorkruisen. Dan zijn er nog anderen die af en toe een kanaaloeverpad willen nemen.
Gravelfietsen hebben dus een veel breder toepassingsgebied dan cyclocrossfietsen. Deze veelzijdigheid maakt ze een uitstekende keuze voor de gemiddelde fietser. Je kunt hem doordeweeks gebruiken als woon-werkfiets, in het weekend voor snelle ritten en in de zomer voor een bikepacking-vakantie: een verscheidenheid aan fietsen in één.
Fietsgeometrie: Het verschil in fietsgeometrie is een van de belangrijkste verschillen.
De geometrische framevorm verschilt tussen cyclocrossfietsen en grindfietsen. Cyclocrossraces zijn evenementen boordevol actie met plotselinge veranderingen in het terrein en kunnen ook krap en bochtig zijn. Hierdoor hebben cyclocrossfietsen een agressievere geometrie dan grindfietsen. Ook moet je snel op en neer springen van de fiets. Naast dat je van de fiets moet springen, moet je misschien ook over verschillende obstakels springen als je geen snelheid wilt verliezen.Als je nadenkt over hoe je een grindfiets en een cyclocrossfiets gebruikt, begrijp je waarom ze een verschillende geometrie vereisen.
Met een grindfiets plan je misschien lange dagen in het zadel, misschien zelfs meerdere dagen. Je bevindt je in de wildernis en de routes die je kiest, zullen je misschien verrassen met een paar kleine verrassingen. Het kan zijn dat je de fiets aan het laden bent, dus je hebt een stabiel platform nodig om op te rijden. Je wilt een fiets die je niet van de wijs brengt tijdens het rijden over ruige landwegen.
Bij cyclocross draait het allemaal om racen op een modderig winterveld. Je zult waarschijnlijk een uur op en neer in het zadel doorbrengen: over hindernissen springen, de fiets om de hoek gooien, sporen vermijden en omgaan met ijs en sneeuw. Deze fiets is ontworpen om door een sprintevenement te racen.
Gravelritten bevatten over het algemeen niet de strakke bochten die je op een cyclocrossparcours aantreft. Ook hoef je niet met je fiets over obstakels heen te springen of voortdurend af te stappen. Normaal gesproken rijd je in wegachtige omstandigheden, alleen met een iets slechter oppervlak dan de meeste asfaltwegen.
Dit betekent dat je op zoek gaat naar een andere geometrie. Je reist met hogere snelheden en eventueel met belading, dus je hebt een stevigere fiets nodig. Een grindfiets heeft langere liggende achtervorken en daardoor een langere wielbasis. Een langere wielbasis maakt een grindfiets stabieler dan een cyclocrossfiets. Om de stabiliteit te vergroten zal de hoogte van je trapas ook lager zijn dan die van een cyclocrossfiets.
Cyclocrossraces zijn kort en daarom kun je wegkomen met een shortstack. Omdat grindfietsen meer zijn ontworpen voor lange afstanden en langere ritten, hebben ze een hogere stapel. De hogere stapel brengt je in een veel comfortabelere positie. Deze positie is doorgaans langzamer dan de sprintpositie die je aanneemt op een cyclocrossfiets.
Dit betekent dat cyclocrossfietsen agressievere hoeken hebben dan grindfietsen. De ene is ontworpen voor uithoudingsvermogen en de andere voor sprints.
Een deel van de ontwikkeling van grindfietsen wordt bemoeilijkt door het feit dat cyclocrossfietsen op instapniveau werden geleverd met bidonhouders, spatbord- en bagagedragerbevestigingen. Dit zou hen een betere aankoop moeten opleveren. Pendelaars konden ze kopen en dan in het weekend deelnemen aan veldrit. Deze steunen zijn nu meestal te vinden op grindfietsen, en er is een groot verschil dat je misschien opmerkt tussen grind- en cyclocrossfietsen, wat handig is voor pendelaars.
Standoverhoogte voor cyclocrossfietsen
Cyclocrossframes zijn uitgerust met een frame dat is ontworpen om op de schouder te worden gedragen. Dit is de reden waarom cyclocrossfietsen eruit zien alsof ze een grotere voordriehoek hebben dan racefietsen. Vroeger hadden ze ook een hogere trapashoogte om terreinverhogingen op te vangen. Door de combinatie van deze factoren is de standoverhoogte van uw fiets groter dan die van een standaard racefiets. Daarom zouden mensen een kleinere framemaat kiezen om de standoverhoogte te verkleinen.U moet dit echter niet doen, omdat hierdoor de lengte van uw bovenbuis korter wordt. Een ander probleem zou de stapelhoogte zijn. Cyclocrossfietsen waren van nature racefietsen en hadden altijd een lage stapelhoogte.
Wat is de stapelhoogte?
De stapelhoogte is een belangrijke maatstaf bij het passen van fietsen. Het meet de verticale afstand vanaf het midden van de trapas van uw frame tot het bovenste middelpunt van de balhoofdbuis van uw frame.
De stapelhoogte op grindfietsen is geschikt voor forensen
Misschien heb je professionele rijders gezien met laaghangende stuurpennen. Ze monteren hun stuurpen zo laag mogelijk en voegen niets toe aan de stapelhoogte van de fiets. Sommigen verlagen misschien zelfs de stapel. Deze personen hebben echter massagetherapeuten, chiropractors en artsen tot hun beschikking. Ook verdienen ze de kost met fietsen. Dit geldt waarschijnlijk niet voor jou. Stel je voor dat je de hele dag aan een bureau zit. Wil jij net zo flexibel zijn als een beroepschauffeur?
Het antwoord is waarschijnlijk nee. Daarom is de stapelhoogte belangrijk. Kunt u zich aanpassen aan een lage stapelhoogte? De meesten van ons kunnen dat niet. Cyclocrossfietsen zijn ontworpen voor racers en hebben een lage stapelhoogte. Als je op een kleinere fiets rijdt, maak die stapel dan nog kleiner. In dit geval wil je misschien yoga proberen.
Gravelfietsen zijn afhankelijk van een grotere stapelhoogte. Hoe doen ze dat? Ze hebben een langere balhoofdbuis dan cyclocrossfietsen - een vrij eenvoudige maar slimme oplossing. Je zit nu iets rechter dan bij een lage stapelhoogte. Hierdoor worden uw wervelkolom en heupen minder belast. U zou minder pijn in de onderrug moeten hebben, en het kan de liespijn helpen verlichten. Niemand wil liespijn hebben. Misschien merk je zelfs dat je efficiënter fietst.
Een hogere stapelhoogte is geweldig als je een forens bent.
De stapelhoogte van grindfietsen is geschikt voor woon-werkverkeer.
Misschien heb je professionele rijders gezien met laaghangende stuurpennen. Ze monteren hun stuurpen zo laag mogelijk en voegen niets toe aan de stapelhoogte van de fiets. Sommigen verlagen misschien zelfs de stapel. Deze personen hebben echter massagetherapeuten, chiropractors en artsen tot hun beschikking. Ook verdienen ze de kost met fietsen. Dit geldt waarschijnlijk niet voor jou. Stel je voor dat je de hele dag aan een bureau zit. Wil jij net zo flexibel zijn als een beroepschauffeur?
Het antwoord is waarschijnlijk nee. Daarom is de stapelhoogte belangrijk. Kunt u zich aanpassen aan een lage stapelhoogte? De meesten van ons kunnen dat niet. Cyclocrossfietsen zijn ontworpen voor racers en hebben een lage stapelhoogte. Als je op een kleinere fiets rijdt, maak die stapel dan nog kleiner. Als je dit doet, wil je waarschijnlijk yoga doen.
Gravelfietsen zijn afhankelijk van een grotere stapelhoogte. Hoe doen ze dat? Ze hebben een langere balhoofdbuis dan cyclocrossfietsen - een vrij eenvoudige maar slimme oplossing. Je zit nu iets rechter dan bij een lage stapelhoogte. Hierdoor worden uw wervelkolom en heupen minder belast. U zou minder pijn in de onderrug moeten hebben, en het kan de liespijn helpen verlichten. Niemand wil liespijn hebben. Misschien merk je zelfs dat je een efficiëntere fietser bent.
Een hogere stapel is ideaal als je een forens bent.
De hoofdhoek is anders.
Maar daarmee is het verhaal over de balhoofdbuis van je fietsframe nog niet ten einde. Uw cyclocrossframe is ontworpen om te racen. Het is ontworpen om te sturen bij hoge snelheden. Een grindfiets daarentegen is ontworpen voor comfort en eventueel volledig beladen toeren.
Voor deze twee fietsen heb je dus een andere stuurhoek nodig. De crossfiets heeft een hoek van ongeveer 72-73° voor snelle stuurmanoeuvres. Op grindfietsen merk je een vlakkere hoek. De ondiepe hoek maakt ze veel stabieler, vooral als je bergafwaarts rijdt met een volledig beladen grindfiets. Je wilt niet omvallen als je voor een maand aan spullen op je fiets hebt zitten.
In overeenstemming met deze balhoofdhoek zullen we ook merken dat grindfietsen een kortere bovenbuislengte hebben dan cyclocrossfietsen. De kortere bovenbuis geeft je een iets hogere zitpositie en voorkomt dat je je net zo uitgestrekt voelt als op een cyclocrossfiets. Ook hier gaat het om stabiliteit en comfort op lange reizen. Het is prima om uitgestrekt te zijn tijdens een race van een uur, maar na een rit van acht uur op grind zul je er waarschijnlijk heel anders over denken.
Liggende achtervorken
Net als de bovenbuis zullen ook de liggende achtervorken van een grindfiets en een cyclocrossfiets verschillend zijn. Deze keer zit de langere buis op de grindfiets en heeft de cyclocrossfiets kortere liggende achtervorken. De crossfiets heeft korte steunen voor een racegevoel, terwijl de grindfiets lange steunen heeft voor stabiliteit.
Als je stabiliteit nodig hebt tijdens het toeren, kun je ook letten op de hielvrijheid. Je wilt niet bij elke trapbeweging tegen je koffers botsen. Tijdens een crossrace heb je geen last van koffers, dus cyclocrossfietsen hebben liggende achtervorken die ongeveer 425 mm lang zijn.
Je zult zien dat grindfietsen liggende achtervorken hebben die ongeveer 460 mm lang zijn. Deze langere lengte geeft ook de mogelijkheid om trillingen van het wegdek voor u te dempen. U kunt dan zowel comfortabel als stabiel zijn, dankzij een correct ontworpen achterframelengte.
Je zult ook merken dat sommige grindfietsen die zijn ontworpen voor extreem lange duurraces, de lengte van de liggende achtervork verkorten. De reden hiervoor is dat deze fietsen zijn ontworpen om gebruik te maken van de enorme zadeltassen en frametassen die momenteel in zwang zijn. Deze fietsen zijn ontworpen voor snelheid. Dit bedoelden we vroeger als we het over kruisbestuiving hadden.
Je wilt ook naar de bandenspeling kijken terwijl je naar het achterwiel van je fiets kijkt.
Bandbreedtes voor grindfietsen
De UCI heeft een limiet gesteld aan de bandbreedte in het veldrijden. Om deel te nemen aan een UCI-cyclocrossevenement mogen uw banden niet breder zijn dan 33 mm. Cyclocrossframes werden vervolgens ontworpen met deze waarde als maximale speling. Je kunt een band van 33 mm monteren en wat moddervrijheid krijgen, dat is alles.
De UCI heeft echter geen invloed op het grindwielrennen. Hoe meer mensen op grind reden, hoe meer ze zich realiseerden dat banden grindfietsen comfortabel maken: hoe breder de band, hoe comfortabeler de rit. Natuurlijk rijden ze misschien langzamer, maar je bent toch daar en wil het landschap bewonderen, nietwaar?
Je zult nu grindfietsen kunnen vinden die geschikt zijn voor banden tot 2 inch breed. Perfect als je per ongeluk op een echt mountainbikeparcours terechtkomt. Er is nog iets dat grindfietsen en cyclocrossfietsen overnemen van mountainbikes: tubeless banden.
Het is nooit leuk om te moeten stoppen en een lekke band te repareren. Door over te stappen op tubeless kun je dit gevaar helpen elimineren. Lekke banden kunnen nog steeds voorkomen, maar voor het grootste deel sluiten ze vanzelf en zou je moeten kunnen blijven rijden zonder dat je banden een paar PSI hebben verloren. Ook met een lagere bandenspanning kunt u veilig rijden en zo een groter rijcomfort bereiken.
Tubeless rijden is geweldig en met de juiste wielset en bandenkeuze kan de montage in enkele minuten worden gedaan.
Fietsframe: Wil je comfort of stijfheid?
Het cyclocrossframe is lichter omdat het vaak gedragen en gereden moet worden. Het grindframe is meestal zwaarder omdat het stijfheid nodig heeft om de belasting te vergroten.
Het standaard cyclocrossframe biedt geen montagegaten voor spatborden en bagagedragers, maar de oorspronkelijke bedoeling van Gravel is om uitrusting te vervoeren die bestand is tegen de barre omgevingsomstandigheden van meerdaagse ritten. Over het algemeen zijn er, naast de gebruikelijke gaten in de bidonhouder, gaten in de onderbuis en bidon aan het uiteinde van de voorvork, en zijn er montagegaten voor bagagerekken aan de achterkant van het T-stuk; De wielbasis van het cyclocrossframe is korter, de framegeometrie is agressiever en de positie van de trapas is hoger dan die van het grindfietsframe. hoogte van.
Wat de framegeometrie betreft, gebruiken cyclocrossfietsen doorgaans een balhoofdhoek van 72-73° voor sneller sturen. De balhoofdhoek van een grindfietsframe is doorgaans ongeveer 71°. Het gebruik van een zachtere hoek draagt bij aan een stabielere rit. , Geschikt voor langdurig comfortabel reizen en autorijden.
Omdat het grindfietsframe een langere balhoofdbuis en een kortere bovenbuis heeft, is de lengte van de liggende achtervork langer dan de lengte van het cyclocrossframe. De meeste grindfietsframes zijn doorgaans ongeveer 465 mm lang; en Cyclocross. Het frame is meestal ongeveer 425 mm lang.
Crossraces zijn korte, snelle races; Dit betekent dat cyclocrossframes stijf zijn. Comfort is niet vaak een probleem voor ontwerpers van cyclocrossframes. Het integreren van compliance in een cross-frame kost u enkele seconden en kan u een race kosten. Je wilt weten dat elke pedaalslag je zo efficiënt mogelijk vooruit brengt.
Gravelfietsen zijn over het algemeen niet geschikt voor korte ritten. Hoe langer je in het zadel zit, hoe meer je op zoek gaat naar comfort. Een grindframe zal nog steeds enige stijfheid hebben, maar de ingenieurs hebben er hard aan gewerkt om ervoor te zorgen dat het frame ook verzwaard kan worden. Je wilt geen fiets die je tijdens een rit van 160 kilometer aan stukken schudt.
Sommige grindfietsen proberen dit gebrek aan bevestigingen te compenseren door elk type bevestiging te hebben dat je maar wilt. Sommige worden geleverd met spatbord- en flesbevestigingen, maar geen kofferbevestigingen, omdat ze zijn ontworpen voor bikepackingtassen en lichte, snellere tochten.
Je hebt alle steunen nodig, want je kunt nooit genoeg water hebben. Als u besluit een meerdaagse bikepackingtocht te maken, moet u ook een slaapzak, tent of bivak, gereedschap en eten mee kunnen nemen. Spatbordbevestigingen zullen ook een populair kenmerk zijn tijdens het woon-werkverkeer op uw grindfiets.
De fietsbanden en wielen zijn verschillend
(ICAN AC388 Fietswiel)
Gravelbikes hebben deze 33 mm breedteregel niet en je kunt nu gravelbanden vinden die qua breedte concurreren met mountainbikebanden. De reden voor de extra breedte is comfort. Hoe breder je band, hoe comfortabeler je fiets zal zijn. Als je tubeless gaat, kun je dit ook combineren met lage druk voor nog meer comfort.
Gravelfietswielen zijn er ook in 2 maten. Je vindt 700c-wielen en 650b-wielen. Crossfietsen worden alleen geleverd met 700c-wielen. De reden dat grindfietsen worden geleverd met 650b-wielen, is dat je bredere banden kunt gebruiken dan op een 700c-wiel. De extra breedte zorgt voor meer comfort en zal, in een andere wending, ook dezelfde hoogte hebben als een smallere 700c-band. Dat betekent dat de 650b-band u evenveel snelheid zal brengen als de 700c.
(ICAN X-Gravelfietswiel)
Fietsuitrusting
Cyclocross gebruikt over het algemeen meer overbrengingsverhoudingen van 46/36 kettingbladen met vliegwielen midden achter, zoals 11-28 enz., Die kleinere overbrengingsverhoudingen vereisen om met beklimmingen om te gaan; Terwijl grindfietsen een grotere overbrengingsverhouding nodig hebben om met het moment om te gaan. Voor het wisselen van gemengde wegen gebruikt de mainstream het SRAM Force 1X-systeem, terwijl de dubbele schijven over het algemeen 50/34 drukplaten en 11-32 vliegwielen achter gebruiken. Er zijn ook enkele merken die op 48/32 of 42/28 kettingbladen passen.
De ICAN AC388 is de cyclocrossfiets die alle regels overtreedt. Hij heeft een hogere stapel dan sommige cyclocrossmodellen, maar een lagere stapel dan grindfietsen. Als je een weekendkrijger bent, dan is dit de frameset of fiets die je nodig hebt.
De conclusie
Begrijp jij uit dit artikel het verschil tussen een cyclocrossfiets en een grindfiets? Als u een fiets wilt kopen, moet u een beslissing nemen. De volgende video-introductie kan je ook meer vertellen over de cyclocrossfiets of een grindfiets.
Waar moet ik de cyclocrossfiets en de grindfiets kopen?
U kunt de cyclocrossfiets en graffiets online kopen bij ICAN.
Mocht je nog vragen hebben over een cyclocrossfiets of een grindfiets, laat het ons gerust weten!