Koopgids voor dikke fietsen 2024
Dikke fietsen hebben een enorme groei doorgemaakt, maar hun verkoop stijgt weer. De reden dat steeds meer mensen dikke fietsen willen, is omdat ze leuk zijn. Na een ritje op een dikke fiets kan het niet anders dan een grote grijns op te zetten. Als je een probleemloze fiets wilt waarmee je onder alle weersomstandigheden kunt rijden, dan is een fatbike iets voor jou.
In dit artikel zullen we alle details over de dikke fiets opschrijven. Alles wat je moet weten over de onderdelen die bij een fatbike worden geleverd. Je zult weten waarom je een dikke fiets moet kiezen om verdere fouten te voorkomen.
Korte handleiding
- Het verschil tussen een fatbike en een mountainbike
- Hoe een dikke fiets te kiezen
- Hoe kies je een fatbike-frame?
- Hoe dikke fietswielen te kiezen
- Hoe kies je een fatbike-vork?
- Hoe kies je een fatbike-groep?
- Hoe Fat Bike-componenten te kiezen
Wat is het verschil tussen een fatbike en een mountainbike?
Het simpele antwoord is dat een fatbike dikkere banden heeft dan een gewone mountainbike. Dit eenvoudige antwoord negeert echter een hele reeks subtiliteiten. Fatbike-banden worden over het algemeen beschouwd als banden met een breedte groter dan 3,8". Om banden van deze breedte te kunnen herbergen, moeten het frame en de vorken worden aangepast. Velgen en naven moeten veel breder zijn om zulke brede banden te kunnen opnemen. Daarom moeten de wielen stijver zijn om het extra gewicht van de band te ondersteunen.
ICAN SN04 Dikke fiets
De maat van de snelspanas varieert
De originele fatbikes hebben een standaard achterdriehoek van 135 mm met een snelspanas. Naarmate de markt groter werd, ontstonden er nieuwe naaf- en asstandaarden. Over het algemeen is de achternaaf van een dikke fiets nu 170 mm of 197 mm breed.
De velgen van een mountainbike hebben een standaardbreedte van 21 mm. Op fatbikes is de velgbreedte vergroot naar 90 mm, en deze extra breedte is nodig als je 5" brede banden wilt monteren. De achtereinden moesten langer worden om plaats te bieden aan deze banden, velgen en bredere naven.
Deze langere achterkant zorgt ervoor dat fatbikes stabieler aanvoelen als je over ruw terrein rijdt of zelfs hard duwt op een afdaling. De verandering in de achterste driehoek leidde ook tot een verandering in het trapasgebied.
Het trapashuis moest breder zijn om de steunen ruimte te geven en ze stijf te houden. De trapassen voor dikke fietsen zijn gegroeid van 73 mm breed naar 100 mm breed, en nu zijn sommige zelfs 120 mm breed.
De maat van de fatbike-vork is anders
Ook de vorken moeten dit proces doorlopen. Een standaard mountainbike-voornaaf is 100 mm breed. De breedte van fatbikes is vergroot tot 135 mm en nu zijn ze ook verkrijgbaar in een breedte van 150 mm. Deze veranderingen in de breedte zorgen ervoor dat een dikke fiets veel stijver aanvoelt dan de eerste indruk doet vermoeden. Als je op een dikke fiets rijdt, zul je waarschijnlijk merken dat de geometrie niet zo slap is als die van een moderne trailfiets. De reden hiervoor is dat een dikke fiets niet alleen maar over bergafwaarts rijden gaat. Het kan ook zijn dat u heidevelden, moerassen, sneeuw of zand moet oversteken. Een slappe fiets zou in deze omgevingen minder leuk zijn.
Hoe je de dikke fiets goed kiest
Bij het kiezen van de beste fatbike die voor u geschikt is, moet u zich op alle onderstaande factoren concentreren.- Gewicht
- Toepassingsgebieden
- Prijs
- Welke maat fatbike wil je?
Gewicht
Het is onvermijdelijk dat een fatbike zwaarder is dan een normale mountainbike. De extra breedte van de onderdelen draagt bij aan het gewicht van de fiets. Veel fatbikes zijn gemaakt van staal en sommige van aluminium. Staal is het zwaarste, maar ziet er voor veel mensen goed uit. Aluminium is lichter, maar gevoeliger voor defecten bij herhaalde schokken.
Daarom hebben we onze fatbikes uit koolstofvezel gebouwd. Een fatbike van koolstofvezel kan veel lichter zijn dan verwacht. Bovendien rijdt hij geweldig en gaat carbon vrijwel onbeperkt mee - een geweldige manier om de waarde van uw aankoop te beschermen.
Scenario's om te gebruiken
Hetzelfde geldt voor de meeste soorten fietsen: het is de moeite waard om na te denken over hoe je gaat fietsen. Er is geen reden om een full-suspension fatbike te kopen als je alleen maar over het strand wilt rijden. Als je op het strand, in de sneeuw en in de andere traditionele gebieden waar fatbikes worden gebruikt wilt rijden, bekijk dan onze Black Knight- of Golden Knight-modellen.
De Black Knight- en Golden Knight-modellen zijn 2 voorbeelden van klassieke fatbikes die rechtstreeks vanuit de fabriek naar je toe rollen. Deze 2 modellen helpen je bij de voorbereiding op bikepacking, en hoe meer je ermee rijdt, hoe meer je zult zien dat ze meer dan geschikt zijn voor alle terreinen. Bekijk het verbeterde Black Knight-model als je op een dikke fiets wilt rijden met een vleugje trail. De Black Knight Pro is uitgerust met een Rock Shox Bluto vork waarmee je sneller kunt gaan in afdalingen en toch goed kunt trappen op bergopwaartse stukken.
Als je nog sneller wilt gaan, hebben we een echte full-suspension trail fat bike op basis van onze SN04 frameset . Met onze volledig geveerde fatbike kun je sneller bergafwaarts gaan dan je ooit had kunnen bedenken op een fatbike. Je kunt hem echter ook gebruiken om terrein te doorkruisen dat andere volledig geveerde mountainbikes niet aankunnen.
Fatbike Prijs
Omdat fatbikes geen massaproducten gebruiken, zijn de prijzen voor fatbike-onderdelen doorgaans hoger dan voor gewone mountainbike-onderdelen. Bij ICAN hebben we hard gewerkt om onze fatbike-specifieke onderdelen betaalbaar te houden. Hoewel onze onderdelen zijn gemaakt van hoogwaardig carbon dat wij rechtstreeks naar u verzenden, zijn onze prijzen vergelijkbaar met veel instaponderdelen van staal en aluminium van andere merken.
We hebben ook onze fenomenale ervaring op het gebied van koolstof benut om ervoor te zorgen dat u betaalt voor de kwaliteiten die u nodig heeft in koolstofonderdelen, en niet voor gimmicks. Onze stukken overtreffen alles wat ze doen en moeten jou ook een aangenaam gevulde portemonnee opleveren.
Welke maat fatbike heb je nodig?
De maatvoering van een fatbike werkt vrijwel hetzelfde als de maatvoering van een mountainbike. Stel dat u van plan bent om te gaan bikepacken of grotere excursies te maken en dat u op het punt staat een maatje te worden. In dit geval zou ik aanraden om de maat te vergroten, in tegenstelling tot normale fietsen waarbij ik zou aanraden om de maat te verkleinen.
De extra lengte geeft je meer ruimte voor tassen en bagage en zorgt bovendien voor meer stabiliteit. Na een lange dag in het zadel of tijdens een meerdaagse tocht is een beetje extra stabiliteit niet iets om te niezen. Een fiets die je rechtop wil houden, kan een uitkomst zijn.
Hoe kies je een fatbike-frame?
Gewicht van het frame
Als je denkt aan het bouwen van een dikke fiets, denk je aan het gewicht en hoe je dit kunt besparen. Een van de meest voor de hand liggende beslissingen voor de meeste mensen is de aanschaf van een aluminium fatbike-frame. Een aluminium frame lijkt de goedkoopste manier om gewicht te besparen.
De meeste mensen realiseren zich niet dat onze hoogwaardige carbonframes vergelijkbaar zijn met de middenklasse aluminium fatbike-frames van de meeste bedrijven.
Algemeen wordt aangenomen dat aluminium een levensduur van 5 jaar heeft voordat het breekt. We kennen allemaal wel iemand met een aluminium frame die langer heeft geleefd, maar dat is de gemiddelde levensduur die je verwacht. De levensduur van een carbon fatbike-frame wordt nu als oneindig beschouwd.
Zoals we eerder vermeldden, gebruiken fatbikes onderdelen die heel anders kunnen zijn dan die op standaard mountainbikes. Dus als u van plan bent uw aangepaste fatbike te bouwen, moet u ervoor zorgen dat alle onderdelen die u wilt hebben, samenwerken en in elkaar passen.
Hardtail of volledig geveerd fatbikeframe ?
Je moet een frame kiezen dat bij de meeste van je ritten past. Als u het grootste deel van uw tijd op trails doorbrengt, raden wij een volledig geveerde fatbike aan. Hierdoor wordt bergafwaarts gaan leuker en hoef je niet bang te zijn dat je valt als je bergafwaarts gaat.
Houd er ook rekening mee dat de banden een goede veerweg en rebound bieden. Je hoeft dus niet te zoeken naar een veerweg van 140 mm achter, zoals bij een trailfiets. Je moet ook extra tijd nemen om je fiets goed af te stellen, zodat je een van de beste fatbike-ervaringen hebt die er te koop zijn.
Als je heinde en verre avonturen wilt beleven of over stranden, moerassen en sneeuw wilt rijden, raden we een hardtail fatbike aan. Met de hardtail kun je een goede pedaalslag behouden en over het slechtste terrein varen. Als je zin hebt in actie op het middenpad, kun je een verende voorvork toevoegen.
Afstand achter
Stel dat u van plan bent een frame aan te schaffen ter vervanging van een bestaand frame. Je moet overwegen hoe breed je achterwielen zijn, zoals we de meeste dikke fietsen al hebben genoemd. De meeste wielen zijn 177 mm, 190 mm of 197 mm breed. Al onze frames passen op een naaf van 197 mm, zodat uw fiets maximale bandenvrijheid krijgt.
Framemaat van een fatbike
Zoals we eerder vermeldden, kan het aanpassen van fatbikes een beetje subjectief zijn. Stel dat u op ons volledig geveerde frame rijdt. In dit geval raden wij aan de standover te controleren om onnodig letsel te voorkomen als u tijdens een afdaling van de fiets springt. Het standaardadvies, als je aan de limiet van een maat zit, neem dan de kleinere maat en maak deze groter, is wat we zouden volgen.
Als je op een hardtail rijdt en een stevig frame wilt, moet je zo groot mogelijk gaan. Dit geeft je stabiliteit en comfort voor vele uren op de fiets. Zorg er echter wel voor dat je voldoende bodemvrijheid hebt.
Welke fatbike wielen heb je nodig?
De meeste fatbike wielen zijn voorzien van een aluminium velg. Aluminium is een van de meest populaire materialen in de fietsindustrie voor het maken van velgen. Aluminium velgen zijn eenvoudig en goedkoop te vervaardigen. Het is echter lastiger om alle gewenste eigenschappen in aluminium velgen te integreren.
Er bestaat een materiaal waarmee je alle gewenste eigenschappen in een velg kunt verwerken. Met koolstofvezel kunnen ingenieurs supersterke en stijve velgen bouwen. Er is nog een voordeel van deze methode. Het stelt ons in staat een lichtgewicht velg te bouwen. Koop hier carbon fatbike-wielen.
Lichtere wielstellen zijn iets dat alle eigenaren van dikke fietsen willen, en dankzij onze constructiemethoden en het feit dat we rechtstreeks aan u verkopen, kunt u carbon wielstellen tegen een zeer betaalbare prijs krijgen.
Breite der Fatbike-Felge
Hoe breder de velg, hoe bredere banden je kunt monteren. Dit is ook afhankelijk van of uw frame de bandbreedte aankan. Wij bieden 2 fatbike velgbreedtes aan. 65 mm of 90 mm. 90 mm is ideaal voor banden tot 45,0 inch breed.
Dankzij de brede banden op onze velgen kunt u over moerassig, besneeuwd of zandig terrein glijden. Dit zijn de banden voor rijden in de winter of rijden in onherbergzame gebieden. In de zomer moet u 65 mm velgen monteren en een smalle band gebruiken. Dit bespaart je wat gewicht en zorgt ervoor dat je fatbike aanvoelt als een plusfiets.
Als je dat extra fietsgevoel in de zomer wilt, probeer dan dikke fietsnaven op 27,5"+ of 29"+ velgen. Je hebt nu 2 fietsen voor de prijs van een extra set wielen en banden.
Ga tubeless
Onze fatbike-velgen zijn tubeless-compatibel. Tubeless gaan is een geweldig idee voor een dikke fiets. Het verwisselen van een binnenband en het oppompen van een dikke fietsband is geen pretje onderweg. Het kan zelfs inspannender zijn dan de rit die u momenteel maakt. Met een tubeless band kun je bovendien met een lagere bandenspanning rijden, wat op een fatbike nog belangrijker is dan op een gewone mountainbike.
Dikke fietsbanden en luchtdruk
Fatbike-banden zijn nu verkrijgbaar in verschillende stijlen. Er zijn stevige banden voor modderige omstandigheden en banden met glad loopvlak voor degenen die graag met hun dikke fietsen in stedelijke omgevingen rijden.
De bandenkeuze kan erg subjectief zijn, en als je de voorkeur geeft aan een bepaald merk, kun je die voorkeur uitbreiden naar hun assortiment fatbikes. Hoe duurder een band is, hoe lichter deze moet zijn en hoe makkelijker het is om hem tubeless te monteren.
Bandenspanning kan ook subjectief zijn. Houd er echter rekening mee dat dikke fietsbanden de manier waarop uw fiets rijdt enigszins kunnen veranderen vanwege hun breedte, en hoe hoger de druk, hoe meer u het gevoel zult hebben dat de band van u af stuitert. Over het algemeen moet u de bandenspanning aanpassen aan uw gewicht en rijstijl.
Voor het rijden op zachte ondergrond adviseren wij een bandenspanning van 8 PSI. Voor algemeen trailrijden is de druk 12-15 PSI. Voor stadsritten moet u een druk van 20-25 PSI kiezen. Bij hogere druk moet u zich ervan bewust zijn dat uw dikke fiets enig zelfbewustzijn kan ontwikkelen. Experimenteer dus met de druk en kijk hoe het met je gaat.
Naafmaat voor dikke fietsen
Over de maat van de achterwielnaaf hebben we het al gehad in het gedeelte over het frame. Vergeet niet dat je ook moet weten welke naafmaat en stijl je voorwiel heeft. Afhankelijk van de naafbreedte zijn er verschillende steekas- en snelspanmogelijkheden.
We gebruiken het 150x 15 mm voorwiel met steekas. Je moet ervoor zorgen dat je huidige vork hierop past, of bekijk onze stijve carbon fatbike-vork. Achterasbreedte: Wij bieden breedtes en opties voor steekassen en snelspanners. Zorg ervoor dat u het juiste model voor uw frame kiest en als u hulp nodig heeft, neem dan contact met ons op.
Hoe kies je een fatbike-vork?
Fatbikes worden meestal geleverd met een stijve vork of een verende vork. Stijve vorken zijn om twee redenen nog niet in dezelfde mate verdwenen bij fatbikes als bij gewone mountainbikes. De eerste reden is dat veel mensen de noodzaak van een verende voorvork niet inzien vanwege de vering die door de banden wordt geboden. De tweede reden is dat een verende voorvork extra gewicht toevoegt als je hem niet nodig hebt.
Als u echter graag bergafwaarts gaat, kunt u het beste een verende voorvork proberen. De vork houdt de fiets in contact met de grond en ontlast je polsen op de zwaarste trails.
Naafbreedte
Zoals hierboven vermeld, moet u ervoor zorgen dat uw voorwiel in uw vork past. Dikke fietswielen worden meestal geleverd met een voornaaf van 135 mm of 150 mm breed. De voornaaf van 150 mm heeft de voorkeur van de meeste fabrikanten en maakt eenvoudig schakelen tussen starre en verende vorken mogelijk. Wij bieden carbonvorken van 135 mm en 150 mm om aan uw behoeften te voldoen.
Welke veerweg voor uw vork?
Over het algemeen wordt verwacht dat fatbike-banden een veerweg van 30 mm hebben, en dit is iets om in gedachten te houden bij de aanschaf van een verende voorvork voor je fatbike. Een vork met een veerweg van 120 mm geeft je een veerweg van 130 mm, wat voor de meeste trails ruim voldoende zal zijn. Met de grip die de banden bieden en de tracking van een vork van 120 mm, zul je merken dat crashen iets is dat je moet doen in plaats van je tijd te besteden aan het voorkomen van een crash.
Hoe kies je een fatbike-groep?
Het kiezen van een groepset gaat over het algemeen hetzelfde als voor een gewone mountainbike. Als je de voorkeur geeft aan SRAM, koop dan SRAM. Als je de voorkeur geeft aan Shimano, koop dan Shimano. Met een modern 1x systeem heb je nog steeds een ruim versnellingsbereik, maar het voorkomt dat modder en vuil zich in de trapas nestelen.
Een achterderailleur met koppeling is erg handig op een dikke fiets. Het is normaal dat u veel meedogenloos terrein betreedt, en elke functie die uw ketting helpt beschermen is het geld waard. De Type 2 achterderailleurs van SRAM hebben een koppeling, dus je zult op zoek moeten gaan naar een Shadow Plus achterderailleur van Shimano.
Hoe Fat Bike-componenten te kiezen
Als het om componenten gaat, hangt het ook af van wat je subjectief over bepaalde onderdelen denkt. We vinden dat carbononderdelen het gewicht verder verminderen en een geweldige rijervaring bieden op dikke fietsen. Als je geen zadelpen wilt, kan een carbon post helpen bepaalde trillingen te elimineren voordat ze merkbaar worden en een beetje flexibiliteit aan het systeem toevoegen voor extra comfort.
Een carbon stuur voorkomt bovendien dat de trillingen je polsen en armen vermoeien. Combineer dit met een carbon stuurpen en je krijgt een zeer lichte cockpit met uitstekende stuurcontrole.
Fazit
Met een beetje nadenken is het mogelijk om een carbon fatbike te bouwen die licht genoeg is om te racen. Sterker nog, je zult merken dat veel mensen ze gebruiken bij uithoudingsevenementen, niet alleen bij fatbike-specifieke evenementen.
Door je fiets licht te maken en hem te combineren met grote, dikke banden, zul je een fiets vinden die je enorm beloont, waar je ook mee rijdt. Is het tijd om je fatbike te upgraden met koolstofvezelonderdelen?