Skip to content

Language

Currency

Lidwoord

Kies het beste grindstuur 2024 – een koopgids

by shawn wick 31 Jan 2024 0 Comments

Wat is het verschil tussen een racefiets- en een grindfietsstuur?

Als je op zoek bent naar betere controle en stabiliteit tijdens het offroad fietsen, overweeg dan om over te stappen van een traditioneel racestuur naar een offroad stuur.

Het belangrijkste verschil tussen een racefiets- en een offroadfietsstuur is de uitstulping in het stuur. Standaard racefietssturen zijn ontworpen voor optimale snelheid en efficiëntie. Een breder stuur met naar buiten gebogen stuuruiteinden biedt daarentegen een betere controle over de fiets.

Een grotere stuurbreedte kan voor de meeste mensen, vooral mountainbikers, een comfortabelere positie creëren en voor meer stabiliteit en hefboomwerking zorgen bij het beklimmen en afdalen van de motorkappen. Bij het rijden op steile, losse, bergafwaartse of technisch veeleisende routes houden de meeste bestuurders hun handen in de stuuruiteinden. Plattere, uitlopende en naar buiten gebogen drop-extensions bieden meer controle in deze positie.

Bar width

Fotocredit: https://bikepacking.com/

 

Hier zijn de belangrijkste afmetingen voor het grindstuur:

  • FLARE verwijst naar de hoek waaronder de druppels van voren naar achteren naar buiten draaien op een as evenwijdig aan de kappen. De flare wordt als gunstig beschouwd omdat deze ervoor zorgt dat de handen breder worden gespreid in de drops, waardoor een betere positie voor ondersteuning en betere controle op ruw terrein mogelijk is.
  • REACH verwijst naar de afstand tussen het stuur en het klemgebied van de stuurpen. Een groter bereik (>80 mm) plaatst de rijder in een agressievere en aerodynamischere houding in de drop-positie, geschikt voor hogere snelheden. Aan de andere kant is een kortere reikwijdte (<75 mm) comfortabeler en zorgt voor betere controle tijdens het rijden off-road en op onverharde ondergrond.
  • DROP is de afstand tussen de horizontale stuurpenklem en het onderste uiteinde van de stuurverlenging. Een grotere drop (>120 mm) plaatst de rijder in een meer aerodynamische positie, terwijl een kleinere drop (<120 mm) comfortabeler is en het in- en uitstappen gemakkelijker maakt. Het is ook belangrijk op te merken dat veel moderne grindstaven een minder ronde 'haak'-vorm hebben om een ​​dominante dropgrip te creëren.
  • BREEDTE is de afstand van kap tot kap. Sommige merken geven deze waarde op de buitenranden aan, waardoor het stuur smaller zou zijn dan een stuur met dezelfde waarde gemeten van C tot C.

Hoeveel verstrooid licht is het beste?

Het antwoord op de vraag of je voor je grindfiets een breder of smaller stuur moet kiezen, hangt af van je rijgedrag. Als je de voorkeur geeft aan een breder stuur, zullen je handen verder uit elkaar staan ​​tijdens het rijden op de drops. Hierdoor heb je meer invloed op het voorwiel, waardoor je de fiets beter onder controle hebt. Een breder stuur is tijdens lange ritten echter mogelijk niet zo comfortabel omdat het uw handen kan vermoeien.

Als je de neiging hebt om op uitdagend terrein met korte afdalingen te rijden, kan een breder stuur een goede keuze voor je zijn. Ze bieden je een betere controle over de fiets, wat in dergelijke situaties essentieel is. Als u echter liever op rustiger terrein, hoge snelheden en lange afdalingen rijdt, kan een smaller stuur een betere keuze zijn. Ze helpen je in een comfortabelere houding te komen en zijn aerodynamischer, waardoor je meer tijd in de drops kunt doorbrengen.

Welke stuurbreedte moet ik kiezen?

Bij het kiezen van een stuur voor je grindfiets adviseren wij om dezelfde maat of één maat breder te kiezen dan je racefiets. Als je racefiets bijvoorbeeld maat 42 is, kun je kiezen voor maat 42 of 44. De extra breedte zorgt voor meer ruimte en dus meer rijcomfort. Bovendien verbetert de extra breedte het rijgedrag, waardoor je agressiever kunt rijden.

Het is belangrijk dat u zich bewust bent van verbreding, waardoor de totale breedte met 50 mm of meer kan toenemen. Als je met je grindfiets vaak over singletrails of door smalle doorgangen rijdt, moet je op de maat letten.

Als je een grindfiets speciaal voor racen wilt bouwen, kun je dezelfde breedte aanhouden als je racefiets. Als je smaller bent, ben je aerodynamischer.

Maar het kan ook zijn dat hij te breed is. Als uw handen zich te ver onder uw schouders bevinden, zult u meer energie moeten gebruiken om uzelf te ondersteunen, waardoor u sneller vermoeid raakt.

Koolstofvezel vs. aluminium stuur

Koolstofvezel heeft verschillende voordelen ten opzichte van aluminium, waarvan het belangrijkste een lager gewicht is. Door over te stappen op een carbon stuur kun je tot 40-50 gram besparen.

Een ander voordeel van koolstof is het vermogen om trillingen te verminderen. Aluminium brengt de trillingen van de weg gemakkelijk over, maar koolstof absorbeert deze beter, waardoor minder trillingen uw handen bereiken.

Gewicht en trillingen zijn niet de enige voordelen van fietsframes van koolstofvezel. Er zijn ook andere subtiele voordelen. Koolstofvezels maken het mogelijk complexe vormen te creëren en de bocht nauwkeurig af te stemmen. Dit maakt het mogelijk aerodynamisch geoptimaliseerde profielen te creëren. Zelfs als je je niet al te veel zorgen maakt over het gewicht, is koolstofvezel het overwegen waard.

 gravel handlebar

HBG01 Graffiets Links

 

Kan ik een grindstuur gebruiken op mijn racefiets?

Een grindstuur kan voor de meeste fietsers extra comfort bieden, ongeacht het type fiets dat ze gebruiken. Zelfs als je een racefiets hebt, is het de moeite waard om een ​​grindstuur te overwegen voor extra comfort. Voel je niet beperkt door labels of regels.

Voor meer informatie over racefietssturen, zie de Road Bike Handlebars Guide.
Prev Post
Next Post

Leave a comment

Please note, comments need to be approved before they are published.

Thanks for subscribing!

This email has been registered!

Shop the look

Choose Options

Recently Viewed

Edit Option
Terug op voorraad melding
this is just a warning
Login
Shopping Cart
0 items