Zo kies je een perfect racefietsstuur
Het stuur is een cruciaal onderdeel van uw racefiets, omdat het verantwoordelijk is voor de controle over de besturing en het rijgedrag van uw fiets. Bovendien speelt het stuur een belangrijke rol bij het bepalen van het frontvlak en dient het als aerodynamische leading edge.
Stuurmodellen voor racefietsen
Er zijn twee soorten sturen op racefietsen: dropbars en flatbars. Dropbars zijn de meest voorkomende.
Hier zijn de belangrijkste afmetingen voor het grindstuur:
- BREEDTE is de afstand van kap tot kap. Sommige merken geven deze waarde op de buitenranden aan, waardoor het stuur smaller zou zijn dan een stuur met dezelfde waarde gemeten van C tot C, dus kijk goed hoe ze meten.
- REACH verwijst naar de afstand tussen het stuur en het stuurklemgebied. Een groter bereik (>80 mm) plaatst de rijder in een agressievere en aerodynamischere houding in de drop-positie, geschikt voor hogere snelheden. Aan de andere kant is een kortere reikwijdte (<75 mm) comfortabeler en zorgt voor betere controle bij het rijden off-road en op onverharde ondergrond.
- DROP is de afstand tussen de horizontale stuurpenklem en het onderste uiteinde van de stuurverlenging. Een grotere drop (>120 mm) plaatst de rijder in een meer aerodynamische positie, terwijl een kleinere drop (<120 mm) comfortabeler is en het in- en uitstappen gemakkelijker maakt. Het is ook belangrijk op te merken dat veel moderne grindstaven een minder ronde 'haak'-vorm hebben om een dominante dropgrip te creëren.
Fotocredit: https://road.cc/
2. Plat stuur - Een plat stuur zorgt voor een meer rechtopstaande rijpositie, waardoor een beter zicht naar voren mogelijk is en de druk op de rug wordt verminderd.
Plat stuur
Geïntegreerd versus onafhankelijk stuur en stuurpen
Geïntegreerd stuur wordt steeds populairder, vooral in de hedendaagse hightech fietsindustrie. Ze zijn ideaal voor hoogwaardige fietsen en bieden een elegant ontwerp. De kabels zijn verborgen in het stuur en lopen door de stuurpen naar het frame, wat resulteert in een strak en strak uiterlijk.
Geïntegreerd stuur
Geïntegreerde systeemvoordelen:
- Aerodynamisch - Verborgen kabels zorgen voor een soepel profiel.
- Lichtgewicht - Minimale extra hardware bespaart grammen.
- Op maat gemaakt - Geometrisch aangepast voor een nauwkeurig gevoel.
- Elegante esthetiek - De strakke, geïntegreerde look spreekt velen aan.
Nadelen van geïntegreerd systeem:
- Kosten - Het vervangen van een heel systeem zal duur zijn.
- Inflexibiliteit - De pasvorm kan niet worden gewijzigd zoals veel onafhankelijke onderdelen.
- Moeilijke installatie - Kabelgeleiding vereist veel aandacht.
Onafhankelijke systemen behouden de flexibiliteit voor upgrades. Valpartijen kunnen er alleen toe leiden dat afzonderlijke onderdelen beschadigd raken, in plaats van dat een geheel nieuw systeem vervangen moet worden. Het aanpassen van de stuurpenlengte en de stuurrotatie is net zo eenvoudig als het losdraaien van een paar schroeven. Onafhankelijke componenten resulteren ook in kostenbesparingen als vervanging van afzonderlijke onderdelen na verloop van tijd noodzakelijk wordt.
Onafhankelijke chauffeur
Onafhankelijke systeemvoordelen:
- Modulariteit - Onderdelen kunnen in de loop van de tijd afzonderlijk worden vervangen/geüpgraded.
- Kosteneffectiviteit - Het vervangen van alleen beschadigde onderdelen bespaart geld.
- Aanpassingsvermogen - Stemhoek, stuurbreedte en drop eenvoudig nauwkeurig afstellen.
Onafhankelijke systeemnadelen:
- Esthetiek - Kabels en extra hardware zien er minder schoon uit.
- Speciale pasvorm - Het aanpassen van het systeem kan wat vallen en opstaan vereisen.
Hoe u de stuurbreedte kiest
Als je nieuw bent met wielrennen op de weg, is het een goed idee om te beginnen met een stuur dat iets breder is dan je schouders. Naarmate u meer ervaring opdoet, kunt u een smaller stuur kiezen om uw rijgedrag te verbeteren.
Voor meer ervaren rijders of rijders met een natuurlijk slankere grip kunnen smalle sturen enkele voordelen bieden. Als u merkt dat uw polsen naar buiten uitsteken richting de remkappen, overweeg dan een smaller stuur.
De stuurbreedte kan uw luchtweerstand beïnvloeden. Over het algemeen kun je sneller gaan met een smaller stuur. Als je momenteel een stuur van 44 cm gebruikt en wat meer snelheid wilt, overweeg dan om over te stappen naar een stuur van 42 cm of zelfs 40 cm.
Koolstofverbindingen vs. Aluminium schakels
Carbonsturen worden steeds populairder op high-end racefietsen. Hiervoor zijn verschillende redenen. Ten eerste kan koolstof in elke gewenste vorm worden gegoten, waardoor het veelzijdiger wordt. Bovendien kun je met carbon veel gewicht besparen, wat altijd een pluspunt is voor racefietsfans. Carbon dempt op natuurlijke wijze ook trillingen, waardoor het comfortabeler wordt voor de rijder. En tot slot zien ze er ook nog eens heel cool uit!
Wat zijn aerosturen en heb ik ze nodig?
Aero-racefietsen worden steeds populairder en de stuuropstelling speelt een grote rol bij het verminderen van de luchtweerstand.
Stuur dat de aerodynamica verbetert, heeft vaak een kleiner oppervlak aan de voorkant en wordt vlakker zodat er aan de bovenkant een groter oppervlak ontstaat.
Hierdoor glijden ze efficiënter door de lucht en liggen ze ook tijdens lange beklimmingen comfortabel in de hand. Bovendien zijn de aerosturen ontworpen om interne kabelgeleiding mogelijk te maken. De A22- en A9-sturen van ICAN zijn hiervan uitstekende voorbeelden. Beide modellen zijn compatibel met de A22- en A9-frames.
Voor meer informatie over grindstaven, zie de Gravel Bars Guide.