Racefietsbanden: alles wat je moet weten
Sommige mensen besluiten achteloos of impulsief een nieuwe set fietsbanden te kopen, omdat ze het belang van dit fietsonderdeel niet inzien. Zoals we weten zijn banden echter het enige punt op onze fietsen dat in contact komt met de grond. Daarom zijn ze cruciaal voor de prestaties en het rijgedrag van onze fiets.
De meeste racefietsbanden zijn slickbanden, dat wil zeggen dat ze H. ze hebben geen loopvlak of zijn voorzien van inkepingen om een betere grip in de bochten te garanderen zonder snelheid te verliezen. Omdat ze echter slanker en dunner zijn, zijn ze gevoeliger voor lekke banden en slijtage.
Het is dus erg belangrijk om meer te weten te komen over dit belangrijke onderdeel van onze racefietsen en de banden te kiezen die u tevreden stellen. Daarnaast is het type rijgedrag cruciaal voor de bandenkeuze. Om te weten welke band je moet kiezen, gaan we eens kijken naar de soorten racefietsbanden en hun voor- en nadelen.
1. Draadbanden
Dit is de standaard vouwband voor clinchers en binnenbanden. Eigenlijk is het zo dat deze banden met een kraal hard rubber op de velg "klinken", dus het wordt een "clincher" genoemd. Voor een draadband is een afzonderlijke luchtdichte buis nodig die door de velg wordt omsloten om het karkas van de band te ondersteunen en de hielsluiting te behouden. De binnenband houdt de lucht vast en zorgt voor een stevige druk op de band. Het lijkt erop dat clinchers het meest populaire type band zijn en standaard op de meeste fietsen zijn gemonteerd.
Voordelen:
- Eenvoudige montage en demontage van banden en binnenbanden
- Uitstekende aerodynamica
- Talrijke bandenopties die geschikt zijn voor alles, van wintertraining tot professionele races
- Dankzij de vele slangopties kunt u de prestaties van uw wielset afstemmen op het beoogde gebruik
- Slangen kunnen gerepareerd worden
- Meer vatbaar voor platte plekken door knijpen
- Binnenbanden zijn duur
- Clincher-velgen zijn niet altijd de lichtste optie
2. Buisbanden
Tubebanden zien er aan de buitenkant hetzelfde uit als draadbanden, maar ze functioneren op een heel andere manier. Bij buisbanden, ook wel 'naaien' genoemd, wordt een binnenband in de band geïnstalleerd en vervolgens de band rond de binnenband gesloten door de twee zijden van de band aan elkaar te naaien, zodat de binnenband volledig in de band zit. Buisbanden worden vaak op de velg gelijmd, omdat ze zonder lijm de neiging hebben wat te bewegen. Je kunt dit type band vooral gebruiken voor wegraces, triatlons en veldrijden.
Voordelen:
- Lichtgewicht
- Omdat ze beter lekbestendig zijn dan standaard draadbanden, kan het installeren van een afdichtmiddel de prestaties verder verbeteren
- Dubbelzijdige binnenband biedt een schone oplossing voor het monteren van banden
- Als de band op de juiste manier is getaped of gelijmd, blijft hij bij een lekke band op de velg
- Dure banden
- De montage is tijdrovend en de lijm kan rommelig zijn
- Over het algemeen is de aerodynamica slechter vergeleken met draadbanden
- In de meeste gevallen is een lekke band onmogelijk te repareren en, zoals hierboven vermeld, duur om te vervangen.
3. Tubeless-ready
BandenTubeless Ready banden zijn geen tubeless banden. Ze kunnen zowel met als zonder binnenband worden gebruikt, omdat de band en de velg zo zijn ontworpen dat ze direct op elkaar passen. Dit betekent dat ze met binnenband of tubeless kunnen worden bereden.
Tubeless ready-banden zijn goedkoper en lichter omdat ze enigszins poreus kunnen zijn. Als je ze wilt ombouwen naar tubeless banden, moet je een afdichtmiddel toevoegen, maar de meeste mensen gebruiken toch afdichtmiddel in hun banden voor extra lekbescherming. Ook gebruiken ze velglint (of tape) om de spaakgaten luchtdicht af te dichten, geen metaal. Bovendien kunnen tubeless ready-banden met een lagere werkdruk worden gebruikt. Het risico op een lekke band is veel kleiner omdat er geen lekke band is. Ook de beweging van de band op de velg heeft geen invloed. Bovendien zijn grip, comfort en rolweerstand beter op oneffen terrein.
Voordelen:
- Kan zowel als tubeband als als tubeless band worden gebruikt
- Lage bandenspanning
- Diverse bandenopties geschikt voor alles, van wintertraining tot professionele races
- Veel lichter omdat het licht poreus is
- Het risico op lekke banden is veel kleiner
- Tubeless ready banden zijn goedkoper
- Installatie kost tijd als het tubeless wordt gedaan en de lijm kan rommelig zijn.
- Binnenbanden zijn duur als ze als buisbanden worden gebruikt
4. Tubeless banden
Tubeless banden zijn luchtbanden waarvoor geen aparte binnenband nodig is. Tubeless banden hebben doorlopende ribben die integraal in de bandhiel zijn gevormd, zodat ze door de luchtdruk in de band gedwongen worden af te dichten met de flenzen van de metalen velg van het wiel.
Hoewel het een relatief nieuwe ontwikkeling is in de wereld van het wielrennen, worden tubeless banden steeds populairder omdat ze geen binnenband nodig hebben. In plaats daarvan passen de band en de velg in elkaar om een afdichting te creëren, naast het gebruik van een speciale klepsteel en een stroperig afdichtmiddel. Hoewel de belangrijkste voordelen van tubeless banden zijn dat ze minder lekgevoelig zijn en een betere rolweerstand bieden, zijn ze meestal zwaarder en veel moeilijker te installeren dan andere.
Een van de belangrijkste voordelen van tubeless fietsbanden is het verminderde risico op lekrijden. Met andere woorden: het afdichtmiddel beschermt de banden tegen schade veroorzaakt door binnendringende voorwerpen zoals gebroken glas, schroeven en doornen. Daarnaast bieden ze ook meer comfort en grip.
Voordelen:
- Verbeterde rolweerstand ten opzichte van standaard draadbanden
- Praktisch lekvrije wielen
- Lagere bandenspanning
- Aerodynamica van een standaard draadband
- Beperktere bandenselectie dan standaard clinchers
- Banden zijn duur
- De banden zijn doorgaans zwaarder dan standaard draadbanden
- Het verwijderen van de band en het repareren van een lekke band is moeilijker dan standaard draadbanden met binnenbanden
- Het afdichtmiddel kan vuil zijn
Breedte (inch breedtes)
Hoe kies je de juiste bandbreedte voor je fietsen? Dat kan met ervaring komen, maar niet iedereen besteedt er serieus aandacht aan dat de bandbreedte een directe invloed kan hebben op het rijcomfort.
Twee dingen die u moet weten over uw fietsbanden zijn hun breedte en diameter, uitgedrukt in millimeters of inches. De meest voorkomende diameter voor een racefiets is naar mijn mening 700C, terwijl de breedte 23 mm is, ook wel uitgedrukt als 700 x 23C. Uiteraard zijn er verschillende breedtes waar je uit kunt kiezen. Laten we de onderstaande tabel eens bekijken, waarin de equivalenten van de bandenmaat worden weergegeven:
Amerikaanse maat |
Europese maat |
ISO |
Buitendiameter van de velg |
|
Inches |
MM |
MM |
MM |
Inches |
20 x 1.75 |
500 x 45 |
44-406 |
422 |
16.6 |
24 x 1.75 |
600 x 45 |
44-507 |
523 |
20.6 |
26 x 1 |
|
25-559 |
573 |
22.5 |
26 x 1.95 |
|
50-559 |
573 |
22.5 |
26 x 1 |
650Cx25 |
25-571 |
585 |
23 |
700Cx25 |
700Cx25 |
25-622 |
634 |
25 |
29 x 2.10 |
700Cx53 |
53-622 |
634 |
25 |
27 x 1.25 |
|
32-630 |
642 |
25.25 |