Een korte handleiding voor wielen met diepe secties
Als je snel wilt gaan, moet je je racefiets uitrusten met aerowielen met diep profiel. Wielen met diep profiel zijn aerodynamischer dan standaard wegwielen met boxprofiel. Simpel gezegd: het maakt je sneller voor dezelfde hoeveelheid inspanning. Je wordt niet alleen sneller, maar er is geen racefiets die er niet cooler uitziet met aerowielen.
Snelle oriëntatie
- Ondiep of diep gesneden?
- Medium snede versus diepe snede
- Diepere velgen
- Wat moet ik kopen?
Ondiep of diep profiel?
Traditionele racefietswielen worden gewoonlijk boxwielen genoemd. Deze wielen bieden geen aerodynamisch voordeel. Ze zorgen ervoor dat er zich lucht ophoopt aan de voorkant van je fiets, waardoor er een aanzienlijke luchtweerstand ontstaat.
Deze velgen worden standaard gemonteerd op fietsen met een standaard profiel. Dit komt omdat ze over het algemeen goedkoper zijn dan aerowielen. Maar er zijn ook high-end aerovelgen . Deze velgen zijn gemaakt van koolstofvezel en zijn ontworpen om lichtgewicht te zijn. Ze zijn de juiste keuze als je van klimmen houdt.
Velgen met een diep gedeelte zijn nu verkrijgbaar in twee varianten: het medium gedeelte, dat 40 tot 60 mm bedraagt. Dan zijn er nog de dropcenter velgen, dat wil zeggen alle velgen groter dan 60 mm.
Wielen met middelmatige sectie VS wielen met diepe sectie
Hoe dieper een velg is, hoe aerodynamischer deze is. Hoe aerodynamischer je wielset is, hoe sneller je dezelfde inspanning zult leveren. Waarom zou je een middengedeelte van 40 mm verkiezen boven een laag gedeelte van 80 mm?
Een velg van 80 mm diep zal zwaarder zijn dan een velg van 40 mm diep . Als u op verschillende terreinen rijdt, zult u merken dat de 40 mm velg een betere balans tussen gewicht en aerodynamisch voordeel biedt. Een van de redenen hiervoor is de grootste sprong in aerovoordeel, gezien van een kokervormige velg naar een 40 mm diepe aerovelg. Bij een velgdiepte van meer dan 40 mm zijn de voordelen slechts marginaal.
Dankzij de velg van 40 mm kun je de wind te slim af zijn zonder dat je tijdens het klimmen een groot gewichtsverlies hoeft te accepteren. Zelfs als je klimt, koop je het liefst een wielset van koolstofvezel met een diep profiel. Naarmate de koolstofvezeltechnologie zich verder ontwikkelt, zullen veel wielen met middelmatige doorsnede hetzelfde wegen als aluminium velgen met kokerprofiel.
Diepere velgen
Als je op vlakkere routes rijdt waar een laag gewicht niet zo belangrijk is, zullen diepere velgen een voordeel voor je zijn. Diepere velgen zijn ook belangrijk als je wilt meedoen aan triatlons of tijdritten. De marginale voordelen kunnen het verschil maken tussen de 1e en 3e plaats in een race.
Als u van plan bent regelmatig met velgen van meer dan 60 mm te rijden, moet u bovendien op een locatie rijden waar niet te veel zijwind staat. 60 mm+ wielen met een diep gedeelte zijn goed als je ze als "goede" wielen wilt houden en ze wilt gebruiken om te racen of als je de lokale KOM op Strava wilt kraken.
Wat moet ik kopen?
35 mm , 38 mm en 40 mm wielstellen zijn geschikt voor degenen die licht willen gaan en klimmen, 50 mm en 55 mm zijn geschikt voor het dagelijkse woon-werkverkeer, terwijl 60 mm+ wielstellen geschikt zijn voor vlakke wegen of binnenshuis voor degenen die om aerodynamica geven.
ICAN AERO is onze top tubeless wielset, ideaal voor prestatiegerichte rijders. We hebben hem ontworpen om aerodynamica, stijfheid en gewicht in evenwicht te brengen in een betaalbaar pakket. De Alpha-serie is de perfecte, betaalbare wielset voor iedereen die op zoek is naar hoge prestaties. Beide wielsets zijn verkrijgbaar in verschillende dieptes zoals 35 mm, 38 mm, 40 mm, 50 mm, 55 mm en 86 mm.