Tips om te beginnen met fietsen
Als je hebt besloten om te gaan fietsen, betreed je misschien een wereld die je niet zo goed kent. Mensen gebruiken nieuwe woorden of woorden op manieren die je niet gewend bent. Sommige mensen zullen proberen je advies te geven, sommige zullen goed zijn, andere niet zo veel.
Het leek ons een leuk idee om je een paar tips en ideeën te geven om fietsen leuk en gemakkelijk te maken.
- Koop een fiets die bij je past. Een fiets is geen ‘koopje’ of een ‘goede deal’ als hij niet bij je past. Een fiets die niet bij u past, kan van invloed zijn op uw fitnessdoelen op de lange termijn en kan ervoor zorgen dat u definitief niet meer gaat fietsen. Een fiets die bij je past, rijdt ook makkelijker.
- Geniet ervan. Spring niet meteen op Strava en maak je zorgen over fitnessdoelen. Als je van fietsen houdt, zijn al deze doelen vanzelfsprekend. Ga eropuit, ontdek nieuwe plekken en stop met het maken van altijd foto's. Hoe meer je van fietsen houdt, hoe meer je het wilt doen.
- Word lid van een club. Het hoeft geen lokale raceclub te zijn; Lokale groepen fietsers kun je nu vinden op Facebook en andere sociale media. Ga met ze mee en beleef samen plezier tijdens een ritje; dit sluit goed aan bij de hierboven genoemde regel.
- Leer in het moment te leven Heb je zojuist een nieuwe weg gezien die je nog nooit eerder hebt afgelegd? Ga en zie waar het toe leidt. Zin om te stoppen bij dit café? Doe het gewoon. Wilt u door de straat sprinten naar dit bord? Je raadt het al, gewoon doen. Creëer uw reis met aangename momenten en leef voor deze momenten.
Hoe zit het met de zadelhoogte?
Zithoogte. Iedereen heeft moeite met het vinden van de juiste zithoogte; alleen zijn veel mensen dit in de loop van de tijd vergeten. Een van de gemakkelijkste manieren om je zithoogte aan te passen is de Greg LeMond-methode.
De Greg LeMond-methode wil dat je 88,3% van je beenlengte gebruikt om de juiste positie voor je zadel te bepalen. De makkelijke manier om dit te doen is door vanaf uw kruis tot aan de grond te meten en het antwoord vervolgens met 0,883 te vermenigvuldigen.
De methode zal niet zo nauwkeurig zijn als die van een professionele fietsversteller, maar je komt er wel dichtbij. Wat je hier ook wilt doen, is naar je lichaam luisteren. Als u een beetje pijn aan de voorkant van uw knie voelt, is uw zadel mogelijk te laag. Pijn in de achterkant van de knie en uw zadel kan te hoog zijn. Het is vermeldenswaard dat er ook andere problemen kunnen zijn, dus raadpleeg een professional als u veel pijn of problemen ervaart.
Hoe gebruik ik mijn versnellingen?
Het kan even duren voordat u aan het gebruik van de versnellingen gewend bent. Het antwoord voor de meeste mensen is echter dat ze waarschijnlijk vaker willen schakelen dan ze doen. Je zult weer naar je lichaam willen luisteren. Als u langzaam en moeizaam trapt, zoek dan een gemakkelijkere versnelling. Als je het gevoel hebt dat je benen eraf vliegen, kies dan een hardere versnelling.
Als u wilt wennen aan het schakelen, raden wij u aan om tijdens uw eerste paar ritten in eerste instantie alleen de achterste versnellingen te gebruiken en te kijken wat er gebeurt als u op- en terugschakelt. Als je dat eenmaal onder de knie hebt, kun je proberen de voorste kettingbladen te gebruiken als je er meer dan één hebt.
Je moet ook niet bang zijn om te experimenteren en te zien wat er gebeurt. Als je bij harde tegenwind een paar versnellingen terug wilt schakelen of gewoon door wilt gaan, probeer dan verschillende versnellingen en kijk wat het beste bij je past. We zijn allemaal verschillend, en wat bij iemand anders past, past misschien niet bij jou.
onderhoud
Veel beginnende fietsers zien veel artikelen over onderhoud en doe-het-zelf. Wat velen van hen missen, is dat je het niet hoeft te doen als je dat niet wilt. Het is geen schande om uw plaatselijke fietsenmaker in te schakelen, omdat u de tijd, het gereedschap of de kennis mist.
Als je het niet wilt weten, hoef je het niet te weten, en als andere fietsers je daarop willen bekritiseren, is dat hun probleem, niet het jouwe. Er zijn slechts twee dingen die u echt moet leren: hoe u uw banden oppompt en hoe u een binnenband vervangt. Nu tubeless banden steeds populairder worden, wordt het tweede van deze ideeën steeds meer een optionele mogelijkheid.