Schijfremschijven met 6 bouten versus centerlock-schijfremschijven
Veel fietsers zullen bij het bouwen van nieuwe fietsen in de situatie terechtkomen dat ze moeten kiezen tussen remschijven met 6 bouten of centerlock, of gewoon nieuwsgierig zijn naar de remprestaties voor een upgrade.
Hoe moeten we 6-boutsrotoren en centerlock-rotoren kiezen, waarvoor geen absoluut antwoord bestaat. Dit hangt af van uw behoeften en hoeveel budget u bereid bent te dragen.
De ICAN AERO Disc-serie is de populairste en lichtste carbonvelg die we aanbieden. U kunt kiezen tussen Center Lock en 6-Bolt. Deze wielen zijn door onze ervaren wielbouwers gemonteerd en gecentreerd. Er zijn geen instellingen vereist. Haal hem eenvoudig uit de doos, zet de banden erop en rijd weg.
Opgemerkt moet worden dat de bespreking van rotors met 6 bouten en centerlock-rotoren beperkt is tot schijfwielen. Als je velgremwielen gebruikt, hoef je je over deze situatie geen zorgen te maken.
In dit artikel gaan we vanuit verschillende hoeken kijken naar het verschil tussen 6-bolt rotors en centerlock rotors, zodat je uiteindelijk weet wat het beste bij je past.
Vóór het artikel kun je de onderstaande video bekijken om het verschil tussen beide te kennen.
De belangrijkste inhoud van het artikel
- De geschiedenis van remschijven
- Voor- en nadelen van 6-gaats schijfremmen
- Voor- en nadelen van centerlock-schijfremmen
- Fazit
De geschiedenis van remschijven
Vóór schijfremmen waren er trommelremmen, die de neiging hadden boven het hoofd te remmen en geen prestaties leverden. Toen racewagens in de jaren vijftig echter werden uitgerust met schijfremmen, verspreidde deze nieuwe vorm van remmen zich snel naar alle soorten voertuigen. Destijds werkten fietsremmen volgens hetzelfde principe als schijfremmen, waarbij remklauwen wrijvingsblokken op een roterende metalen velg drukten. Om de hendels te bedienen waren sterke handen nodig, en de kwetsbare lichtmetalen velgen konden tijdens een lange rit bergafwaarts zo heet worden dat de lijm die de buisbanden vasthield, zou smelten.
Toen kwam in de jaren negentig de schijfremrevolutie, waarbij de remklauwen naar naafhoogte werden verplaatst en een roterende stalen schijf ontmoetten die via een rotor aan de naaf was bevestigd. Met de hydraulische schijfremmen was een lichte druk op de hendels voldoende om de wielen te blokkeren. Mountainbike-ontwerpers omarmden schijfremmen omdat ze de weg vrijmaakten voor lange afstanden, dikke banden en grotere vrijheid in framegeometrie. De populariteit van frames en wielen van koolstofvezel duwde MTB-merken ook naar nieuwe schijftechnologie. Wegracers volgden traag hun voorbeeld. Maar het duurde niet lang.
De zesbouts rotor werd de heersende standaard in de MTB-wereld, ondanks enkele ontwerpnadelen.
Zes schroeven houden de remschijf vast aan de naafrotor; en de schijven variëren tussen 140 mm en 220 mm voor een downhill-mountainbike met extreme remvereisten. De schroeven worden vastgezet met een Torx-sleutel van 6 mm die in een specifiek patroon moet worden vastgedraaid om nauwkeurige koppelwaarden te behouden. Als de schroef te strak wordt aangedraaid, kan deze uitbreken; deze kan tijdens het rijden kapot gaan. Nieuwe technologie brengt altijd nieuwe problemen met zich mee, en monteurs leerden al snel hoe ze piepende, kromgetrokken of niet goed uitgelijnde ramen moesten repareren. Het installeren van een rotorsysteem met zes bouten is geen klus voor een onervaren werknemer.
Amerikaans patent nr.: US 6371252B1 werd op 16 april 2002 aan Shimano verleend, waarbij de uitvinder Takanori Kanehisa heette. Dit patent had betrekking op het latere Shimano Center Lock schijfremsysteem. Deze uitvinding maakte het mogelijk om de meeste nadelen van het systeem met zes schroeven te ondervangen. De naven waren eenvoudig te monteren en te onderhouden. De remschijven zijn niet kromgetrokken of gedecentreerd geraakt. Maar het ontwerp van Takanori bereikte deze doelen alleen met een paar compromissen. Het was zwaarder dan het systeem met zes schroeven en duurder. De eigenaar moest ook investeren in speciaal gereedschap.
Dit is de Shimano TL-LR10. Een momentsleutel wordt gebruikt om de rotor op de naaf te monteren en ook om de cassette op zijn plaats te vergrendelen. Het binnenste deel van de centerlock-rotor is gemaakt van een getande legering en past op de naaf. Deze legering helpt de warmte af te voeren die zich tijdens langdurig remmen ophoopt. Het buitenste deel van de Shimano-schijf is gemaakt van duurzaam staal dat niet kan kromtrekken. De Center Lock-schijf weegt echter 156 gram vergeleken met de 115 gram van de zesgaats schijf. Met de TL-LR10 kan de gehele constructie binnen enkele seconden in de juiste richting worden vergrendeld. Decentreren is geen probleem en de klus is snel geklaard, zelfs door een amateurmonteur. Van belang voor veel rijders zijn de Shimano Ice Tech Freeza rotors, die de 500° temperatuur van de schijf halveren tijdens een lange afdaling. Met speciale remblokken kan de schijf tot 300° afkoelen en behouden de remmen hun grip tot in het dal.
Er is één belangrijk ding om eerst te overwegen bij Centrelock- of 6-bouts rotoren. Zowel Centrelock- als 6-gaats naven en rotoren werken met uw schijfremwielen. Het maakt niet uit wat het merk of de fabrikant van uw schijfremmen is. Ze werken met beide rotoren.
De reden hiervoor is dat de termen 6-gaats of Centrelock verwijzen naar hoe u uw rotor aan uw naaf bevestigt. Zolang je rotor aan de naaf is bevestigd en deze goed gecentreerd is, zul je zien dat je remmen er niets om geven en hem nog steeds vastgrijpen en je vertragen.
Twee soorten installatie
Voor de 6 bouten is slechts een Torx-sleutel van 6 mm nodig, terwijl voor de centerlock zowel een speciaal gereedschap als een steeksleutel van 24 mm nodig zijn.
Het speciale gereedschap Centerlock, bekend onder de naam borgring, wordt ook gebruikt om de achterwielcassette te verwijderen en wordt beschouwd als een van de essentiële onderhoudsgereedschappen voor motorrijders.
Over het geheel genomen kan de Centerlock snel worden geïnstalleerd en verwijderd in vergelijking met 6 schroeven, maar hiervoor is het juiste gereedschap vereist.
Gewicht
We weten dat remschijven met 6 bouten lichter zijn, maar aangezien de centrale vergrendeling wordt geleverd met een adapter, moet de vergelijking vanuit een andere hoek worden bekeken.
Ter vergelijking Shimano XT FH-M600 met SM-RT64 centrale vergrendeling en Sram 900 naven gecombineerd met SM-RT56.
We kwamen erachter dat het gewichtsverschil tussen de twee naven ruim 100 gram bedraagt, dus we kunnen ervan uitgaan dat de 6-gaats schijf lichter is.
Prijs
Om vele redenen, zoals hogere productiekosten, wordt de centerlock-rotor als duurder beschouwd dan de rotor met 6 schroeven.
Omdat deze modellen worden vervaardigd door grote merken als Shimano en SRAM, wordt verwacht dat ze duurder zullen zijn dan de 6-bolt rotors die ergens anders ter wereld kunnen worden vervaardigd.
Prijzen voor rotors met 6 bouten beginnen bij $ 10 (onbekend of merkloos), terwijl de prijzen voor Magura en Tektro variëren tussen $ 20 en $ 25, terwijl de prijzen voor Shimano-remschijven van het hoogste niveau variëren van $ 40 tot $ 90 voor een paar en prijzen voor de bovenste centerlock-rotors variëren van $ 35 tot $ 200.
Ombouw van 6 bouten naar centrale vergrendeling
In tegenstelling tot het ombouwen van centrale vergrendeling naar 6 nachtschoten, wat als eenvoudig en goedkoop wordt beschouwd, is het ombouwen van 6 nachtschoten naar centrale vergrendeling een hele uitdaging, maar uiteindelijk is het wel mogelijk.
Hieruit kunnen we kort de voor- en nadelen van 6 grendels en centrale vergrendeling samenvatten.
Voor- en nadelen van 6-bouts schijfremmen
Pluspunten |
Nadelen |
Meerdere rotoropties |
Gemakkelijk te strippen bij montage |
Goedkoper dan Centerlock |
Kan falen tijdens het rijden |
Rotoren zijn gemakkelijk verkrijgbaar |
Je kunt ze per ongeluk uit het midden plaatsen |
Er is geen speciaal gereedschap nodig. |
Makkelijker te kromtrekken Ontwerp met minder warmteventilatie. Naafloopvlakken raken beschadigd bij hoog koppel. |
Voor- en nadelen van centerlock-schijfrotoren
Pluspunten |
Nadelen |
Gemakkelijk te centreren |
Minder keuze in hubs |
Rotoren zijn moeilijker te buigen |
Zwaardere rotor |
Open voor 6 bouten conversie Ontwerp voor warmteventilatie. Snelle installatie en verwijdering. |
Het is een beetje duur Vereist speciaal gereedschap |
Conclusie:
Kits met zes bouten zijn verkrijgbaar in elke winkel waar ook ter wereld. Maar centerlock-onderdelen zijn niet zo eenvoudig in een breed assortiment te verkrijgen, vooral als u aandringt op afgedichte lagernaven. Als u ongeacht de kosten een uitstekend ontwerp en comfort wilt, kiest u voor Center Lock. Zelfs als u het type monteur bent dat niet geobsedeerd is door gewicht of afhankelijk is van een breed scala aan onderdelen.
Je bent beter af met een zesboutssysteem als je een beperkt budget hebt of als je een monteur hebt met geduld, zachte handen en 'fietsvriendelijkheid'. Zeker als je een breed scala aan onderdelen en maten nodig hebt. En vooral als je een bergbeklimmer bent die een seconde wint voor elke gram die je verliest. Als je Center Lock hebt en terug wilt naar het zesboutssysteem, biedt Shimano een adapter aan: SM-RTAD05. Maar het tegenovergestelde pad is hoogstwaarschijnlijk onmogelijk.