Skip to content

Language

Currency

Lidwoord

Wil ik 6-bouts- of Centrelock-remmen?

by shawn wick 22 Mar 2024 0 Comments

Als u nadenkt over nieuwe wielen, naven of schijfremmen, bent u wellicht de termen 6-gaats of centerlock tegengekomen. Deze termen verwijzen naar de manier waarop uw schijfremschijven aan de naven van uw fiets worden bevestigd. Welke is beter en wat moet ik op mijn fiets monteren? Dit is een vraag die veel nieuwe fietsers zichzelf stellen.

Als het om Centrelock- of 6-bouts rotoren gaat, is er eerst één belangrijk ding om te overwegen. Zowel Centrelock- als 6-gaats naven en rotoren werken met uw schijfremmen. Het maakt niet uit van welk merk of fabrikant uw schijfremmen zijn. Ze werken met beide rotoren.

De reden hiervoor is dat de termen 6-gaats of Centrelock verwijzen naar hoe u uw rotor aan uw naaf bevestigt. Zolang je de rotor maar één keer aan de naaf hebt bevestigd en deze goed gecentreerd is, zul je zien dat je remmen er niets om geven en hem vastgrijpen en je toch afremmen.

Wat zijn 6-bouts schijfrotoren?

Rotors met 6 bouten dateren uit het begin van schijfremmen op mountainbikes. Inmiddels zijn ze de voorkeursoptie geworden voor het monteren van remschijven op de naaf. Rotors met 6 bouten worden met 6 Torx-schroeven aan de naaf bevestigd.

Het bevestigen van 6-bouts rotors aan uw naaf kan een leuk proces zijn. Ze zijn heel gemakkelijk op te lossen. Gebruik altijd een momentsleutel en wees voorzichtig bij het monteren. Als u ze te strak aandraait zonder iets te beschadigen, kunnen ze tijdens het rijden kapot gaan.

U moet ook een stervormig patroon volgen bij het vastdraaien van de schroeven. Als u dit patroon niet volgt, zult u merken dat uw rotor hoogstwaarschijnlijk niet in het midden is gemonteerd. Je krijgt dan een rit vol skiff- en vervelende geluiden, tenzij je je Torx-sleutel bij je hebt.

Controleer ook regelmatig het aanhaalmoment van uw schroeven. Tijdens het rijden kunnen de schroeven worden geschud of losgemaakt. Wanneer één schroef vast blijft zitten en de andere losraakt. Uw rotor raakt uit het midden en begint tegen de remblokken te wrijven.

Het is echter niet allemaal slecht. Rotors met 6 bouten zijn doorgaans lichter dan centerlock-rotoren, en je zou ze veel gemakkelijker moeten vinden als je een nieuwe nodig hebt. Je moet ook altijd de maat kunnen zien en niet alleen de stijl die je nodig hebt.

Voor- en nadelen van schijfremschijven met 6 bouten

Voordelen

Nadelen

Meerdere rotoropties

Gemakkelijk te strippen tijdens montage

Goedkoper dan Centerlock

Kan mislukken tijdens het rijden

Rotors zijn gemakkelijk verkrijgbaar

Het is mogelijk dat u ze per ongeluk uit het midden plaatst

 

Gemakkelijker te vervormen

 

 Wat zijn Centerlock-schijfrotoren?

 

Centerlock-rotoren zijn de nieuwste rotoren op de markt. Ze zijn uitgebracht door Shimano en in plaats van zes kleine torx-schroeven te gebruiken om ze aan de naaf te bevestigen, gebruiken ze een nieuw gereedschap. Het gereedschap dat je gebruikt is de Shimano TL-LR10, waarmee je ook je cassette vast kunt draaien.

Een van de nadelen van centerlock-rotoren is dat ze iets zwaarder zijn dan 6-bouts rotoren. De reden hiervoor is dat centerlock-rotoren uit twee delen bestaan. Het buitenste stalen deel dat de remwerking heeft, is verbonden met een aluminium deel dat aan de naaf is bevestigd.

Het binnenste aluminium deel heeft een reeks kleine kartels in het midden. Deze versnellingen zijn uitgelijnd met andere versnellingen op het naaflichaam en zijn dus met elkaar verbonden. Het is een soortgelijk idee als hoe je cassette en freewheel in elkaar passen. Dit systeem maakt het installeren van Centrelock eenvoudiger vergeleken met 6 schroefrotoren.

Het goede nieuws is dat dit tweedelige systeem het buigen van uw schijfrotoren veel moeilijker, bijna onmogelijk maakt. Goed nieuws als je regelmatig ramen buigt. Je zult merken dat het aluminium de warmte heel goed afvoert, waardoor alles mooi en soepel blijft werken.

Het beste van centerlock-rotoren is echter dat ze, eenmaal geïnstalleerd, gecentreerd zijn en gecentreerd blijven. U zult nooit meer problemen hebben met skiën. Ze zijn niet alleen gemakkelijker te centreren, maar ze zijn ook gemakkelijker te verwijderen. Met het juiste gereedschap duurt het slechts een paar seconden om uw centerlock-rotoren vast of los te maken.

Voor- en nadelen van centerlock-schijfrotoren

Voordelen

Nadelen

Gemakkelijk te centreren

Minder keuze in naven

Rotors zijn moeilijker te buigen

Zwaardere rotor

Gemakkelijker te verwijderen

Vereist een speciaal Centrelock-gereedschap

 

Wanneer moet ik voor Centerlock-rotoren kiezen?

Een van de nog niet genoemde voordelen van Centerlock is dat Shimano Ice Tech Freeza rotors maakt. Deze rotors zijn precies wat je nodig hebt op warme dagen met veel afdalingen.

 

De Ice Tech Freeza Centerlock remschijven zijn verkrijgbaar voor zowel racefietsen als mountainbikes en kunnen de temperatuur van de remschijven tot 50° verlagen. In combinatie met de Ice Tech schijfremblokken kunt u de temperatuur van uw remschijven verlagen van 400° naar 300°.

Deze temperatuurdaling zorgt voor constante remprestaties. U zult nooit meer het verlies voelen dat wordt veroorzaakt door langdurig remmen op de meest technische afdalingen. Het is geweldig om te weten dat u consistente prestaties levert bij het remmen.

Dus als je van technische afdalingen houdt, zou ik Centerlock proberen en kijken hoe je remmen presteren.

Waarom zou ik kiezen voor rotors met 6 bouten?

6-gaats remschijven zijn ideaal als je al naven met een 6-gaats patroon hebt en geen wielen wilt wisselen. Als je merkloyaal bent aan SRAM, wil je waarschijnlijk niet overstappen naar Centerlock, aangezien Shimano Centerlock gepatenteerd heeft, zodat je nooit een SRAM Centerlock-rotor zult zien.

Als je een gewichtsfanaat bent, geef je ook de voorkeur aan 6 schroeven. De lichtste rotors die je kunt kopen hebben 6 schroeven, en ze compenseren ruimschoots het gewicht van de rotorschroeven. Dus als je een TT of KOM op een heuvel beklimt, geef je de voorkeur aan de marginale voordelen van lichtere remmen.

Prev Post
Next Post

Leave a comment

Please note, comments need to be approved before they are published.

Thanks for subscribing!

This email has been registered!

Shop the look

Choose Options

Recently Viewed

Edit Option
Back In Stock Notification
Terms & Conditions
What is Lorem Ipsum? Lorem Ipsum is simply dummy text of the printing and typesetting industry. Lorem Ipsum has been the industry's standard dummy text ever since the 1500s, when an unknown printer took a galley of type and scrambled it to make a type specimen book. It has survived not only five centuries, but also the leap into electronic typesetting, remaining essentially unchanged. It was popularised in the 1960s with the release of Letraset sheets containing Lorem Ipsum passages, and more recently with desktop publishing software like Aldus PageMaker including versions of Lorem Ipsum. Why do we use it? It is a long established fact that a reader will be distracted by the readable content of a page when looking at its layout. The point of using Lorem Ipsum is that it has a more-or-less normal distribution of letters, as opposed to using 'Content here, content here', making it look like readable English. Many desktop publishing packages and web page editors now use Lorem Ipsum as their default model text, and a search for 'lorem ipsum' will uncover many web sites still in their infancy. Various versions have evolved over the years, sometimes by accident, sometimes on purpose (injected humour and the like).
this is just a warning
Login
Shopping Cart
0 items