Skip to content

Language

Currency

Lidwoord

Alles wat je moet weten over fietslagers

by shawn wick 21 Mar 2024 0 Comments

Zonder het bescheiden lager gaat je fiets misschien nergens heen, of in ieder geval nergens snel. Lagers zijn een integraal onderdeel van uw fiets, en u denkt er waarschijnlijk niet eens aan. Er zijn verschillende soorten lagers op fietsen. Kun je ze opsommen?

De verschillende soorten magazijnen

Losse kogellagers

Loose ball bearings
Losse kogellagers zijn de klassieke lagers waar je aan denkt als je aan lagers denkt. Ze zijn ook het originele type pils en voor veel mensen misschien wel de beste. Ze kunnen enkele van de beste prestatievoordelen bieden, maar het stoppen ervan kan een nachtmerrie zijn.

Om de kans te verkleinen dat je de lagers laat vallen of kwijtraakt, kun je ook zwevende lagers in een houder krijgen. Zodra ze in de houder zitten, verliezen ze een deel van hun prestaties.

Dit zijn de lagers die je aantreft in cup- en conusproducten.

 

Naald-/rollager
Needle roller bearings
Naaldlagers worden in de loop van de tijd steeds zeldzamer. Mede omdat deze cilinderlagers duur zijn. Ze bieden geweldige prestaties en een stabiel platform, maar het probleem is dat het veel geld kost om er een interface voor te ontwikkelen.

Als de interface niet perfect is, krijg je niet de kwaliteit en levensduur die je van naaldlagers mag verwachten.
 

Patroonlagers/afgedichte lagers

Afgedichte lagers zijn nu het voorkeursontwerp voor veel fietsonderdelen. Ze passen gemakkelijk in goed ontworpen interfaces en zijn gemakkelijk te onderhouden en indien nodig te vervangen. Ze hebben het proces om de topprestaties van uw fiets te behouden vereenvoudigd, en we beginnen ze tegen geweldige prijzen te vinden.

Dimensionering van lagers

Als je nieuwe lagers nodig hebt, moet je weten hoe je de maat van je lagers moet bepalen en het zou ook goed zijn als je wist wat maatvoering betekent.

Als u nieuwe losse kogellagers nodig heeft, moet u de kogeldiameter weten. Mogelijk moet u een inch-remklauw aanschaffen om de oude lagers te meten. Er zijn een paar veel voorkomende maten. Koptelefoons en pedalen hebben doorgaans een diameter van 5/32". Voornaven hebben doorgaans een diameter van 3/16". Achterwielnaven en trapassen zijn meestal 1/4".

Voor cartridgelagers (afgedichte lagers) moet u 3 afmetingen kennen. Deze staan ​​vaak ergens op de voorraad gedrukt. Anders heb je de Vernier opnieuw nodig. U moet de buitendiameter, de binnendiameter (boring) en de breedte kennen.

Bijvoorbeeld 30x42x7mm, geschikt voor SRAM/Truvative cranks in een BB30 trapas. Mogelijk vindt u ook het nummer 6806 2RS op voorraad, zodat u ook de juiste maat kunt vinden. Mogelijk vindt u andere vergelijkbare nummers, een snelle google en u zou de maat moeten krijgen.  

Hoe zit het met mijn belastingtarief?

Het wordt lastig met de lagers van het balhoofd. De reden hiervoor is dat je een lager nodig hebt met een schuine rand. Dus als u "46,9 x 7 x 45°" ziet, is het laatste getal een hoek. De 46,9 is de buitendiameter, de 7 is de dikte/breedte en de 45° is de hoek waaronder het lager in je frame zit.  

Wat betekenen hoekig en radiaal?

Als we het over belastingtarieven hebben, komen we bij de vraag: wat betekenen ‘schuin’ en ‘radiaal’? Dit zijn de 2 meest voorkomende ontwerpen van cartridge-lagers. Radiaal is de meest voorkomende van de twee typen voor de fietsenhandel.

De belangrijkste reden is dat ze goedkoper zijn, de andere reden is dat veel fietsonderdelen hun belasting radiaal dragen. Dit betekent dat de belasting loodrecht op de lengteas werkt. Met andere woorden, de belasting werkt loodrecht op de as. Denk hierbij aan de lagers van je trapas en de as van je crank.

Nu kan het gebeuren dat deze lagers ook zijdelingse beweging ervaren. Om dit te compenseren worden ze met een iets lagere tolerantie vervaardigd. Als ze met een hogere tolerantie zouden worden gemaakt, zouden ze falen tijdens het rijden.

 Hoekcontactlager

Hoekcontactkogellagers worden met grotere toleranties vervaardigd, waardoor ze duurder worden. Ze worden vanuit alle richtingen belast en lijken daarom op pot- en kegellagersystemen. De precieze tolerantie waarmee ze worden vervaardigd, zorgt ervoor dat ze vergelijkbare prestaties leveren als zwevende lagers.

 Wees verzegeld

Toen we eerder zeiden dat je waarschijnlijk niet aan je lagers hebt gedacht, heb je waarschijnlijk nog minder nagedacht over de afdichtingen van je lagers. Het probleem is echter dat als uw afdichtingen slecht zijn ontworpen, uw lagers niet lang meegaan.

De afdichtingen moeten de lagers beschermen, gemakkelijk te verwijderen zijn voor onderhoud en vooral niet te veel wrijving veroorzaken. Er zal altijd een beetje wrijving zijn. Dit betekent dat de afdichting zijn werk doet en het vuil buiten en het vet binnen houdt.

Een korte opmerking over scheve afdichtingen: de rode afdichting is naar buiten gericht, de zwarte afdichting is naar de middellijn gericht.

Hoe onderhoud ik mijn magazijnen?

Als u de prestaties van uw fiets wilt behouden, moet u op een gegeven moment uw lagers een onderhoudsbeurt geven. Om dit werk zo snel en eenvoudig mogelijk te maken, heeft u het juiste gereedschap voor uw werkplaats nodig.

Voor het verwijderen en installeren van de lagers heeft u gereedschap nodig, evenals een kleine platte beitel. Uw lagers zijn belangrijk, en deze gereedschappen kunnen u helpen ervoor te zorgen dat u het lager verwijdert zonder het te beschadigen en het vervolgens weer goed uitlijnt in de interface.

Trek met behulp van de dunne houweel de pakking eraf, werk langs de buitenkant van de pakking en til hem langzaam op, waarbij u erop let dat u hem niet beschadigt. Vervolgens kunt u het oude vet uitwassen met een ontvetter en de lagers drogen. Bepaalde citrusontvetters kunnen een residu achterlaten op de lagers waardoor ze langzamer gaan werken, dus wees voorzichtig.

Voordat u de pakking terugplaatst, moet u deze invetten. Er is nu een grote keuze aan smeervetten. U moet de beste voor de taak kiezen. Op je racefiets, waar elke watt telt, moet je de dure wrijvingsloze smeermiddelen gebruiken. Voor uw winterfiets of werkfiets kunt u wellicht een scheepssmeermiddel gebruiken om uw wiel tegen corrosie te beschermen. Dit hangt af van uw prioriteiten en uw rijgedrag.
Prev Post
Next Post

Leave a comment

Please note, comments need to be approved before they are published.

Thanks for subscribing!

This email has been registered!

Shop the look

Choose Options

Recently Viewed

Edit Option
Terug op voorraad melding
this is just a warning
Login
Shopping Cart
0 items