Skip to content

Language

Currency

Lidwoord

Hoe stem je SRAM Force af?

by shawn wick 22 Mar 2024 0 Comments

Als je al een tijdje Shimano of Campagnolo rijdt, kan de overstap naar SRAM interessant zijn. Niet alleen om te wennen aan het dubbeltapsysteem van SRAM, maar ook om SRAM aan te passen. We vonden dat het tijd was om uit te leggen hoe je de SRAM Force moet opzetten en om de ideeën aan te pakken die misschien een beetje onorthodox lijken als je gewend bent aan de andere twee grote groepsetfabrikanten.

SRAM Force-voorderailleur

Ja, de meeste mensen die overstappen op SRAM denken erover om de voorderailleur te laten vallen, maar als je een YAW-voorderailleur wilt opzetten, kan deze iets lastiger zijn dan een Shimano- of Campag-voorderailleur.

Om een ​​SRAM voorderailleur af te stellen heb je inbussleutels van 4 mm en 2,5 mm nodig. Om te beginnen moet je weten dat het voorste deel van de kooi meer beweegt dan het achterste deel van de kooi. De reden hiervoor is dat we de voorderailleur dan niet hoeven in te korten tijdens het rijden, omdat er dan geen kettingwrijving ontstaat.

Door dit kooiontwerp is de positie van de derailleur nog belangrijker dan bij andere derailleurs. De eenvoudigste manier om de juiste positie aan te passen is door de 4 mm inbussleutel te nemen, de kabelankerschroef los te draaien en vervolgens de kabel eruit te trekken. Nu kunt u de 4 mm sleutel gebruiken om de voorderailleur zelf los te maken.

Als uw ketting op de onderste ring ligt, moet de derailleurkooi zich ongeveer 1-2 mm boven de buitenste ringtanden bevinden.

Uitlijning

Nadat u de derailleur heeft gepositioneerd, moet u deze uitlijnen. Hiervoor heeft u een inbussleutel van 2,5 mm nodig. Weet je nog, we hebben de ketting op de binnenring, maar nu hebben we hem op de grote ring nodig en we hebben de versnellingskabel losgemaakt.

Neem de 2,5 mm inbussleutel en begin deze met de klok mee te draaien terwijl u langzaam aan de pedalen draait. Uw achterderailleur moet nu omhoog bewegen en de ketting op de buitenring nemen. Nu moet je kijken of de witte lijnen op de kooi op één lijn liggen met de tanden op het kettingblad. Als u van positie moet veranderen, gebruik dan uw binnenste begrenzingsschroef.

Draai nu de buitenste begrenzingsschroef vast tot deze de vloer bereikt en draai hem vervolgens een kwartslag terug. Je zou nu een fiets moeten hebben waarbij de ketting niet langer doorschiet. Om dit te controleren plaatst u de ketting op het kleinste tandwiel aan de achterkant en draait u de pedalen langzaam rond, er mag geen wrijving voelbaar zijn.

Kabel tijd

Sluit nu uw kabel opnieuw aan, deze hoeft niet strak te zitten, u hoeft hem alleen maar aan te leren. Gebruik je shifter en schakel terug naar de binnenring. Er gebeurt niets omdat je de binnenste begrenzingsschroef nog hebt afgesteld op de buitenring. Draai de pedalen langzaam rond terwijl u de binnenste begrenzingsschroef losdraait. De ketting zal eraf vallen. Als dit gebeurt, stop dan met het afstellen van de binnenste begrenzingsschroef.

Verplaats nu uw ketting naar het grootste achtertandwiel. Begin de pedalen langzaam te draaien en draai de begrenzingsschroef achteruit totdat de ketting niet langer tegen de binnenplaat van de voorderailleur schuurt. Als je ten slotte wat meer spanning nodig hebt, gebruik dan de stelschroeven en stel de spanning nauwkeurig af.

SRAM Force-achterderailleur

 

 

 Zoals je al kunt zien, was het afstellen van de voorderailleur niet zo moeilijk, en als je de tijd neemt en niets overhaast, geldt hetzelfde voor het afstellen van de achterderailleur.

U hebt een punttang, een inbussleutel van 5 mm en een kruiskopschroevendraaier nr. 2 nodig.

Het eerste deel van de aanpassing is de H-schroef; Als je niet weet welke het is, zou het degene onder de e van Force op de achterderailleur moeten zijn. Draai eerst de H-schroef zo ​​strak mogelijk aan, zonder te strak aan te draaien of kracht te gebruiken.

Draai nu de begrenzingsschroef terug totdat het voorderailleurtandwiel direct onder uw kleinste tandwiel op de cassette zit. Als uw tandwiel hier zit, draait u de begrenzingsschroef een halve slag. Trap nu langzaam en luister naar overmatig kettinggeluid. Als er weinig of geen geluid is, draait u de schroef vast totdat deze het tweede tandwiel bereikt. Draai de begrenzingsschroef een kwartslag terug totdat het geluid verdwijnt. Gefeliciteerd, de H-schroef is nu afgesteld.

Voordat we verder gaan met de volgende stap, draait u de stelschroef een paar keer tegen de klok in.

Wees geïndexeerd

Indexering is het onderdeel waar velen die voor de eerste keer hun uitrusting opzetten, bang voor zijn, maar er is geen reden om bang te zijn. Het idee achter het indexeren van uw versnellingen is dat de geleidingsrol onder elk van de tandwielen is uitgelijnd. Dit betekent dat uw achterderailleur elke keer dat u schakelt precies op de juiste plaats staat, voor de beste prestaties. Het is belangrijk op te merken dat er meer dan één correcte positie is voor deze taak.

Tijdens dit proces moet uw ketting op het buitenste voorwiel liggen.

Je moet nog steeds je ketting op het kleinste achtertandwiel hebben en naar het tweede tandwiel schakelen. Wanneer je op de shifter drukt, maakt de ketting de sprong niet. Klik opnieuw naar beneden. Draai vervolgens de instelknop een volledige slag tegen de klok in.

Probeer het opnieuw en schakel over; herhaal dit proces totdat de ketting de sprong gemakkelijk maakt. Als u de trommelafsteller te ver hebt afgewikkeld, schakelt u over naar het kleine tandwiel. Draai vervolgens de trommelafsteller weer vast, draai de kabelverankeringsschroef los en gebruik de punttang om nog een klein deel van de kabel erdoor te trekken, en draai de schroef vervolgens weer vast. Je haalt alleen de speling weg, trek niet te hard aan de kabel.

Probeer nu opnieuw over te schakelen. Als u 2 versnellingen heeft overgeslagen, schakelt u terug en draait u de cilinderafsteller weer een volledige slag tegen de klok in. Schakel een versnelling hoger en je zou in het tweede tandwiel moeten zitten, nu kunnen we beginnen met het aanpassen van je versnellingen.

Draai de stelschroef los totdat de ketting tegen het volgende tandwiel begint te wrijven. Blijf trappen en draai de stelschroef langzaam rechtsom totdat het geluid verdwijnt. U moet dit proces voor elk tandwiel op de cassette herhalen. Het kan tijdrovend zijn, maar u wilt het niet overhaasten. Telkens wanneer u overmatig geluid hoort, draait u de trommelafsteller een kwartslag met de klok mee.

Mogelijk moet u de cartridge herhaaldelijk op en neer bewegen om dit te laten werken. Met het grootste tandwiel moet je dit ook niet doen. Zodra dit is ingesteld, is het tijd om de L-schroef aan te passen.

De L-schroef

Ook hier dient u schroef L zo strak mogelijk aan te draaien. Dit voorkomt dat de ketting van het grootste tandwiel in het wiel valt. Schakel naar de binnenste voorring en het op een na grootste achtertandwiel. Probeer eens naar het grootste achtertandwiel te schakelen. De kans is groot dat dit niet werkt omdat de L-schroef te strak zit.

Bovendien kan de ketting langzaam lopen of overmatig geluid maken wanneer deze op het tandwiel ligt. Dit betekent ook dat de L-schroef te strak zit. Als de ketting zonder problemen kan worden verschoven, wordt de L-schroef niet te strak aangedraaid. Als de ketting gemakkelijk verschuift, laat u deze één tandwiel zakken en draait u de L-bout nog iets vaster.

Wanneer de L-schroef stevig is aangedraaid, kunnen we deze afstellen. Draai de schroef een kwartslag los totdat u gemakkelijk naar het grootste tandwiel kunt schakelen. Er mag geen overmatig geluid zijn en het schakelen moet helder zijn. Op dit punt wordt de L-schroef afgesteld.

 De B-schroef

Nu hoeft u alleen nog maar de B-schroef aan te passen.  De B-schroef is de Body Angle-schroef die wordt gebruikt om de afstand tussen de geleidingsrol en de cassettetandwielen aan te passen.

 

Om deze schroef af te stellen moet je op de binnenste voorring en het grootste achterste tandwiel zitten. De ideale afstand is ongeveer 5-6 mm, maar u hoeft geen speciaal meetgereedschap te gebruiken; uw ogen zouden voldoende moeten zijn.

Als je aan het trappen bent en de schakelingen soepel en helder verlopen, ben je waarschijnlijk al op de juiste afstand. Als u de poelie naar binnen moet brengen, draait u schroef B vast. Als u de opening wilt vergroten, draait u schroef B los. Als het erop lijkt dat u grote wijzigingen aan de B-bout moet aanbrengen, heeft u een fout gemaakt bij het afstellen van uw transmissie en kunt u beter opnieuw beginnen.

Als het spel in orde is, heb je de SRAM Force-configuratie succesvol ingesteld en ben je klaar om op pad te gaan.

 

Carbon AERO racefiets A9

Prev Post
Next Post

Leave a comment

Please note, comments need to be approved before they are published.

Thanks for subscribing!

This email has been registered!

Shop the look

Choose Options

Recently Viewed

Edit Option
Terug op voorraad melding
this is just a warning
Login
Shopping Cart
0 items