Alles wat je moet weten over de UCI
Als je een UCI-stempel op ICAN-wielen ziet, vraag je je misschien af wat dit betekent of wie de UCI is. In deze gids leggen we uit wat de UCI is en wat deze doet.
Nadat we de UCI in detail hebben besproken, zullen we de voordelen van de UCI-certificering uitleggen en informatie geven over waar u de certificeringsgegevens kunt vinden. Tenslotte vindt u een handige gids die u laat zien welke van onze koolstofvezelfietsen een UCI-certificaat hebben.
Wat is de UCI?
De Union Cycliste Internationale is de mondiale overkoepelende organisatie voor alle wielerdisciplines. Vanuit het hoofdkantoor in Aigle, Zwitserland, houdt het toezicht op nationale wielerverenigingen over de hele wereld. De organisatie werd op 14 juni 1900 opgericht ter vervanging van de Internationale Wielerfederatie (ICA).
De wijziging werd doorgevoerd omdat verschillende andere landen boos waren omdat de ICA-regels Groot-Brittannië toestonden teams uit al zijn landen te sturen. Ook de stemregels waren interessant.
In het verleden werden de stemmen toegewezen aan de wielerbanen. Als een land lid was van de UCI maar geen wielerbaan bezat, had het geen stemrecht. Als een land echter 18 wielerbanen had, zoals Frankrijk, had het 18 stemmen. De UCI is verantwoordelijk voor het olympisch wielrennen en had twee suborganisaties voor het amateurwielrennen toen de Olympische Spelen nog een amateursport waren.
In 2005 creëerde de UCI de ProTour, die wordt beschouwd als een van de belangrijkste veranderingen in de wielerwereld. De ProTour-licentie wordt toegekend aan 20 teams die moeten deelnemen aan alle wedstrijden vermeld op de kalender. Oorspronkelijk werden alle races in Europa gehouden, maar vanaf 2007 begon de UCI races over de hele wereld goed te keuren.
Een van de belangrijkste regelwijzigingen die van invloed waren op het wegwielrennen en de UCI resulteerde in voortdurende meningsverschillen tussen de UCI en de organisatoren van de Grote Ronde. Daarnaast heeft de UCI regels ingevoerd die van invloed kunnen zijn op de fietsproducten die u koopt. Deze regels houden in dat je in bepaalde situaties een fiets van hogere kwaliteit kunt kopen dan wat de UCI professionele wielrenners toestaat.
De UCI wielerregels
De gewichtsregulering voor fietsen is een van de meest besproken onderwerpen onder fietsers. Het is een jaarlijkse traditie geworden dat tijdschriften artikelen publiceren waarin wordt gespeculeerd over de vraag of het limiet voor het fietsgewicht van 14 pond (6,8 kg) zal worden gewijzigd. Deze gewichtslimiet werd vastgelegd in het Lugano Charter van 1996.
Vroeger moesten fietsfabrikanten ervoor zorgen dat hun fietsen niet alleen licht maar ook sterk waren. Dankzij technische vooruitgang en verfijningen in de constructie van koolstofvezel is het nu mogelijk om nog lichtere fietsen te bouwen die nog steeds veilig zijn. Dit betekent dat je een fiets kunt kopen waarmee je makkelijker bergop kunt rijden, ook als je geen profwielrenner bent.
Hoe zit het met de AERO-regels?
Het is vermeldenswaard dat de UCI regels heeft over aerodynamica. Er is in het verleden veel discussie geweest over de 3:1 regel, die stelde dat de lengte van de framebuizen niet groter mocht zijn dan drie keer de breedte. Deze regel werd ongeveer twee jaar geleden afgeschaft.
Wat interessant is, is dat de aerofietsen grotendeels onveranderd zijn gebleven. Dit komt omdat de framebuizen in een frame van 8 cm moeten passen, waardoor het gebruik van stroomlijnkappen of voordriehoekvulling ter verbetering van de vaareigenschappen wordt voorkomen. In wezen blijft de regel hetzelfde, alleen met andere bewoordingen.
De integratie is gebruikt op onze nieuwe fietsen, zoals de A9, om watt te besparen en de aerodynamica te verbeteren.
UCI wielercertificering
Het is belangrijk om te begrijpen dat de UCI verantwoordelijk is voor het vaststellen van de regels die alle wielerorganisaties, inclusief wij, moeten volgen. De UCI heeft een Uitrustingscommissie opgericht om innovatie en technologie in de wielersport te bevorderen. Deze commissie vertegenwoordigt in dit opzicht een nieuwe aanpak van de UCI.De UCI (Union Cycliste Internationale) heeft een nieuwe commissie opgericht om het probleem van de inconsistente interpretatie van het Lugano Charter door de commissarissen tijdens de races op te lossen. Deze discrepantie leidde tot talrijke geschillen en meningsverschillen. Om dit probleem op te lossen heeft de UCI besloten een UCI gecertificeerde sticker in te voeren.
Deze sticker is oorspronkelijk ontworpen voor fietsen, maar is inmiddels op diverse onderdelen te gebruiken. Houd er rekening mee dat de wielen niet zijn opgenomen in het testproces. UCI-testen bevestigen dat de wielen veilig zijn vervaardigd en kunnen worden gebruikt in alle door de UCI goedgekeurde evenementen. Houd er rekening mee dat niet-gecertificeerde wielen niet kunnen worden gebruikt bij UCI-gecertificeerde evenementen.
De UCI-Radtests
Bij de verticale valtest voor wielen wordt het wiel zonder banden aan een standaard bevestigd. De band is gedemonteerd omdat deze de impactkracht kan verminderen en schade aan het wiel kan voorkomen. Om de test uit te voeren wordt een rubberen kussentje met een hardheid van 50A op een stalen blok geplaatst. Het stalen blok en het rubberen kussentje worden vervolgens op het wiel laten vallen. Het is belangrijk op te merken dat het rubberen kussen tijdens het testen niet wordt beschadigd.
Het wiel moet loodrecht op het klepgat worden geraakt. Het voldoen aan deze voorschriften moet voldoende worden aangetoond en de testbeelden moeten vanuit verschillende hoeken worden gemaakt.
Om een fiets te laten slagen voor de test, moet deze aan de volgende voorwaarden voldoen
- Geen zichtbare scheuren of delaminaties
- Geen verandering in zijprofiel of zijslingering van meer dan 1,0 mm
- Geen verandering in radiaal profiel of slingering van meer dan 1,0 mm
De UCI-certificering maakt niet alleen het leven van de commissarissen gemakkelijk, maar geeft u als consument ook een gevoel van zekerheid. We hebben voor volledige UCI-certificering gekozen omdat we u wilden laten zien dat we de toonaangevende Chinese leverancier van koolstofvezelwielen willen zijn.
Wilt u meer weten over de UCI-richtlijnen , klik dan op de gemarkeerde tekst.
Hoe zit het met ICAN-producten?
Onze koolstofvezelwielen en frames zijn nu UCI-gecertificeerd.
Wanneer u voor een van onze koolstofvezelwielen kiest, kunt u erop vertrouwen dat deze grondig is getest om aan de hoogste kwaliteitsnormen te voldoen. Op al onze loopfietsen bieden wij 2 jaar garantie, waardoor u gemoedsrust en vertrouwen heeft in uw aankoop. Ondanks de premium kwaliteit blijven onze prijzen betaalbaar, zodat u niet veel geld hoeft uit te geven om ze te krijgen.