Carbon draadbanden versus tubeless ready wielen
Wat zijn carbon draadbanden?
Herinner je je de fietsen nog waarop je in je kindertijd reed? Clinchers zijn de banden op deze fietsen. Clincher wielen hebben een extern frame dat geschikt is voor elk type fiets. Waar komt het woord clincher vandaan? Het feit dat dit type band zich met behulp van hard rubber aan de velg van het wiel hecht, geeft ze de naam draadbanden. Net als een autoband is een draadband ook te herkennen aan de open onderkant.
Full carbon clinchers werden voor het eerst geïntroduceerd in 1998 om dezelfde gewichtsbesparing en aerodynamica te bereiken als een carbon buisband, terwijl ze de lichtheid en veelzijdigheid van een draadband bieden. Carbon clinchers zijn het perfecte wiel voor standaard- of racefietsen. Carbon clinchers worden beschouwd als de ultieme trainings- of racefiets. Hitte is echter een groot obstakel voor carbon clinchers.
Hoe werkt een clincher?
Om draadbanden te laten werken, houdt een binnenband de lucht vast en creëert interne druk tegen de fietsband. Wanneer lucht in een draadband wordt gepompt, wordt de binnenband gevuld met lucht. De clincher wordt aan de bovenkant van de buis bevestigd. Er zijn twee soorten ventielen: het eenvoudige en bredere Shrader-ventiel en het dunnere en slankere Presta-ventiel.
Het Shrader-ventiel is gebruikelijk op gewone fietsen, terwijl het Presta-ventiel wordt gebruikt op triatlonfietsen. U moet er echter voor zorgen dat u een fietsbandenpomp heeft die geschikt is voor de specifieke fiets. Er zijn verschillende soorten draadbanden waaruit u kunt kiezen. De twee belangrijkste factoren waarmee u rekening moet houden bij het kiezen zijn duurzaamheid en prestaties.
De voordelen van carbon draadbanden
Het aerodynamische voordeel is de grootste aantrekkingskracht van carbon draadbanden. Carbonwielen staan erom bekend dat ze de luchtweerstand aanzienlijk verminderen. Als je op zoek bent naar een wiel dat geschikt is voor een tijdrit of wegrace, dan is bewezen dat carbon draadbanden een aanzienlijk verschil maken bij hogere snelheden.
Het tweede voordeel van carbon draadbanden is hun lichte gewicht. Als een verlaagde middenvelg van aluminium is, zou dit een zwaar wiel opleveren. Carbon is relatief lichter, en dat is een belangrijke reden waarom het een voorkeursmateriaal is voor aerowielen.
De koolstofvezelwielen zijn bijzonder licht. Het zou helpen als je voor een lichtgewicht fiets een koolstofvezelbuis kiest. Vergeleken met aluminium wielen is de verhouding tussen stijfheid en gewicht ook beter. Prestaties zijn het derde voordeel. De vierde is beschikbaarheid. Voor bijna alle bandenmodellen zijn draadbanden op de markt verkrijgbaar.
Ze zijn de norm voor mountainbikes en alle andere fietsactiviteiten. Als u fietstrainerbanden gebruikt, is de kans groter dat deze verkrijgbaar zijn in carbon draadbanden.
Wat zijn tubeless ready wielen?
Tubeless-ready wielen kunnen met of zonder binnenband werken. De reden hiervoor is dat de velg en band direct worden afgedicht. Dit is de basisconstructie. Tubeless ready-banden zijn relatief lichter en er kan lucht via de zijwand binnendringen. De revolutionaire hiel van tubeless ready-wielen maakt het installeren van een fietsband minder ingewikkeld en gemakkelijker. Het grote voordeel van tubeless ready wielen is dat je ze met een relatief lagere luchtdruk kunt laten rijden. Omdat er geen binnenband is, is het risico op lekrijden zeer laag.
De voordelen van tubeless wielen
Fietsen met tubeless wielen is een trend geworden. De trend vindt zijn oorsprong in het mountainbiken. Naast een betere rolweerstand is een van de belangrijkste voordelen van tubeless wielen dat je ondanks kleine lekke banden kunt blijven fietsen.
Het tweede voordeel is de soepelere werking. Tubeless-uitrusting biedt een soepeler rijgedrag dan een draadband. Een soepeler rijprofiel wordt beschouwd als de gouden standaard als het gaat om concurrentienormen. Een betere drukegalisatie is het derde voordeel. Omdat het systeem geen binnenband bevat, is de kans op een lekke band vrijwel nul. Zelfs als er een klein lek in een fietsband zit, is de kans kleiner dat de band helemaal lek is.
ICAN AERO is onze top tubeless wielset, ideaal voor prestatiegerichte rijders. We hebben hem ontworpen om aerodynamica, stijfheid en gewicht te combineren in een betaalbaar pakket.
De nadelen in vergelijking
Het grootste nadeel van tubeless ready wielen is dat ze duurder zijn dan carbon clinchers. Bovendien kost de montage en installatie veel tijd. Je hebt veel kracht nodig om ze uit te trekken. Als er een grote scheur of gat is, heeft u een vervangende slang nodig om thuis te komen.Ook dient u de kit tweemaal per jaar bij te vullen. Er zijn ook een aantal nadelen aan carbon clinchers. Prijs, duurzaamheid, lage hittebestendigheid en slechte remeigenschappen zijn de nadelen van draadbanden.
Bekijk de video over het verschil tussen draadbanden, tubeless ready en tubular banden.
Veelgestelde vragen over tubeless ready wielen
1. Welke is duurder?
Tubeless-compatibele wielen zijn relatief duurder dan carbon clinchers, aangezien de eerste een nieuw product is en de selectie beperkt is. Ze zijn veel moeilijker te verkrijgen, vooral op de korte termijn.
2. Zijn tubeless wielen betrouwbaar?
Tubeless banden zijn lichter en betrouwbaarder geworden. De rijervaring op dergelijke fietsen is verbeterd ten opzichte van de vorige versies. Voor gebruik in de bergen en op trails zijn tubeless fietsen kosteneffectiever en betrouwbaarder.
3. Heb ik het tubeless afdichtmiddel nodig?
Tubeless banden hebben één ding gemeen met draadbanden: de algemene doorsnede. Er zit echter geen slang bij. In plaats daarvan wordt een vloeibaar afdichtmiddel gebruikt om te voorkomen dat er lucht in de band komt. Omdat tubeless banden de neiging hebben lucht vast te houden, is het belangrijk om de velg goed af te sluiten.
4. Is het raadzaam om met carbon clinchers te rijden als je zwaar bent?
Als je bijna 100 kilogram of meer weegt, mag je bij het afdalen niet op carbon clinchers rijden, omdat er bij het remmen veel warmte vrijkomt. Als je op het vlakke rijdt, kun je nog steeds met carbon clinchers rijden.