Bandenspanning voor racefietswielen
Net als bij Queen staan fietsbanden altijd onder druk. De vraag is echter recentelijk veranderd: hoeveel druk is de juiste druk? Vroeger geloofden we allemaal dat hoge druk snelheid betekende, nu beseffen we allemaal dat we ongelijk hadden.
Dus terug naar de eigenlijke taak. We kennen allemaal de pijn van het fietsen op de racefiets, het geratel op de weg en de vermoeiende hobbels en hobbels op de weg. De reden dat we al die schokken konden voelen, is omdat onze banden niet zouden vervormen door het puin op de weg. Onze banden stuiterden letterlijk van het puin op de weg.
Nu willen wij u laten weten dat u uw bandenspanning kunt verlagen. Voor straat denken we aan 70-80 psi. Bij deze druk zullen uw banden vervormen rond wegresten. Hoewel de vervorming van uw band u energie kost, is dit minder dan wanneer uw banden door het wegafval stuiteren.
Als je 70 psi-buizen gebruikt, ja, sommige mensen doen dat nog steeds, loop je niet voortdurend het risico op lekke banden en lekke banden. Je krijgt echter een houvast die je voorheen nooit voor mogelijk had gehouden. Dankzij de grip kun je door de bochten vliegen zonder bang te zijn dat je eruit glijdt. Dit alleen al moet je veel energie besparen. Bovendien vlieg je nu de bochten uit, waardoor je te veel minder acceleratie hebt. Doordat je minder hoeft te accelereren, bespaar je meer energie. Herken jij het patroon hier al?
Als u hieronder snel kijkt, ziet u dat wij een bandenspanningsgids hebben samengesteld. Maak je geen zorgen dat we net zo nauwkeurig zijn als altijd. De meeste baanpompen zullen nooit zo nauwkeurig zijn. Het is echter beter om in het stadion te zijn dan alleen maar buiten rond te hangen.
- Kies voor een bikepackingtour en laad je fiets met veel bagage. Dit is een van de weinige keren dat het cool is om de druk op te voeren.
- Als u lekbestendige banden of een band met een zwaardere zijwand koopt, moet u een lagere spanning gebruiken. Vooral als je comfortabel wilt zijn.
- Wanneer u nieuwe wegen vindt die ruiger zijn dan uw normale routes. U wilt de druk op uw banden verlagen om het comfort te herstellen.
Een van de grote problemen was dat de wielen in de zomer veel te warm werden tijdens steile afdalingen. Dat is een van de redenen dat we hard hebben gewerkt aan de remrails voor onze nieuwe serie aerowielen.
Onze FL-wielserie was al toonaangevend als het ging om hittebestendigheid. Onze FL-serie is bestand tegen 240° en voor onze nieuwe Aero-serie zijn we erin geslaagd een remrail te ontwikkelen die 300° kan weerstaan. Nu vraag je je misschien af hoe mijn velgen ooit zo heet worden?
Wanneer u remt, ontstaat er wrijving tussen uw remblokken en uw velg. De kinetische energie van je wielen wordt vervolgens omgezet in warmte. De warmte reist vervolgens door uw kuip naar uw band en vervolgens naar de lucht in uw band.
Hoe vaker u remt, hoe meer warmte er wordt gegenereerd en hoe heter de lucht in uw band wordt. Als het buiten een warme dag is, wordt het moeilijker om die hitte kwijt te raken en zijn alle delen van het lichaam in het begin heter. Je zult ook merken dat de wegtemperatuur dit ook zal vergroten.
Er wordt warmte opgebouwd in uw band. Naarmate de hitte toeneemt, neemt ook de druk in uw band toe. U zult merken dat hierdoor een opwarming kan ontstaan waar uw banden, binnenband of velg niet meer tegen kunnen. We hebben er hard aan gewerkt om dit probleem zoveel mogelijk te verhelpen. U moet echter wel rekening houden met enkele voorzorgsmaatregelen.
- Op echt warme dagen met grote afdalingen dient u vóór vertrek uw bandenspanning met ongeveer 10 psi te verlagen, tenzij deze waarde lager is dan de richtlijnen van uw bandenfabrikant.
- Als je hard remt, stop dan en kijk naar het uitzicht. Je racet tenslotte niet. Geef uw banden en wielen de kans om af te koelen en neem ook wat te drinken. Op warme dagen is het belangrijk om voldoende te drinken.
- Overschrijd de 100 psi niet, dit zal je vertragen en je rit zal lang niet zo leuk zijn.