Skip to content

Language

Currency

Lidwoord

Grip belangrijker dan snelheid: hoe het verlagen van de bandenspanning de controle in de regen verbetert

by shawn wick 19 Apr 2024 0 Comments

Voor wielrenners kan het rijden in de regen lastig zijn. Hoewel fietsen bij nat weer je het hele jaar door in vorm houdt, is het de moeite waard om kleine aanpassingen aan je opstelling te maken in vergelijking met droge omstandigheden. De sleutel tot deze aanpassingen is het correct verlagen van de bandenspanning om de tractie op gladde wegen te verbeteren.

Er bestaat een algemene misvatting dat hogere druk sneller rollen betekent. De meest efficiënte opstelling is echter afhankelijk van de omstandigheden. Op een zonnige dag snijden opgepompte banden met minimale rolweerstand door het asfalt. Maar regen verandert asfalt in een minder voorspelbaar oppervlak. Een lagere druk betekent bredere contactvlakken, waardoor er meer rubber op de weg terechtkomt.

Als algemene richtlijn geldt dat u bij nat weer de druk met 10% (ca. 5-10 psi) moet verlagen ten opzichte van uw gebruikelijke drukwaarde. Te weinig en er bestaat risico op kneuzingen door het raken van de velg. Te veel, en je verliest de waardevolle grip die je nodig hebt om de controle te behouden in bochten en remzones. Het doel is om de goede plek te vinden waar de banden zich aanpassen aan het gestructureerde terrein eronder zonder een dieptepunt te bereiken. Nauwkeurigheid van de bandenspanning is hier erg belangrijk, omdat harde banden veel gemakkelijker stuiteren en glijden dan banden met iets meer meegeven. Fietsbanden met een lagere druk hebben meer grip, en die extra grip zal cruciaal zijn.

Bij racefietsen is de gewichtsverdeling tussen de voor- en achterwielen doorgaans ongelijkmatig. Deze verdeling varieert afhankelijk van de rijpositie van de berijder en de fiets, maar over het algemeen ondersteunt het achterwiel iets meer gewicht dan het voorwiel. Om deze gewichtsverdeling in evenwicht te brengen, wordt aanbevolen om iets minder luchtdruk op de voorband uit te oefenen dan op de achterband. Een goede vuistregel is om een ​​paar psi minder op de voorband te zetten.

De optimale bandenspanning varieert afhankelijk van het gewicht van de berijder en de mogelijke belasting van zijn fiets. Voor zwaardere bestuurders of lastdragers moet de bandenspanning hoger zijn, terwijl lichtere bestuurders een lagere spanning nodig hebben.

Bij het gebruik van tubeless banden is het belangrijk om er rekening mee te houden dat je gemakkelijk een lagere druk kunt rijden zonder het risico dat de binnenband bekneld raakt door het ontbreken van een binnenband. Het gebruik van tubeless banden kan bijzonder gunstig zijn voor de grip op terrein, vooral als je op een racefiets rijdt met relatief grote banden en van plan bent licht terrein of grind te rijden.



Moderne draadbanden bieden loopvlakpatronen die geschikt zijn voor gemengde omstandigheden. Het vijlvormige loopvlak blijft voldoende snel rollend, maar kleine noppen graven nog steeds in het ophopende water. Bredere banden hebben ook meer contact met het wegdek, waardoor ze over oneffenheden in de weg kunnen glijden. Door het gebruik van tubeless wordt de lekbescherming met zelfherstellend vermogen nog verder vergroot.

Om veiligheidsredenen is bij regen speciale voorzichtigheid op de weg geboden. Rem eerder en zachter om uitglijden te voorkomen. Vertraag uw snelheid in bochten en pas op voor gladde putdeksels of metalen roosters. Houd voldoende ruimte tussen u en de voorliggers, omdat de remweg wordt verdubbeld. Overweeg om de reis geheel uit te stellen als een zware regenbui het zicht vermindert.


Met de juiste bandenopstelling en rij-instellingen hoeft fietsen bij nat weer niet beperkt te zijn. Verlaag gewoon de druk, controleer uw remmen nogmaals en rijd binnen uw limieten op regenachtige wegen. Omdat banden na verloop van tijd lucht verliezen, moet u de bandenspanning elke twee weken of minimaal één keer per maand controleren en aanpassen. Met een beetje voorbereiding kun je al een heel eind op weg naar verantwoord genieten van druilerige ritten.

Prev Post
Next Post

Leave a comment

Please note, comments need to be approved before they are published.

Thanks for subscribing!

This email has been registered!

Shop the look

Choose Options

Recently Viewed

Edit Option
Back In Stock Notification
Terms & Conditions
What is Lorem Ipsum? Lorem Ipsum is simply dummy text of the printing and typesetting industry. Lorem Ipsum has been the industry's standard dummy text ever since the 1500s, when an unknown printer took a galley of type and scrambled it to make a type specimen book. It has survived not only five centuries, but also the leap into electronic typesetting, remaining essentially unchanged. It was popularised in the 1960s with the release of Letraset sheets containing Lorem Ipsum passages, and more recently with desktop publishing software like Aldus PageMaker including versions of Lorem Ipsum. Why do we use it? It is a long established fact that a reader will be distracted by the readable content of a page when looking at its layout. The point of using Lorem Ipsum is that it has a more-or-less normal distribution of letters, as opposed to using 'Content here, content here', making it look like readable English. Many desktop publishing packages and web page editors now use Lorem Ipsum as their default model text, and a search for 'lorem ipsum' will uncover many web sites still in their infancy. Various versions have evolved over the years, sometimes by accident, sometimes on purpose (injected humour and the like).
this is just a warning
Login
Shopping Cart
0 items