Enduro versus Trailbike
Schrijf vooraan:
Endurofietsen en trailfietsen vallen in de categorie mountainbikes, maar er zijn verschillen tussen de twee soorten fietsen. Ze zijn geschikt voor verschillende soorten bergen. Op basis van de bestaande mountainbikemodellen van ICAN Cycling willen we het verschil tussen de trailbike (P1) en de endurofiets (P9) beschrijven.
Het verschil tussen een endurofiets en een trailfiets
Als je nieuw bent op het gebied van mountainbiken, of zelfs als je dat nog niet bent, kun je in de war raken door het verschil tussen een trailbike en een enduro-fiets.
Het is begrijpelijk dat er verwarring ontstaat omdat beide stijlen op het eerste gezicht behoorlijk op elkaar lijken. Als je echter beter kijkt, zie je snel de verschillen en kom je erachter of je een trailfiets of een endurofiets nodig hebt. Ga zitten en wij begeleiden u bij de beslissingen die u moet nemen bij de aanschaf van uw volgende mountainbike. Je kent het verschil tussen een endurofiets en een trailfiets.
- Mountainbike-normen
- Endurofiets versus trailfiets
- Hoe zit het met het verschil in wielbasis tussen een endurofiets en een trailfiets?
- Moet ik kiezen voor een endurofiets of een trailfiets?
Mountainbike-normen
Mountainbiken is de afgelopen tien jaar fenomenaal gegroeid. Deze groei heeft geleid tot veel nieuwe normen en nieuwe rijstijlen. Sommige van deze nieuwe stijlen bestonden al, maar fietsen werden ontworpen rond de manier waarop mensen rijden, in tegenstelling tot wat professionele rijders nodig hadden. Al deze veranderingen hebben er echter voor gezorgd dat endurofietsen zijn geëvolueerd van trailfietsen.
Door de groei zijn 26-inch wielen uitgegroeid tot 29-inch wielen, vervolgens gekrompen tot 27,5-inch wielen, vervolgens een mix van 27,5-inch wielen geworden en uiteindelijk weer gekrompen. 29-inch wielen zijn teruggekeerd. We hebben Pressfit-trapassen zien opduiken. De balhoofdhoeken zijn vlakker geworden, maar de zitbuizen zijn steiler geworden. De ophanging heeft meer veerweg ontwikkeld. Mountainbikes zijn niet langer starre fietsen, vergelijkbaar met racefietsen, maar droommachines die offroad-rijden leuk maken.
Al deze veranderingen hebben er echter voor gezorgd dat endurofietsen zijn geëvolueerd van trailfietsen.
Endurofiets versus trailfiets
De definitie van een trailbike is voor veel mensen behoorlijk onduidelijk. De eenvoudige definitie die we leuk vinden, is dat een trailfiets een leukere XC-fiets is. Het is een fiets die kan klimmen, maar die er echt op uit is om heen en weer te worden gegooid op het bergafwaartse gedeelte van de paden. Op dezelfde manier is een enduro-fiets als een downhill-fiets waarmee bergopwaarts kan worden gereden.
Om dit soort mountainbikes op deze manier te kunnen berijden, zijn er een paar verschillen die ze van elkaar onderscheiden. Het eerste verschil is het gemakkelijkst te zien, en voor veel mensen is dit het belangrijkste verschil tussen een endurofiets en een trailfiets.
Het ophangsysteem is anders.
Veersysteem Enduro Bike vs. Trail Bike Enduro-fietsen hebben meer veerweg dan trailfietsen. Een endurofiets heeft doorgaans tussen de 140 en 180 mm veerweg. Een trailfiets heeft een veerweg van maximaal 140 mm. Een korte vuistregel hier is dat een enduro-fiets, vanwege de langere veerweg, eerder een slepend parcours is dan een echt efficiënte klimmachine.
ICAN P1 achtervering
ICAN P9 achtervering
De reden hiervoor is de enduro-race. Enduro-racen omvat zowel klimmen als rijden over paden. U wordt echter alleen getimed op de afdalingen. Tussen de getimede afdalingen zijn er transferroutes inclusief klimmen. Deze overdrachten hebben doorgaans een tijdslimiet, maar de tijd die daarvoor nodig is, heeft geen invloed op uw totale tijd. Omdat je tijdens de afdaling alleen de tijd registreert, is het logischer om een grotere fiets te gebruiken die is ontworpen om de afdalingen sneller te maken.
Trailfietsen zijn niet bedoeld voor wedstrijden. Ze zijn meer geschikt om plezier te hebben met vrienden op lokale paden. Hier wil je over het algemeen een leuke fiets, geen racemonster. Je wilt een fiets die tegen vallen kan en toch een droom is om te beklimmen.
Het is ook vermeldenswaard dat Enduro nu de naam is voor all-mountain. Deze termen zijn redelijk uitwisselbaar. All-mountainbikes roepen beelden op van het springen van kliffen en het racen van steile hellingen. Door de extra "veer" op een endurofiets kun je dit nog steeds doen als je niet wilt racen. De extra veerweg zorgt ervoor dat u op uw fiets blijft zitten en geen tijd verspilt aan het raken van het terrein met uw gezicht.
De stuurhoek is anders.
Geometrie speelt een rol bij het onderscheid tussen trailfietsen en endurofietsen, en een van de belangrijkste maatstaven is de balhoofdhoek. Balhoofdhoek is de hoek van de balhoofdbuis ten opzichte van de grond. 90° zou een rechte hoek zijn en daarom erg steil. Een hoek kleiner dan 90° maakt de stuurhoek vlakker. De overweging voor de hoofdhoek in relatie tot het rijden is dat een steilere hoek het klimmen gemakkelijker maakt. Een vlakkere hoek resulteert in langzamer sturen en de fiets heeft een langere wielbasis. Dit maakt je fiets stabieler en leuker om te rijden.
ICAN P1-geometrie
ICAN P9-geometrie
Als we nu terugkijken op onze reisoverwegingen en bedenken dat de toevoeging van reizen ook resulteert in een slappere balhoofdhoek, dan kunnen we zien dat een endurofiets een slappere balhoofdhoek heeft dan een trailfiets. De vlakkere hoek dwingt je voorwiel naar buiten, en dat is een van de redenen waarom de wielbasis langer is.
Bedenk echter: de vlakkere hoek maakt je mountainbike uitdagender bij het klimmen. Dit is een van de redenen waarom een trailbike een steilere balhoofdhoek heeft. Hoe gemakkelijker een fiets te beklimmen is, hoe meer plezier je zult hebben tijdens je dag in het zadel.
Hoe zit het met het verschil in wielbasis tussen een endurofiets en een trailfiets?
We zeiden al dat een endurofiets een langere wielbasis heeft dan een trailfiets. Een van de redenen hiervoor is de platte balhoofdhoek. Het volgende is de langere veerweg van de vork. De laatste manier om een langere wielbasis te bereiken is door een langer frame te maken.
Om dit te bereiken werden fietsen ontworpen met verlengde liggende achtervorken. Nu hebben fietsfabrikanten de neiging om de bovenbuis te verlengen in plaats van de liggende achtervorken. De voordelen zijn dat de fiets makkelijker te hanteren is als het achterwiel dicht bij de zitbuis zit, en dat je meer bewegingsruimte hebt bij het afdalen met hoge snelheid.
Hoogte van de trapas op een endurofiets vergeleken met een trailfiets
Om dit te bereiken werden fietsen ontworpen met verlengde liggende achtervorken. Nu hebben fietsfabrikanten de neiging om de bovenbuis te verlengen in plaats van de liggende achtervorken. De voordelen zijn dat de fiets makkelijker te hanteren is als het achterwiel dicht bij de zitbuis zit, en dat je meer bewegingsruimte hebt bij het afdalen met hoge snelheid.
Uw gewicht kan de hoogte van uw trapas veranderen. De reden hiervoor is dat je banden zinken als je op de fiets zit. Het doorzakken van de banden kan ook worden beïnvloed door de druk op uw banden. Uw doorzakking van de ophanging heeft ook invloed op dit aantal.
Moet ik kiezen voor een endurofiets of een trailfiets?
Als je van groot en stoer rijden houdt, dan wil je een enduro-fiets. Als je door het bos wilt rijden en met je vrienden wilt driften, dan wil je waarschijnlijk een trailfiets. Het goede nieuws is dat we twee perfecte opties voor je hebben.
De ICAN P9 is de perfecte endurofiets waarmee u het meest veeleisende terrein kunt overwinnen. ICAN wint bekendheid in de wielerwereld vanwege zijn hoogwaardige koolstofvezelframes tegen een prijs die de meesten van ons zich kunnen veroorloven. Het goede nieuws is dat deze kwaliteiten terug te vinden zijn in de op enduro gerichte P9.
Omdat hij is gemaakt van Toray T700- en T800-koolstofvezel, kunnen we een woord gebruiken dat niet vaak wordt gebruikt om enduro-fietsen te beschrijven. We kunnen de P9 omschrijven als licht. Op overstaproutes bespaar je energie als je met de P9 naar de volgende afslag rijdt. Dit zal je helpen snelle tijden neer te zetten, vooral met een RockShox Lyrik van 160 mm en een veerweg van 150 mm achter van een RockShox Super Deluxe RC3, zodat je met de banden naar beneden blijft.
De P9 heeft een stuurhoek van 66° voor snelle afdalingen. Het is vlak genoeg om ervoor te zorgen dat de fiets soepel bergafwaarts glijdt, maar niet te vlak om het bergopwaarts trappen een moeizame taak te maken. Een slappere balhoofdhoek betekent dat de fiets echt presteert als je hem op snelheid brengt en bergafwaarts gaat. Precies wat je nodig hebt als je enduro wilt racen.
Om de fiets wendbaar te maken en u te helpen uw snelheid in de bochten te behouden, is er een achtervorklengte van 452 mm. Door het achterwiel naar binnen te halen, kun je de fiets rondgooien en manoeuvres maken zonder dat het inspannend wordt. Het biedt ook net genoeg lengte om de fiets stabiel te houden als je grote sprongen maakt of op volle snelheid bergafwaarts gaat.
De ICAN P1 is gemaakt van Toray T700-koolstofvezel en is ontworpen om u te helpen uw lokale trails aan te pakken. Net als onze P9 enduro-fiets is het een high-end fiets voor een prijs die zelfs gewone stervelingen zich kunnen veroorloven. Met een 130 mm RockShox Yari gecombineerd met een 130 mm RockShox Monarch, zul je merken dat je lokale paden trillen van angst voor je fiets.
Een van de kroonjuwelen van zowel de P9 als de P1 is dat ze standaard worden geleverd met koolstofvezelwielen. Beide fietsen zijn voorzien van Toray T700 AM velgen. Met deze wielen kun je hellingen overwinnen, maar ze zijn ook meer dan sterk genoeg om de zwaarste afdalingen aan te kunnen. En hoeveel fietsen worden standaard geleverd met wielen die je niet hoeft te upgraden?
De P1 heeft een steilere balhoofdhoek van 68,5° dan de P9. Door de steilere stuurhoek hoef je niet per se met raketsnelheid bergafwaarts te gaan om plezier te hebben met de P1. Het zorgt er ook voor dat je tijdens het klimmen in een goede positie blijft. Je wilt niet dat je voorwiel loskomt en je energie verspilt door te slippen en handmatig een heuvel af te gaan.
ICAN P1 Hecksteuerrohr
ICAN P9 balhoofdbuis achter
Vergelijkende samenvatting
Als we het over manoeuvres hebben, wordt de P1 geleverd met kortere liggende achtervorken dan de P9, namelijk 443 mm. Hierdoor kan de P1 met lagere snelheden manoeuvreren. Misschien geeft u de voorkeur aan een kortere achterkant voor meer technische trails waarbij u het voorwiel over obstakels moet tillen. Het maakt Scandinavische stijlveranderingen gemakkelijker.
Een van de opvallende kenmerken van zowel de P9 als de P1 is dat ze in de fabriek zijn uitgerust met koolstofvezelwielen. Beide fietsen zijn voorzien van Toray T700 AM-velgen. Deze wielen helpen je hellingen aan te pakken, maar zijn ook meer dan sterk genoeg om de meest veeleisende afdalingen aan te kunnen. En hoeveel fietsen komen rechtstreeks uit de fabriek met wielen die je niet hoeft te upgraden?
ICAN P1 liggende achtervork
ICAN P9 liggende achtervork
Nu je het verschil kent tussen een endurofiets en een trailfiets, kun je gemakkelijker de fiets vinden die bij je past. Dus is het een P9 of een P1 voor jou?
Om meer te weten te komen over het verschil tussen een endurofiets en een trailfiets, kun je de video bekijken