Skip to content

Language

Currency

Lidwoord

Hoe je het juiste stuur kiest

by Debbie Supplier 18 Dec 2023 0 Comments

Bij het zoeken naar een nieuw frame of de aanschaf van nieuwe fietsonderdelen gaat een van de meest gestelde vragen over het stuur. Dit is heel logisch, aangezien dit één van de belangrijkste contactpunten met je fiets is. Maar er zijn verschillende functies waarmee u rekening moet houden bij het zoeken naar de perfecte stuuropstelling. Hier vindt u enkele tips.

Hoe je het juiste stuur kiest

Bij het kiezen van een nieuw stuur is een van de moeilijkste beslissingen de keuze van het gebruikte materiaal. Er zijn twee mogelijkheden: een stuur van carbon of aluminium. Beide materialen hebben hun unieke voor- en nadelen.

Koolstofmateriaal staat bekend om zijn comfort, omdat het de trillingen van verkeersdrempels beter absorbeert. Aluminium geeft meer van deze trillingen door aan je handen. Carbonsturen staan ook bekend om hun stijfheid. Veel mensen denken dat een aluminium stuur stijver is dan een carbon stuur omdat het ruwer aanvoelt, maar dit komt door het eerder genoemde verschil in trillingsdemping tussen de twee materialen. Een ander voordeel van een carbon stuur is het gewicht, een carbon stuur weegt doorgaans minder dan zijn aluminium tegenhanger.

Natuurlijk hebben al deze voordelen een bepaalde prijs. Omdat carbonsturen een product van hogere kwaliteit zijn, zijn ze doorgaans duurder dan een gewoon aluminium stuur.

Hoe zit het met de duurzaamheid van een stuur gemaakt van twee materialen?

Qua duurzaamheid zijn beide materialen vergelijkbaar. Beiden kunnen de ontberingen van het autorijden doorstaan ​​zonder te breken. Op een aluminium paal zult u echter de impact en spanning opmerken die hij heeft doorstaan, omdat hij de neiging heeft te buigen, deuken of vervormen. Bij een carbon stuur treden deze vermoeidheidsverschijnselen echter niet op. Wanneer een carbon stuur het einde van zijn levenscyclus bereikt, gaat het gewoon kapot.

ICAN-Carbon-Road-Bike-Handlebar-HBA40

Hoe racesturen correct te kiezen

Op een racefiets is het erg moeilijk om het juiste racestuur te kiezen vanwege de veelheid aan beschikbare opties. Wij geven je enkele tips voor het kiezen van het juiste stuur.

Kies een geschikte breedte

Het eerste punt is de stuurbreedte. Zoals jullie allemaal weten, hebben we niet allemaal dezelfde vorm. Om deze reden zijn valbeugels verkrijgbaar in de maten van 38 cm tot 46 cm.

Over het algemeen wordt de maat van de dropbar geselecteerd op basis van je lengte, hoewel dit er niets mee te maken heeft. Je schouderbreedte is cruciaal. Het is het beste om een ​​stuur te kiezen dat dezelfde breedte heeft als de afstand tussen uw AC-gewrichten op uw schouder. Bedenk echter dat een breder stuur de aerodynamica zal verminderen en uw rit stabieler zal maken. Afhankelijk van uw prioriteiten kunt u de maat altijd vergroten of verkleinen.

Stuur bereik

Vervolgens komt het stuurbereik, dat wil zeggen het punt waar het stuur het verst naar voren reikt. Meestal worden hier de remmen gemonteerd. Dit geeft aan hoe ver je naar voren strekt. Nogmaals, dit is evenredig met uw lengte. Een kleinere rijder heeft een kleiner bereik dan een langere rijder.

Gevallen

Het laatste meetpunt betreft de daling. Dit is de afstand tussen de bovenkant van je racestuur en het onderste gedeelte. Ook hier wordt de val geselecteerd op basis van de hoogte; een langere rijder zal over het algemeen een grotere drop hebben dan een kortere rijder.

Een kortere drop betekent dat de overgang tussen de remhendels en de drops veel gemakkelijker is en aanzienlijk minder rek van de spieren vereist. Flexibiliteit heeft daarom ook een grote invloed op de keuze van uw druppels. Dit is zeker iets om over na te denken als je moeite hebt om in de druppels te komen.

Om dit allemaal in context te plaatsen:

  • Compacte val - val van 120 mm

  • Middelmatige val - 135 mm val

  • Langer Drop – 150 mm Drop

Aero-links

Voor sommigen van ons die van tijdritten, triatlons, ultralangeafstandsevenementen houden of het doel hebben om de Strava KOM te behalen, zijn eenvoudige drop bars niet genoeg om de extra snelheid te bereiken. Op een racestuur staan ​​je armen verder uit elkaar, terwijl ze op een aerostuur zijn gevouwen, waardoor een compactere positionering ontstaat voor een meer aerodynamische houding met minder weerstand.

Bij het zoeken naar een opzetstuur zijn er twee opties: volledig opzetstuur en clip-on opzetstuur.

Wat zijn de volledige aerobars?

Een volledig aerostuur zie je op de meeste tijdritfietsen. Ze hebben speciale shifters en remhendels, zodat je je lichaamshouding niet hoeft te veranderen bij het gebruik van de aerobars.

Houd er rekening mee dat als je je gewone racefiets wilt ombouwen naar een volledig aerostuur, dit een aanzienlijke investering zal zijn, omdat je niet alleen het aerostuur nodig hebt, maar ook nieuwe shifters, remhendels en al het gedoe van het bedraden van je cockpit. Een volledig aerostuur heeft ook minder verstelpunten dan een clip-on exemplaar.

Wat zijn de clip-on aerosturen?

Het clip-on opzetstuur is ideaal voor de occasionele tijdrit- en triatlonrijder. Ze bieden bijna hetzelfde voordeel als volledige aerosturen, maar tegen een fractie van de kosten. Je kunt ze installeren wanneer je maar wilt, en als je ze niet meer nodig hebt, kun je ze verwijderen. U kunt ook uw traditionele racestuur behouden.

Het clip-on stuur wordt aan het centrale deel van uw stuur bevestigd en verandert uw rijpositie naar boven of beneden.

Wat zijn de clip-on aerosturen?

Het clip-on opzetstuur is ideaal voor de occasionele tijdrit- en triatlonrijder. Ze bieden bijna hetzelfde voordeel als volledige aerosturen, maar tegen een fractie van de kosten. Je kunt ze installeren wanneer je maar wilt, en als je ze niet meer nodig hebt, kun je ze verwijderen. U kunt ook uw traditionele racestuur behouden.

Het clip-on stuur wordt aan het centrale deel van uw stuur bevestigd en verandert uw rijpositie naar boven of beneden.

 

Een mededeling:
Het laatste waar u aan hoeft te denken is uw comfort op het opzetstuur. Dit betekent dat u zelf de vorm van de verlengstukken zelf, de verstelbaarheid van het stuur en de pads en de juiste afstelling van alle componenten moet controleren. De beste manier om dit te controleren is door uzelf te filmen op een indoor fitnessapparaat en uw positie en frontaal gebied te controleren. Hier zie je hoe veranderingen in je opstelling ervoor kunnen zorgen dat je er aerodynamischer of comfortabeler uitziet op het aerostuur.
De factoren waarmee we rekening moeten houden bij het kiezen van een MTB-stuur

Wanneer u investeert in een nieuw mountainbikestuur, zijn er een paar dingen waar u rekening mee moet houden voordat u tot aanschaf overgaat. De specifieke geometrie van een MTB-stuur bestaat uit drie delen:

  • Breedte
  • toename 
  • kromming

De breedte is eenvoudigweg de maat van het uiteinde tot het uiteinde van het stuur, en doorgaans variëren MTB-sturen van 720 mm tot zelfs 840 mm, afhankelijk van de rijdiscipline.

Een downhill-rijder zal bijvoorbeeld altijd een breder stuur hebben, simpelweg omdat deze stabieler en comfortabeler is bij hoge snelheden. Terwijl crosscountryrijders de voorkeur geven aan een smaller stuur, omdat dit wendbaarder en aerodynamischer is. De keuze van de stuurbreedte is, net als bij een racefietsstuur, gebaseerd op je schouderbreedte, maar als algemene regel kunnen bepaalde stuurbreedtes aan specifieke MTB-disciplines worden toegewezen:

  • 720 – 740 = Crosscountry
  • 740 – 780 = Trail/Enduro
  • 780 – 840 = Bergafwaarts

De toename heeft in wezen betrekking op het hoogteverschil tussen het midden van het stuur en de uiteinden van het stuur. MTB-sturen hebben verhogingen van nul tot zelfs 100 mm. Nogmaals, de keuze voor een stuurverhoger hangt af van wat je van plan bent te rijden. Een crosscountryracer zal waarschijnlijk de voorkeur geven aan een plat stuur of slechts een minimale verhoging, omdat dit zijn lichaamspositie op alle beklimmingen zal ondersteunen, terwijl een trail- of endurorijder de voorkeur zal geven aan een hoger verhoogd stuur omdat zijn lichaamsgewicht anders wordt verdeeld. Een hoger stuur houdt het lichaam rechter, wat nodig is bij het rijden op steiler terrein.


Soms wordt om medische redenen gekozen voor een andere stuurhoogte. Sommige rijders kiezen voor een hoger stuur om de rug te ontlasten.


Buiging verwijst naar de hoek die het stuur heeft ten opzichte van de fiets. Dit heeft grote invloed op je houding tijdens het autorijden. Hoe groter de binnenwaartse buiging, hoe meer uw ellebogen zullen zakken, waardoor u een meer ontspannen houding kunt aannemen. Terwijl een stuur met minder flex je in staat stelt een agressievere rijpositie te hebben met je ellebogen naar buiten, wat nodig is onder bepaalde rijomstandigheden.

Samengevat

Nu weet je met welke factoren we rekening moeten houden bij het kiezen van een fietsstuur. Elke situatie is anders, dus er is geen duidelijk antwoord op de vraag welk stuur het beste is.


De keuze voor uw nieuwe stuur moet gebaseerd zijn op het type fietsen, uw lichaamsbouw en wat u het beste vindt bij uw rijstijl. Je kunt ook de onderstaande video bekijken.

Prev Post
Next Post

Leave a comment

Please note, comments need to be approved before they are published.

Thanks for subscribing!

This email has been registered!

Shop the look

Choose Options

Recently Viewed

Edit Option
Terug op voorraad melding
this is just a warning
Login
Shopping Cart
0 items