Zo kies je de juiste wieldiepte voor je racefiets
Welke velgdiepte heb ik nodig voor een racefiets? Het beantwoorden van deze belangrijke vraag vereist enig onderzoek, vooral in het tijdperk van koolstofvezel. In de oude tijd van lichtmetalen velgen waren velgen smal en plat, en was gewicht de belangrijkste overweging voor alle fietsers. Maar toen kreeg koolstofvezel de overhand omdat het nieuwe wondermateriaal lichter en stijver was dan metaal.
Het was ook gemakkelijker te vormen, dus brachten ontwerpers vele uren door in windtunnels om de ultieme aerodynamische velg voor wielrennen te perfectioneren. Stroomlijning is altijd belangrijk geweest op de weg, omdat de luchtweerstand en de energiebehoefte exponentieel toenemen om snelheden boven de 24 km/uur te bereiken. Tijdens wedstrijden worden gemiddelde snelheden van 50 kilometer per uur gehaald, om nog maar te zwijgen van halsbrekende afdalingen met tweemaal deze snelheid. Aerovelgen spelen een belangrijke rol bij zulke hoge prestaties.
Op het eerste gezicht lijkt het moderne profpeloton, van een afstand gezien, alsof het op dikke fietsbanden rolt. Maar tegenwoordig zijn de banden nog steeds dun: 23 of 30 mm. Bij nadere beschouwing blijkt dat diepe carbonvelgen de indruk wekken van volumineuze banden. De brede carbonvelgen zijn het resultaat van een intensieve aerodynamische ontwikkeling en lijken qua totale dwarsdoorsnede op een traan, die aan de voorkant wordt afgerond door het gebogen profiel van een band. Een langwerpige druppelvormige doorsnede heeft andere windbeschermende eigenschappen dan een platte rand. De dwarsdoorsnede kan V-vormig zijn, met een scherpe rand op de kruising van de spaken, of U-vormig, zoals een wijnglas zonder steel. Er bestaat ook een hybride vorm van beide profielen, waaraan sommige aerodynamici de voorkeur geven. Hoe dieper hoe beter, zeggen ze - en de ultieme diepte vind je op een schijfwiel aan de achterkant, waar het velgprofiel als het ware eindigt bij de naaf!
De voor- en nadelen van diepe velgen
Laten we eens kijken naar de voor- en nadelen van drop-center velgen. De voordelen liggen voor de hand. Ze scheren seconden van je beste tijd tegen de klok of geven je een voordeel tijdens een solopauze. Hoe groter de afstand, hoe groter de energiebesparing en hoe minder tijd nodig is. Ze geven de fiets ook meer stijfheid, wat resulteert in een efficiëntere krachtoverdracht naar de pedalen. Natuurlijk zijn ze misschien zwaarder dan platte velgen, maar het valt niet te ontkennen dat ze als eerste over de finish komen - in bepaalde competities niet allemaal.
De voordelen van diepe velgen hebben echter ook een prijs. De eerste is comfort. De extreme stijfheid zorgt voor een zware rit. Soms heeft de renner het gevoel dat hij op een drilboor zit in plaats van op een zadel, vooral met de agressieve geometrie van een tijdritmachine. Dat is misschien acceptabel in een solo-evenement van ongeveer een uur op vlakke wegen, maar geen enkele professional zou zeer diepe velgen willen gebruiken in een eendaagse klassieker of nationale etappekoers. Bij het fietsen van een triatlon op een rechte, vlakke weg en bij rustig weer is een velg van 86 mm diep echter een groot voordeel.
En nu het slechte nieuws. Een ultradiepe carbonvelg op het voorwiel wordt een last bij winderig weer. Diepe velgen werken heerlijk als de wind van voren komt. Maar als de zijwind hen van opzij raakt, reageren ze als windmolens: ze duwen het stuur opzij en worden gek van het stuur. De prestaties gaan achteruit als de rijder moeite heeft om het stuur in een rechte lijn te houden. Hoe lichter de bestuurder, hoe gevaarlijker het effect. Een kleine dame mag nooit een diepe rand aan de voorkant gebruiken, tenzij de dag volkomen rustig is. Een sterke zijwind zou hen van de weg kunnen blazen.
Platte velgen
Platte velgen zijn lichter en zelfs van aluminium zijn ze gemakkelijker te accelereren omdat ze minder traagheid hebben, wat hen een voorsprong van 1/100 seconde kan opleveren in de laatste 200 meter van een sprint. Op een baan als een grote bergpas, waar het veld met minder dan 15 km/u klimt, doet de aerodynamica er niet toe. Een platte, lichtgewicht velg helpt de fietser in zijn strijd tegen de zwaartekracht. Het biedt echter geen voordeel op de snelle afdaling, die meestal volgt op een steile klim. Op een route die op hoogte eindigt, zoals de bekende Alpe d'Huez in Frankrijk, zou een diep randprofiel een nadeel zijn. Maar bij tegenwind is het veel beter dan een plat profiel, ook al weegt het meer.
Welke velgdiepte is de juiste maat
Zoals zoveel andere beslissingen in het leven, vereist het verkrijgen van de juiste velgdiepte een compromis. Voor de clubrijder die graag Gran Fondo rijdt, is een velg met een diepte tussen de 45 mm en 55 mm een goede keuze.
Het vertegenwoordigt het gelukkige midden tussen de uitersten op het gebied van comfort, aerodynamica en stabiliteit, vooral in een dicht opeengepakt peloton – zelfs bij zijwind. Een dergelijke velg biedt ook een grotere duurzaamheid voor de rijder die met dezelfde wielset concurreert en traint. De fietser die in een bergachtig gebied woont en aan wedstrijden deelneemt, kan wellicht een vlakkere velg kiezen. Als een zwaargewicht, toegewijde concurrent op zoek is naar de ultieme velg voor een vlak parcours in rustige omstandigheden, zou hij kunnen kiezen voor 86 mm op het achterwiel - en iets minder avontuurlijk als zijn parcours toevallig door zijwind wordt doorkruist.
Hoe u wielen met geschikte velgdiepte van ICAN kiest.
ICAN biedt prestatiewielstellen met een breed scala aan velgdieptes. Dit assortiment kwaliteitswielen is geschikt voor zeer specifieke doeleinden - en voor fietsen in het algemeen. Welke discipline een fietser ook beoefent, de ICAN-catalogus biedt een wielset met een velgdiepte die elke klant tevreden zal stellen. Voor bergbeklimmers is er de Aero 35 Disc voor $ 655, evenals versies van 50 mm en 55 mm. Voor de tijdritprofessionals is er de Alpha 86 Pro voor $ 540, en deze serie is ook beschikbaar voor het peloton in dieptes van 55, 50 en 40 mm. Een goede allround keuze voor beginners met een beperkt budget is de Alpha 50 Disc Pro wielset voor $ 485.