Vind de perfecte pasvorm: hoe u kunt kiezen tussen aerodynamische en lichtgewicht wielen
Veel wielrenners worden geconfronteerd met een dilemma bij het upgraden van de wielset van hun fiets. Omdat er zoveel opties op de markt beschikbaar zijn, kan het lastig zijn om te bepalen welk type wiel het beste bij uw wensen past.
In grote lijnen kunnen we de opties verdelen in lichtgewicht of aero als je je wielen wilt upgraden. Je wilt het gewicht van je fiets verminderen of hem aerodynamischer maken.
Het is belangrijk op te merken dat niet elk wielstel in één categorie kan worden geplaatst en dat het onderscheid tussen categorieën vaak onduidelijk is. De opkomst van velgen met middellange doorsnede biedt rijders bijvoorbeeld een alles-in-één oplossing die aero-efficiëntie en een laag gewicht combineert. Afhankelijk van je doelen kun je kiezen voor een wielset die meer naar de ene of de andere kant van het spectrum neigt.
Moet ik voor aero of lichtgewicht gaan? Dat is de vraag hier.
Aerodynamische wielen
Rolweerstand en luchtweerstand zijn de twee factoren die fietsers afremmen op een vlakke weg.
Bij lage snelheden is de rolweerstand de belangrijkste kracht die de bandenweerstand beïnvloedt. Naarmate de snelheid toeneemt, wordt luchtweerstand echter de dominante kracht. Bij een gemiddelde wegligging met goede banden kun je bij een snelheid van 12,5 km/u een 50/50 verdeling tussen band- en luchtweerstandskrachten verwachten.
Ook bij relatief lage snelheden speelt de aerodynamica een cruciale rol. Naarmate de snelheid toeneemt, wordt het aandeel van de inspanning dat nodig is om de luchtweerstand te overwinnen aanzienlijk groter. Bij een meer realistische snelheid van 32 km/u op een vlak oppervlak is bijvoorbeeld ongeveer 75% van de inspanning nodig om de luchtweerstand te overwinnen.
Een aerodynamische velg met een grotere diepte kan de luchtweerstand, veroorzaakt door de luchtstroom, voor zowel de rijder als de fiets helpen verminderen. Omdat luchtweerstand de belangrijkste kracht is die de rijder moet overwinnen, kan een aerodynamische wielset voor 'vrije snelheid' zorgen. Gecombineerd met andere aerodynamische voordelen wordt het argument voor het gebruik van een aerodynamische wielset nog overtuigender.
Lichtgewicht wielen
Bij het bergop fietsen wordt het gewicht een belangrijke factor bij het bepalen van de benodigde inspanning. Op een helling van 10 procent gebruikt een rijder van 75 kg ongeveer 90% van zijn kracht om de zwaartekracht te overwinnen.
Om op deze helling een snelheid van 10 km/u aan te houden, zou de bestuurder van 75 kg ongeveer 415 watt moeten verbruiken. Voor elke kilogram gewichtsvermindering wordt ongeveer vijf watt bespaard.
Bij het klimmen is gewicht belangrijker dan aerodynamica. Als u echter op vlakke wegen, heuvelachtig terrein of een bergachtige route met lange dalwegen rijdt, kan aerodynamica belangrijker worden. Het is belangrijk dat u bij het kiezen van uw wielset rekening houdt met de eisen die het fietsen stelt.
Is het middengedeelte een optimaal compromis?
Een middelhoge velg zorgt voor een balans tussen gewicht, reactievermogen, traagheid en weerstandsvermindering.
Voor een gemiddelde rijder die ongeveer 75 kg weegt, wordt een wielset met een diameter van 45-55 mm als perfect beschouwd. Hij is licht genoeg voor een rijder van 75 kg om te klimmen, maar laag genoeg om de aerodynamische voordelen te voelen.
De meeste rijders van Team Dimension Data beschouwen de Enve 4.5 (45/55 mm) als hun belangrijkste wiel voor de hele dag. Op vlakke of heuvelachtige etappes geven sommige rijders, zoals Mark Cavendish, echter de voorkeur aan de diepere 7,8 (70/80 mm) wielset om optimaal te profiteren van de aerodynamische voordelen. De Enve 3.4 (38/42 mm) wordt alleen gebruikt door zwaardere rijders op beklimmingen.
Lichtmetalen of carbon velgen
Carbon racefietswielen presteren beter dan elk ander wiel dat je gebruikt. Als ervaren fietser weet ik hoeveel fietsonderdelen de prestaties van een fiets kunnen beïnvloeden. Twee fietsonderdelen met dezelfde prijs kunnen qua prestaties aanzienlijk verschillen. Carbon racefietsen zijn de onderdelen die je op je fiets wilt hebben. Ik zal de kenmerken opsommen die carbon racefietsen beter maken en waarom je ze zou moeten kiezen:
Gewicht: Carbon racefietsen zijn de lichtste fietsen, hoewel nieuwere technologieën aluminium fietsen lichter proberen te maken. Koolstofvezel is het lichtste materiaal dat wordt gebruikt bij de vervaardiging van fietsonderdelen en dient om de fiets te helpen een constante snelheid te behouden.
Aerodynamica: Aerodynamica is een van de belangrijkste punten waarmee je rekening moet houden tijdens het fietsen. Carbonwielen zijn bijzonder aerodynamisch en helpen je bij het manoeuvreren van luchtweerstand en weerstandsdruk. Ze zorgen ervoor dat je met minder inspanning hogere snelheden bereikt, ongeacht de ondergrond waarop je rijdt.
Schokabsorptie: Schokabsorptie is een zeer belangrijke factor voor een soepele en comfortabele rit en daarom zou je voor carbonwielen moeten kiezen. De schokabsorberende eigenschappen van een fiets zorgen ervoor dat de berijder de impact niet voelt bij het landen op lage hoogte, op oneffen terrein, enz. Koolstofvezel is het perfecte materiaal om de impact van het fietsen op te vangen.
Andere kenmerken zijn efficiëntie, veelzijdigheid en design. Carbon racefietswielen bieden over het algemeen de beste eigenschappen die je van fietswielen mag verwachten, en er is weinig vervanging daarvoor.
De juiste fiets voor jou
Om het perfecte wiel voor uw fiets te kiezen, moet u rekening houden met uw rijstijl. Als je voornamelijk bergopwaarts fietst, is een lichtgewicht loopfiets geschikt. Als u echter graag bergafwaarts of op vlak terrein rijdt, is een wiel met gemiddelde diepte ideaal.
Over het algemeen raden we aan de velgdiepte tussen 30 en 50 mm te vergroten, omdat dit aanzienlijke aerodynamische voordelen biedt die opwegen tegen het iets hogere gewicht. Bovendien zijn de wielen bij deze configuratie stabieler.