Ultieme gids voor het kiezen van de beste bandenmaat en profiel voor grindfietsen
invoering
Gravelfietsen zijn de afgelopen jaren steeds populairder geworden, omdat steeds meer fietsers op zoek zijn naar veelzijdige fietsen waarmee ze ook buiten de stoep kunnen rijden. Grindslijpmachines bieden toegang tot een wereld van onverharde wegen en paden, dus het afstellen van de banden is een belangrijke overweging voor dit nieuwe type fiets. Twee sleutelfactoren die bepalen hoe een grindfiets omgaat met het gevarieerde terrein zijn de bandenmaat en het profiel.
Banden maten
Bandbreedte wordt vaak besproken vóór grindraces. Zelfs een verschil van enkele millimeters kan een aanzienlijke impact hebben voor professionele rijders die nauwkeurige specificaties moeten handhaven. Voor de meeste bestuurders is het hebben van comfortabele en gripvaste banden echter belangrijker dan alleen maar focussen op snelheid.
Voor grindfietsen is het meestal raadzaam om bredere banden te kiezen. De reden hiervoor is dat een bredere band bij een lagere druk kan worden gebruikt, wat resulteert in beter comfort en grip. Bovendien hebben bredere banden een groter volume en dus meer lucht tussen u en de grond, wat de lekbescherming kan verbeteren.
Als u veel tijd op de weg doorbrengt of op dicht opeengepakt grind racet, dan zijn banden in de maten 35 tot 37 mm waarschijnlijk geschikt voor u. Rijd je daarentegen op ruige wegen, heb je veel modder en breng je weinig tijd door op asfalt, dan zijn banden met een maat van 47 tot 50 mm prima geschikt.
Bent u echter op zoek naar een allround band die verschillende ondergronden aankan zonder dat u uw banden hoeft te wisselen, dan is een 40 of 42 mm grindband de juiste keuze voor u. Het is niet de snelst rollende band en biedt ook niet de beste tractie, maar hij zou op alle gebieden goed moeten presteren.
Als je grotere maten overweegt, is het belangrijk om te controleren of het frame en de vork de breedte aankunnen.
Loopvlakpatroon
Het loopvlak van een grindband speelt, net als bij MTB-banden, een cruciale rol, omdat het bepaalt hoe en waar de band kan worden gebruikt. Een agressief en zeer gripvast loopvlakpatroon zorgt voor uitstekende offroad-tractie en vertrouwen, maar is minder efficiënt als het om snelheid gaat. Een glad profiel is daarentegen ontworpen voor snelheid en efficiëntie. Er zijn ook banden die zijn ontworpen om snelheid en tractie in evenwicht te brengen. Dergelijke banden hebben vaak een uniform loopvlakpatroon dat bestaat uit soortgelijke noppen die zich over de gehele breedte van de band uitstrekken, wat resulteert in een voorspelbare band met consistente grip in de bochten.
Glad loopvlak
Gladde grindbanden zijn in wezen bredere versies van wegbanden. Ze hebben een laag profiel dat ideaal is voor fietsers die voornamelijk op asfalt, gladde onverharde wegen en grindwegen rijden. Deze banden zijn de snelste optie voor grindfietsen op verharde wegen, maar zijn misschien niet de beste keuze voor ruiger terrein. Door het ontbreken van verhoogde noppen in het loopvlak is er minder rolweerstand op gladdere oppervlakken, wat ideaal is als je de neiging hebt om op verharde routes te rijden met af en toe een omweg over grind. Deze banden hebben doorgaans een licht loopvlakpatroon dat extra grip biedt op lichte onverharde wegen. De gladde textuur van deze banden zorgt ervoor dat er meer rubber in contact komt met de grond, wat resulteert in een betere grip dan knobbelige banden in droge, gladde omstandigheden.
Halfglad loopvlak
Een semi-slick band heeft een gladde streep in het midden met verhoogde noppen aan beide zijden voor extra grip bij het draaien. Het gladde gedeelte in het midden helpt de rolweerstand op verharde oppervlakken te verminderen, waardoor je energie kunt besparen. De toegevoegde textuur aan de zijkanten van de band helpt je de controle te behouden op losse oppervlakken. Dit type band is perfect als je vaak lange afstanden over verharde wegen rijdt, maar toch veilig wilt overstappen op losse grind- of grindwegen.
Allround loopvlak
Als je op zoek bent naar een grindband die alles aankan, dan is het type met dubbel profiel de beste keuze. Dit type band heeft een agressievere textuur dan semi-slicks, met laagprofiel, dicht opeengepakte noppen die de middenberm bedekken en grotere zijnoppen voor beter bochtenwerk. Dit veelzijdige loopvlak is een uitstekend compromis tussen semi-slicks en extreme grindbanden, waardoor je vrijwel elke grindroute op de kaart kunt verkennen terwijl je toch snel genoeg bent op verharde stukken. Als je het grootste deel van je tijd op losse grind- en onverharde wegen doorbrengt en zelden verharde wegen gebruikt, dan is een allround grindband de juiste keuze.
Extreme/moddertrappen
Deze grindbanden hebben grotere noppen die in het oppervlak van het pad graven en ophoping van modder voorkomen. Agressieve grindbanden worden aanbevolen voor backcountry rijden of bikepacking wanneer trailcapaciteiten belangrijker zijn dan bestratingsefficiëntie. Bij het rijden door ruw grind, modder of singletracks zorgen deze stevigere grindbanden voor betere tractie en grip in de bochten. De specifieke knopvormen zijn vaak specifiek ontworpen om modderophopingen te verwijderen, zodat de rijder zelfs in plakkerige modder grip behoudt. Extreme grindbanden hebben vergelijkbare kenmerken als XC-mountainbikebanden.
Kies op verschillende terreinen
Voor een beter begrip gebruiken we een schaal van 1 tot 10. 1 staat voor een 100% asfaltoppervlak geschikt voor een racefiets, terwijl 10 staat voor 100% mountainbike-terrein geschikt voor een full-suspension MTB.
SOORT TERREIN | WAT HET MEEST BELANGRIJK IS | BANDENMAAT | PATROON | BUISLOOS | |
1 | Asfalt in goede staat | Rolweerstand | 700×25 | Glad | Niet vereist |
2 | Asfalt met veel kuilen | Rolweerstand en demping | 700cx25 700cx28 |
Glad | Niet vereist |
3 | Ruwe geplaveide wegen | Rolweerstand en demping | 700cx28 700cx30 |
Glad | Niet vereist |
4 | Keien | Demping en rolweerstand | 700cx30 700cx32 |
Glad | Aanbevolen |
5 | Compacte onverharde wegen met grind | Rolweerstand en demping | Van 700cx30 naar 700cx34 | Half glad | Aanbevolen |
6 | Harde paden met kleine steentjes | Rolweerstand, demping en grip | Van 700cx32 naar 700cx40 | Semi-slick middenprofiel, profiel met lage diepte in bochten | Vereist |
7 | Losse paden met grotere stenen | Demping, grip en rolweerstand | Van 700cx35 naar 700cx40 | Laagdiep, dicht opeengepakt noppenprofiel | Vereist |
8 | Paden voor 4×4-voertuigen | Demping, grip en rolweerstand | Meer dan 700cx38 | Middeldiep gegroefd middenprofiel en hoog profiel in bochten | Vereist |
9 | Singletrack | Demping en grip | Meer dan 700cx40 of 650b met 45-47 breedte | Middeldiep gegroefd middenprofiel en hoog profiel in bochten | Vereist |
10 | Rotstuinen, wortels | Demping en grip | Meer dan 700cx44 of 650b met 45-47 breedte | Medium tot hoog geprofileerd loopvlak | Vereist |
conclusie
Samenvattend: het kiezen van de juiste bandenmaat en het juiste profiel voor uw behoeften zal de prestaties van uw grindfiets optimaliseren. Bredere banden zorgen voor comfort off-road, terwijl smallere loopvlakken geschikt zijn voor stevige paden. Agressieve noppen blinken uit in modder, maar belemmeren de snelheid, terwijl slicks snel rollen maar weinig grip bieden.
De beste allrounder brengt deze factoren in evenwicht met een band met dubbel loopvlak van 40-42 mm. Het kan verschillende omstandigheden aan zonder dat u deze hoeft te veranderen en stelt u in staat elk pad te verkennen. Uiteindelijk moet u banden kiezen die passen bij uw primaire terreinschaal van 1-10 om de veelzijdigheid van uw grindfiets volledig te maximaliseren. Met de juiste banden is elke route binnen handbereik.