Klaar voor de racedag: tubeless wiel- en bandconfiguraties optimaliseren voor topsnelheid
Bij het fietsen zijn de wielen en banden een belangrijke factor die de snelheid beïnvloedt. Tubeless banden en velgen kunnen in dit opzicht echter een cruciale rol spelen. Dankzij technologische vooruitgang zijn tubeless banden de snelste band-velgcombinatie op de weg. Door de perfecte combinatie van tubeless banden, velgen en luchtdruk te kiezen, kun je zonder extra moeite snelheid winnen.
Rolweerstand
Rolweerstand wordt voornamelijk veroorzaakt door de wrijving die ontstaat wanneer een wiel over de weg rolt. Een bredere band heeft minder rolweerstand dan een smalle band, omdat hij een korter, breder en ronder contactvlak heeft dat gemakkelijker rolt dan de langere, slankere, elliptische vorm van een smallere band, die tijdens het rollen meer vervormt. Bredere banden kunnen ook met een lagere spanning worden gebruikt, waardoor ze hobbels in de weg kunnen absorberen zonder zoveel momentum te verliezen. Om echter te profiteren van bredere banden, moeten ze op bredere velgen worden gemonteerd om de snelheid en efficiëntie te maximaliseren. Als een band niet zo strak mogelijk op de velg zit, kunnen de microbewegingen van het rubber op de velg tot aanzienlijke energieverliezen leiden. Daarom zit een band van 25 of 28 mm strakker op een bredere velg.
Aërodynamische weerstand
Naarmate de snelheid van een object toeneemt, neemt de luchtweerstand exponentieel toe. Dit betekent dat er ruim acht maal zoveel kracht nodig is om tweemaal de snelheid ten opzichte van de lucht te bereiken. Omdat het vermogen van de bestuurder beperkt is, moet de aerodynamische vorm van het object dat door de lucht beweegt worden verbeterd om hogere snelheden te bereiken zonder het vermogen te vergroten. Als de velgvorm effectief is ontworpen, kan de resulterende weerstand van het wiel aanzienlijk worden verminderd en stabiel worden gehouden.
De laatste tijd worden steeds vaker bredere banden voor fietsen gebruikt. Qua aerodynamica heeft de breedte van de achterband niet zoveel invloed. De breedte van de voorband is echter van groter belang. Het wordt daarom aanbevolen om een 23 mm voorband te gebruiken, ongeacht of het wiel is ontworpen voor 25 mm banden. Bij snelheden boven 30 km/u hebben 23 mm-banden grotere aerodynamische voordelen dan 25 mm-voorbanden.
Foto: met dank aan ENVE
Waarom tubeless banden?
Tubeless banden zijn veiliger dan tubed banden bij een lagere spanning, omdat de binnenband niet bekneld kan raken bij scherpe oneffenheden, waardoor de rolweerstand op oneffen wegen afneemt. Bovendien hebben tubeless banden een lagere rolweerstand omdat de hysteresis van de binnenband en de wrijving op het binnenbandkarkas worden geëlimineerd. De eerste generatie tubeless racebanden was luchtdicht en had geen afdichtmiddel nodig, maar had zoveel rubberen coating aan de binnenkant dat hun gewicht gelijk was aan dat van een vergelijkbare band met binnenband en de rolverliezen door wrijving vergelijkbaar waren. Moderne tubeless banden met afdichtingsmateriaal zijn echter lichter en hebben een lagere rolweerstand dan banden met binnenbanden.
Gehaakte velgen versus haakloze velgen
Gehaakte velgen hebben een prominente, naar binnen gerichte haak of flens aan de binnenrand van de velgzijde. Deze haak wordt gebruikt om de bandhiel op zijn plaats te houden en te voorkomen dat deze losraakt van de velg, vooral onder hoge druk. In het verleden werden de meeste velgen gebouwd met haken om draadbanden (tubed banden) te monteren, omdat de haak voor een betrouwbare mechanische grip zorgde.
Een haakloze velg is een type wiel dat geen haak of flens aan de binnenrand van de velg heeft. In plaats daarvan heeft het een recht zijwandprofiel zonder naar binnen gerichte haak. De bandhiel is afhankelijk van een nauwkeurige pasvorm en luchtdruk om stevig op de velg te passen. Hookless velgen worden meestal gebruikt in tubeless systemen, waarbij de band zonder binnenband een luchtdichte afsluiting vormt met de velg.
Terwijl haakloze velgen een betere slagvastheid en eenvoudiger installatie bieden, bieden haakvormige velgen extra mechanische ondersteuning en veiligheid.
Als u op gladdere wegen rijdt en waarde hecht aan aerodynamische voordelen, zijn haakloze velgen wellicht de juiste keuze.
Band- en velgbreedte
Voor individuele wedstrijden waarbij tijd van essentieel belang is, adviseren wij het gebruik van een 25 mm band op het voorwiel en een 28 mm band op het achterwiel. De buitenvelgbreedte moet minimaal 1 mm breder zijn dan die van de voorband. Door een band van 25 mm voor het voorwiel te kiezen, kan de luchtweerstand op de meeste aerovelgen met een interne breedte van 19-22 mm worden verminderd. Het gebruik van een bredere 28 mm band voor het achterwiel heeft geen negatieve invloed op de aerodynamica, aangezien deze door het frame wordt afgedekt. Het helpt ook een paar watt rolweerstand te besparen en biedt betere tractie.
Om de beste prestaties te bereiken, wordt atleten aangeraden tubeless draadbanden met een lage rolweerstand te gebruiken. De band moet worden gebruikt op een velg die ongeveer 5% breder is dan de band. Naarmate de maat van de band en velg groter wordt, neemt de behoefte aan een bredere velg echter af. Dit komt omdat de grotere straal van de band ervoor zorgt dat lucht zich gemakkelijker aan de velg hecht als deze wordt blootgesteld aan gieren.
De snelste installatie
Ten eerste zijn tubeless banden een betere keuze dan tubeless banden. Ze hebben een lagere rolweerstand en zorgen voor een soepelere overgang naar de velg, vooral op haakloze velgen. Dit leidt tot een betere aerodynamica.
Ten tweede kunt u door de velg- en bandbreedte te optimaliseren uw prestaties verdubbelen. Voor optimale aerodynamische prestaties moet u 27-30 mm brede velgen (buitenbreedte) gebruiken met 25-26 mm brede banden aan de voorkant. Vergeet niet om de band op de velg te monteren voordat u gaat meten, aangezien de bandmarkeringen slechts een richtlijn zijn. Gebruik 25-28 mm brede tubeless banden op de achterwielen op velgen van dezelfde breedte. Als je hookless velgen gebruikt, ervaar je een nog betere aerodynamica.